بیانیه مشترک بایدن و مکرون درباره ایران

روسای جمهور آمریکا و فرانسه بعد از دیدار با یکدیگر بیانیه مشترکی مشترک کرده و در بخشی از آن درباره تحولات ایران اظهارنظر کردند.

به گزارش تازه‌نیوز، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه پس از دیدار با یکدیگر در کاخ سفید در بیانیه مشترکی درباره ایران، حمایت خود را از اعتراضات در ایران را بیان کردند.

به نقل از رویداد۲۴، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه روز پنجشنبه به وقت محلی، در بیانیه مشترکی در موضع علیه جمهوری اسلامی اعلام کردند واشنگتن و پاریس مصمم هستند که اطمینان حاصل کنند که ایران نمی‌تواند سلاح هسته‌ای تولید کند یا به آن دست یابد.

به مردم ایران به ویژه زنان که برای رسیدن به آزادی اعتراض می‌کنند، احترام می‌گذاریم
رؤسای جمهور آمریکا و چین در بیانیه خود از اعتراضات در ایران حمایت کردند و گفتند «ما به مردم ایران به ویژه زنان و جوانان که شجاعانه برای به دست آوردن آزادی حقوق بشر و آزادی‌های اساسی خود اعتراض می‌کنند، احترام می‌گذاریم.»

این مطالب را هم ببینید:

در این بیانیه مشترک گفته شده «آمریکا و فرانسه مصمم به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است. فرانسه و آمریکا به همکاری با دیگر شرکای بین‌المللی برای رسیدگی به تشدید تنش‌های هسته‌ای ایران، عدم همکاری کافی تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از جمله در مورد مسائل جدی و باقی‌مانده مربوط به تعهدات قانونی ایران ذیل پادمان‌های معاهده منع اشاعه و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده این کشور در خاورمیانه، به ویژه ارسال موشک‌ها و پهپاد، از جمله به عوامل غیردولتی، ادامه خواهند داد.»

بایدن و مکرون همچنین گفته‌اند «ارسال این تجهیزات می‌تواند شرکای مهم آمریکا و فرانسه در خلیج فارس و همچنین ثبات و امنیت در منطقه را تهدید کند. همچنین این اقدامات می‌تواند قوانین بین المللی را نقض کرده و به جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین کمک کند.»

آن‌ها تاکید کرده‌اند که «فرانسه و آمریکا با شرکای خود برای اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و مقابله با این فعالیت‌های ایران همکاری خواهند کرد. دو کشور تلاش‌های مشترکی را برای تقویت چارچوب بین‌المللی جهت محدود کردن فناوری‌های موشکی و پهپاد‌های ایران در منطقه و فراتر از آن و تلاش عملی برای مقابله با گسترش این تکنولوژی‌ها انجام خواهند داد.»

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.