قصابی‌های پوتین/ انتقاد از او آسان نیست

انتقاد از پوتین این مامور سابق ک.گ.ب آسان نیست. اگر فردی دچار خشم پوتین شود، به آسانی از صحنه روزگار محو می‌شود.

به گزارش تازه‌نیوز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه که پیش‌تر سرهنگ سابق سرویس اطلاعات و امنیت اتحاد جماهیر شوروی سابق (KGB) و رئیس سابق سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) بوده است، مظنون به ترور منتقدان خود است، منتقدانی که برخی از آنها بطور مرموزی کشته شدند.

به نقل از اعتمادآنلاین، فهرستی از منتقدان پوتین که وی مظنون به صدور دستور ترور آن‌هاست:

پاول آنتوف، دسامبر ۲۰۲۲

جسد پاول آنتوف، نماینده متمول پارلمان منطقه‌ای در روسیه، در روز ۲۵ دسامبر، تنها چند روز پس از تولد ۶۵ سالگی‌اش، درون حوضچه‌ای مملو از خون در محوطه بیرونی هتل مجللی در هند سقوط کرد.

این سیاستمدار و میلیونر روس در اوایل سال جاری با انتشار پیامی در واتساپ خود از جنگ پوتین با اوکراین پس از حمله موشکی در کی‌یف انتقاد کرده بود؛ اما به‌سرعت با حذف پیام خود، ادعا کرد که آن را شخص دیگری نوشته است.

ویاچسلاو کارتوخین، نایب‌رئیس پارلمان منطقه‌ای، در کانال تلگرامی خود گفت: «همکار ما، کارآفرینی موفق و نیکوکار پاول آنتوف درگذشت. به نمایندگی از نمایندگان فراکسیون روسیه متحد، تسلیت عمیق خود را به بستگان و دوستان ابراز می‌کنم.»

این مطالب را هم ببینید:

 

راویل ماگانوف، سپتامبر ۲۰۲۲

راویل ماگانوف مدیرعامل غول نفتی لوک اویل نیز در پی سقوط از پنجره بیمارستانی در مسکو جان باخت. وی آشکارا از حمله روسیه به اوکراین انتقاد کرده بود. شرکت نفت لوک اویل اندکی پس از آغاز جنگ، خواستار «پایان یافتن هرچه زودتر درگیری مسلحانه» شده بود. در بیانیه شرکت نفتی لوک اویل که حذف شد؛ آمده بود که ماگانوف مشابه آنتوف، در ماه سپتامبر با سقوط از پنجره‌ای در بیمارستان مسکو درگذشت. این بیانیه بعدها درگذشتِ این مرد ۶۷ ساله را «به دنبال بیماری شدید» اعلام کرد.

 

دن راپوپورت، اوت ۲۰۲۲

جسد دن راپوپورت، تاجر روس در حالی در ماه اوت در مقابل یک آپارتمان در واشنگتن دی سی کشف شد که وی بارها در رسانه های اجتماعی به صورت علنی جنگ روسیه و اوکراین را محکوم و بر حمایت خود از اوکراین تأکید کرده بود. پلیس جسد او را با گواهینامه رانندگی فلوریدا، کلاهی سیاه، با مبلغی بیش از ۲۵۰۰ دلار و به همراه دمپایی‌های نارنجی‌اش پیدا کرد.

 

میخائیل لسین، نوامبر ۲۰۱۶

جسد میخائیل لسین، وزیر سابق مطبوعات روسیه، در ماه نوامبر ۲۰۱۵ در یکی از اتاق‌های هتلی در واشنگتن پیدا شد. علت مرگ وی اصابت ضربه به سر عنوان شد.

وی که تأسیس شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان راشا تودی (RT) زیر نظر او انجام شده بود، قبل از مرگش می‌خواست تا با معامله با اف‌بی‌آی از خود در برابر اتهامات فساد محافظت کند.

لسین سال‌ها در قلب زندگی سیاسی در روسیه بود و مسایل بسیاری را در مورد عملکرد داخلی افراد ثروتمند و قدرتمند روسیه می‌دانست.

 

بوریس نمتسوف، فوریه ۲۰۱۵

بوریس نمتسوف معاون نخست‌وزیر سابق روسیه در زمان بوریس یلتسین و از منتقدان سرشناس پوتین بود که او را متهم به دریافت پول از الیگارشی می‌کرد. او درحالی‌که از رستورانی به خانه خود بازمی‌گشت، در چند متری کرملین از پشت هدف ۴ گلوله قرار گرفت و کشته شد.

 

بوریس برزوفسکی – مارس ۲۰۱۳

بوریس برزوفسکی یک الیگارش روس بود که پس از درگیری با پوتین به بریتانیا گریخت. او در دوران تبعیدش تهدید کرد که پوتین را به‌زور سرنگون خواهد کرد. در ماه مارس سال ۲۰۱۳، جسد او در خانه‌اش در بارکشر انگلستان در حمامی قفل شده و با بندی بر دور گردنش پیدا شد. مرگ او خودکشی اعلام شد اما پزشکی قانونی نتوانست چگونگی علت مرگش را اعلام کند. پلیس بریتانیا بارها ادعاهایی در مورد ترور او را بررسی کرده بود.

 

ناتالیا استمیروا، ژوئیه ۲۰۰۹

ناتالیا استمیرووا روزنامه‌نگاری بود که گاهی با روزنامه‌نگار معروف روس «آنا پولیتکوفسکایا» کار می‌کرد. او که فعال حقوق بشری بود، در زمینه‌ کشف موارد نقض حقوق بشر توسط دولت روسیه در چچن تخصص داشت. وی پس از ربوده‌شدن از خانه، در جنگلی مجاور و در حالی پیدا شد که گلوله‌ای به سرش شلیک شده بود. تاکنون هیچ‌کسی در ارتباط با قتل او محکوم نشده است.

 

استانیسلاو مارکلوف و آناستازیا بابورووا، ژانویه ۲۰۰۹

استانیسلاو مارکلوف، وکیل حقوق بشری بود که وکالت روزنامه نگار روس، پولیتکوفسکایا و سایر روزنامه‌نگاران منتقد پوتین را بر عهده داشت.

او توسط مردی مسلح و نقابدار در نزدیکی کرملین مورد اصابت گلوله قرار گرفت. آناستازیا بابورووا، روزنامه نگار دیگری که با او راه می‌رفت، هنگامی که سعی داشت تا به او کمک کند نیز با شلیک گلوله به قتل رسید.

آلکساندر لیتوینینکو، نوامبر ۲۰۰۶

یک مأمور سابق کاگ‌ب بود که سه هفته پس از نوشیدن فنجانی چای در هتلی در لندن که آغشته به ماده رادیواکتیو مرگ‌بار پلونیوم ۲۱۰ بود درگذشت.

لیتوینینکو که از منتقدان سرسخت پوتین بود، او را متهم به انفجار یک بلوک آپارتمانی و نیز صدور دستور قتل آنا پولیتکوفسایا کرده بود. مأموران بریتانیایی مسمومیت وی را توسط دو مامور سرویس امنیت فدرال روسیه که دستورات آقای پاتروشف و رئیس‌جمهور پوتین را اجرا می‌کردند، عنوان کردند.

 

آنا پولیتکوفسایا، اکتبر ۲۰۰۶

آنا پولیتکوفسکایا روزنامه‌نگار روسی و از منتقدان پوتین بود. او در کتاب خود تحت عنوان «روسیه پوتین» او را متهم کرد که کشورش را به یک دولت پلیسی تبدیل کرده است. قاتلان اجیر شده در آسانسوری بیرون از آپارتمانش به او شلیک کردند.

 

پل کلبنیکوف – جولای ۲۰۰۴

پل کلبنیکوف، سردبیر نسخه روسی مجل «فوربس» بود. او درباره فساد نوشته و در خصوص زندگی روس‌های ثروتمند کند و کاو کرده بود. به گفته کمیته حفاظت از روزنامه نگاران، وی ظاهرا توسط قاتل اجیر شده و با تیراندازی از یک خودرو کشته شد.

سرگئی یوشنکوف، آوریل ۲۰۰۳

سرگئی یوشنکوف از سیاستمداران روس بود که بر روی اثبات بمباران مجتمع آپارتمانی توسط دولت روسیه تحقیق می‌کرد. او تنها چند ساعت پس از اینکه سازمان سیاسی او تحت عنوان روسیه لیبرال، توسط وزارت دادگستری به‌عنوان یک حزب شناخته شد، با شلیک تک گلوله‌ای به سینه‌‌اش کشته شد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.