رویای ایران و روسیه برای ساخت یک رمزارز جدید برای دور زدن تحریم و دلار

این استیبل کوین (رمزارز) برای معاملات بین کشوری و به عنوان جایگزین روبل روسیه و ریال ایران به‌کار گرفته خواهد شد. طبق گزارش رسانه کوین‌تلگراف، این استیبل‌کوین مشترک با پشتوانه طلا عرضه خواهد شد.

به گزارش تازه‌نیوز، بانک‌های مرکزی ایران و روسیه قصد دارند تا با همکاری یکدیگر به ساخت و عرضه استیبل‌ کوین (stable coin) مشترکی بپردازند تا به کمک آن، آثار تحریم‌های بین‌المللی را کاهش دهند.

به نقل از تجارت‌نیوز، در ۲۶ دی ۱۴۰۱، خبر‌ جدیدی درباره همکاری روسیه و ایران برای ساخت استیبل کوین جدید اعلام شده است. این استیبل کوین برای معاملات بین کشوری و به عنوان جایگزین روبل روسیه و ریال ایران و یا دیگر ارز‌های جهان روا، به‌کار گرفته خواهد شد. طبق گزارش رسانه کوین‌تلگراف، این استیبل‌کوین مشترک با پشتوانه طلا عرضه خواهد شد.

بر اساس خبر روز ۲۵ دی ۱۴۰۱ روزنامه روسیه‌ای ودوموستی، دولت کشور روسیه به همراه ایران، در حال آماده‌سازی توکنی برای منطقه خلیج فارس هستند. این توکن برای معاملات و پرداخت‌های تجاری در این منطقه بکار خواهد رفت. همچنین، طبق گفته‌های گزارش‌های روسی، این استیبل‌ کوین مشترک در منطقه اقتصادی آستراخان روسیه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

آستاراخان به دلیل دسترسی به مسیرهای هوایی، ریلی و دریایی یکی از شهرهای تجاری مهم روسیه است که مقصد بازرگانان و تجار کشورهای مختلف می‌باشد. تعداد زیادی از بازرگانان ایرانی در این بندر فعالیت دارند و این بندر پذیرای کشتی‌های باری از ایران است.

روسیه و ایران هردو جزو کشور‌هایی هستند که معاملات ارزهای دیجیتال را در کشور‌های خود محدود و  ممنوع کرده‌اند، اما از این دارایی‌های دیجیتال جهت دور زدن تحریم‌ها و معاملات تجاری استفاده کرده‌اند. در مرداد سال ۱۴۰۱، دولت ایران، مجوز استفاده از ارز‌های دیجیتال جهت واردات را با توجه به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را مجاز اعلام کرد. ارزش این معامله، ۱۰ میلیون دلار اعلام شد، اما درباره نوع ارز دیجیتال استفاده شده و کالای وارداتی اطلاعاتی ارائه نشد.

بانک مرکزی روسیه، در گذشته پرداخت به کمک ارز دیجیتال را ممنوع اعلام کرده بود، اما برای کاهش محدودیت‌های ناشی از تحریم، استفاده از ارز‌های دیجیتال را برای معاملات تجاری مجاز اعلام کرده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.