تصمیم ارزی طالبان بر بازار دلار ایران تاثیر گذاشت؟/ دو روی سکه افزایش نرخ بهره بین بانکی

قیمت دلار چند وقتی است که تحت تأثیر بازار‌های مرزی است. افزایش محدودیت‌ها در عراق و امارات، قیمت دلار سلیمانیه و درهم امارات را افزایش داد و دلار تهران به دنبال افزایش قیمت دلار در بازار‌های مرزی افزایشی شد.

به گزارش تازه‌نیوز،‌ سکه امامی در هفته گذشته در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت کرد و با افزایش حباب قیمتی در کانال ۲۴ میلیون تومانی رنج شد. مقاومت سکه در برابر کاهش قیمت ها، باعث شد حباب سکه به سقف بالای ۱۹ درصدی برسد.

به نقل از اقتصاد نیوز، در حالیکه این روز‌ها بازار ارز بیشتر تحت‌تاثیر اخبار سیاسی قرار گرفته است، دلار در هفته گذشته در آرامش نسبی خبری بود.

خبر‌هایی که در هفته قبل بازار ارز را هدف قرار داد افزایش محدودیت رژیم طالبان بر میزان ارز‌های خروجی از این کشور بود. طالبان خروج دلار را از افغانستان محدودتر کرده است.

اتفاقی که برخی از تحلیلگران تصور می‌کنند می‌تواند جریان ارز‌هایی که از افغانستان وارد کشور می‌شوند را محدودتر کنند و بر قیمت دلار مرزی اثر بگذارد.

دو روی سکه افزایش نرخ بهره بین بانکی

از سوی دیگر نرخ بهره بانکی در هفته قبل رکورد جدیدی را ثبت کرد، و در پایان هفته به محدوده ۲۱.۷۸درصد رسید، با توجه به رکورد شکنی میزان تزریق نقدینگی بانک مرکزی به بانک‌ها و رشد نرخ ریپو به نظر می‌رسد میزان نیاز بانک‌ها در دو ماه پایانی سال جاری افزایشی بوده که بر تورم فشار خواهد آورد.

اما روی خوش این تغییر آنست که ممکن است بعد از افزایش سود تسهیلات بانکی توسط بانک ها، بانک مرکزی برای کنترل افزایش نقدینگی و تورم نرخ بهره در بازار بین بانکی را افزایش دهد و مرز‌های نرخ بهره بین بانکی و نرخ ریپو جا به جا شود که این اقدام می‌تواند در کنترل تورم و ارزش پول ملی موثر باشد.

این مطالب را هم ببینید:

قیمت دلار تحت الشعاع بازار‌های مرزی

قیمت دلار چند وقتی است که تحت تأثیر بازار‌های مرزی است. افزایش محدودیت‌ها در عراق و امارات، قیمت دلار سلیمانیه و درهم امارات را افزایش داد و دلار تهران به دنبال افزایش قیمت دلار در بازار‌های مرزی افزایشی شد.

حال برخی از خبر‌ها حاکی از آنست که هیات عراقی که در واشنگتن به سر می‌برد اعلام کرده که تدابیر لازم را برای اصلاح نظام بانکی این کشور اتخاذ کرده است و در همین راستا سیستم بانکداری عراق در چهارچوب مبارزه با پولشویی و فساد قرار خواهد.

اهمیت این مسئله در آنست که فدرال رزرو آمریکا تراکنش‌های بانکی عراق را زیر نظر گرفته است و در صورتی که اطلاعات نقل و انتقالات تایید شود امکان جابجایی پول وجود دارد.

خبرگزاری‌هایی مثل وال استریت ژورنال و رویترز پیشتر دلیل این اقدام آمریکا را، قطع دسترسی ایران به دلار آمریکا و عدم امکان قاچاق ارز به ایران اعلام کردند که این خبر نشان می‌دهد دولت عراق بر دسترسی ایران بر دلار آمریکا در عراق سختگیری‌های بیشتری اعمال خواهد کرد که می‌تواند سیگنال عراق به دلار تهران تلقی شود.

سیگنال دلاری به سکه

سکه امامی در هفته گذشته در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت کرد و با افزایش حباب قیمتی در کانال ۲۴ میلیون تومانی رنج شد.

مقاومت سکه در برابر کاهش قیمت ها، باعث شد حباب سکه به سقف بالای ۱۹ درصدی برسد.

در حالیکه نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و سکه، حباب سکه را در هفته قبل بسیار بالا ارزیابی کرد، نرخ دلاردر بازار‌های مرزی در پایان هفته رشد کرد که باید دید با افزایش احتمالی دلار تهران، میزان حباب سکه کاهش پیدا می‌کند یا با سیگنال دلار، قیمت سکه با نسبت بالای حباب رشد خواهد کرد؟

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.