مکانیسم ماشه علیه ایران جدی شد/ اعمال تا قبل از مجمع عمومی سازمان ملل؟

وزیر امور خارجه اسرائیل می‌گوید: «ایالات متحده و اروپا دیگر نمی‌توانند در مورد مسئله ایران در کناری بایستند».

به گزارش تازه‌نیوز، الی کوهن در مصاحبه با i۲۴NEWS پیش بینی کرد که غرب قبل از هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر سال جاری، «اسنپ بک» را علیه ایران اعمال خواهد کرد.

به نقل از انتخاب، کوهن گفت: «طبق برآورد من، [ایالات متحده آمریکا] و اروپا دیگر نمی‌توانند در موضوع ایران در کناری بایستند. ایران به غنی‌سازی اورانیوم تا ۹۰ درصد نزدیک است و ایران جنگ با اوکراین به روسیه سلاح می‌دهد.»

وی با اشاره به اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران با کلید زدن اسنپ بک گفت: «آمریکا و کشورهای اروپایی مرتبط، قبل از مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر، تحریم‌ها و اسنپ بک را علیه ایران کلید خواهند زد».

مکانیسم ماشه یا «اسنپ بک» چیست؟

اسنپ بک در واقع همان سازوکار حل اختلافات در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است که در بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام و مواد ۱۰ تا ۱۵ قطعنامه ۲۲۳۱ آمده است. طبق بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، «چنان چه هر یک از کشورهای ۱+۴ معتقد باشد طرف مقابل تعهدات خود را رعایت نکرده، می‌تواند موضوع را به منظور حل و فصل به کمیسیون مشترک ارجاع نماید؛ کمیسیون مشترک ۱۵ روز زمان خواهد داشت تا موضوع را فیصله دهد.

متعاقب بررسی کمیسیون مشترک، چنان چه هر عضو معتقد باشد که موضوع پایبندی فیصله نیافته است، می‌تواند موضوع را به وزیران امور خارجه ارجاع دهد. وزیران ۱۵ روزوقت خواهند داشت تا موضوع را فیصله دهند. چنان چه، متعاقب این فرایند ۳۰ روزه موضوع فیصله نیابد و طرف شاکی معتقد باشد که موضوع، مصداق «عدم پایبندی اساسی» می‌باشد، آن گاه آن طرف می‌تواند موضوع فیصله نیافته را به عنوان مبنای توقف کلی یا جزئی اجرای تعهداتش وفق برجام قلمداد کرده و/ یا به شورای امنیت سازمان ملل متحد ابلاغ کند که معتقد است موضوع مصداق «عدم پایبندی اساسی» به شمار می‌آید.

پس از دریافت ابلاغ طرف شاکی، شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌بایست منطبق با رویه‌های خود در خصوص قطعنامه‌ای برای تداوم لغو تحریم‌ها رای گیری کند. چنان چه قطعنامه فوق الذکر ظرف ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ به تصویب نرسد، سپس مفاد قطعنامه‌های سابق شورای امنیت سازمان ملل متحد مجدد اعمال خواهند شد

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.