توافقی که جلوی وقوع جنگ در منطقه را گرفت/ احیای برجام نزدیک است؟

اندیشکده اماراتی اعلام کرد: توافق تهران‌-ریاض به احیای مذاکرات هسته‌ای می‌انجامد.

به گزارش تازه‌نیوز، مرکز تحقیقات و مطالعات عالی المستقبل» طی مقاله‌ای به قلم «عبدالمنعم سعید» ابعاد و پی‌آمد‌های توافق تهران ریاض را بررسی کرد.

این مرکز توضیح داد نکته‌ی اصلی در مورد چین این است که پکن و «شی جین‌پینگ» رییس‌جمهور این کشور دیدگاهی در مورد جهان و مدیریت روابط بین‌الملل دارند که با دیدگاه رایج گذشته‌ تفاوت دارد.

چین قدرت اقتصادی بزرگی در جهان شده که کالاها و اجناس آن همانند آمریکا به تمام نقاط زمین رسیده. علاوه‌براین، پیش‌رفت چین در صنعت و فن‌آوری باعث شده تولید ناخالص ملی چین به‌طور اسمی به آمریکا نزدیک شود و براساس دلار، از آن بیش‌تر باشد.

چنان‌که چین دیدگاه متفاوتی در مورد روابط بین‌الملل و پدیده‌ی «جهانی شدن» دارد. چین با کالاها، اجناس و فن‌آوری‌هایی که با فقر مبارزه می‌کنند و در حال رشد هستند، به تمام نقاط دنیا دست‌رسی دارد و الگویی از کارآمدی و موفقیت را به جهان ارایه می‌کند.

فزون بر این، چین در مورد لزوم بازنگری در نظام بین‌المللی که پس از پایان جنگ سرد حاکم شد و به جهانی شدن و سلطه‌ی رژیم آمریکا و واحد پول دلار آن شد، دیدگاه خاصی دارد و این دیدگاه را در بیانیه‌‌ی مشترک چین و روسیه در ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ مطرح کرد.

بیشتر بخوانید:

از منظر نویسنده، اگرچه به نظر می‌رسد چین در اردوگاه روسیه علیه غرب ایستاده، اما پکن موضعی دارد که پیچیده‌تر از این است. از یک سو چین در زمینه‌ی بازنگری در نظام بین‌المللی که بعد از پایان جنگ سرد شکل گرفت، با روسیه هم‌سو است و موضع روسیه مبنی بر مخالفت با گسترش «ناتو» به‌سمت اوکراین یا هر جهت دیگری را درک و از آن حمایت می‌کند.

اما از سوی دیگر، با ورود نظامی روسیه در خاک اوکراین و الحاق شبه‌جزیره‌ی کریمه و منطقه‌ی دونباس به خاک روسیه مخالفت کرده است.

این مرکز اذعان کرد در شرایطی که روسیه و اوکراین در حال نبرد هستند، رژیم آمریکا به هیچ وجه خواهان شروع جنگ دیگری در غرب‌آسیا نیست. حتی به‌دنبال کاهش تهدیدهای امنیتی رژیم‌سعودی و جلوگیری از جنگ در همسایگی آن و تأمین امنیت دریای سرخ و تنگه‌ی باب‌المندب است.

اگر رژیم آمریکا نتوانسته امنیت رژیم‌سعودی را تأمین کند یا کمک‌های هسته‌ای به آن بدهد، اما توافق تهران-ریاض نه‌تنها مانع جنگ خواهد شد، بلکه مسیرهای جدیدی برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران را فراهم می‌کند.

طبق این مقاله، طرح چین برای از‌سرگیری روابط ایران و رژیم‌سعودی شکل دیگری از «منطقه‌گرایی جدید» در منطقه‌ی غرب‌آسیا و نتیجه‌ی دیگری از اقدامات منطقه برای دست‌یابی به امنیت و ثبات است. براین‌اساس، نکات زیر به دست آمد:

۱. قدرت چین به‌عنوان میانجی: 
این توافق در همان روز انتخاب مجدد «شی جین‌پینگ» به‌عنوان ‌رییس‌جمهور چین برای سومین دوره‌ی پنج‌ساله اعلام شد.

۲. اثرگذاری و نفوذ بیش‌تر قدرت اقتصادی در مقایسه با قدرت نظامی: 
در طول بیست سال گذشته، رژیم آمریکا وارد سه جنگ شد: اولی در افغانستان، دومی در عراق و «سومی علیه تروریسم»؛ اما چین در هیچ یک از بحران‌های غرب‌آسیا دخالتی نداشت وعمده‌ی فعالیت‌های آن اقتصادی بوده است.

۳. تأثیر فزاینده‌ی چین در عرصه‌ی جهانی:
بیانیه‌ی سه‌جانبه‌ی ایران، چین و رژیم‌سعودی دلیل روشنی بر صلح‌آمیز بودن دیپلماسی چین است که اعمال نفوذ خود را در جهان شروع کرده. این بیانیه هم‌چنین نشان می‌دهد پکن قدرت دیپلماتیک نرم شده است.

۴. احیای مذاکرات هسته‌ای: 
نتیجه‌ی دیپلماسی چین این است که مذاکرات هسته‌ای بین تهران و واشنگتن از سر گرفته می‌شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.