نوروز جبلی از اینترنشنال و بی‌بی‌سی عقب ماند

پس از گذشت حدود یک دهه از ظهور و بروز شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان در فضای رسانه‌ای دنیا، حالا دیگر در مناسبتی مانند نوروز هم رقابتی شدید میان این شبکه‌ها شکل گرفته و به واسطه فضای رقابتی، مردم ایران نیز می‌توانند گزینه‌های مختلفی برای تماشای ویژه برنامه‌های نوروزی در اختیار داشته باشند.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از سینما مثبت، در سال‌های دهه هفتاد و با ظهور و بروز پدیده ماهواره، تولیدات رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران در چنین ایامی محدود به برنامه‌هایی مانند: شو طنین،شو رنگارنگ و مانند اینها بود که یا در قالب لوح فشرده به دست مخاطبان ایرانی می‌رسید و در قالب برنامه‌های ماهواره‌ای با حضور چند مجری ثابت و یک پرده ساده کروماکی تولید می‌شد.اما پس از راه اندازی شبکه‌های ماهواره‌ای مانند: بی بی سی فارسی و من و تو، حالا فضای رسانه‌ای در این حوزه آنقدر جدی شده که امسال رقابت تنگاتنگی میان این دو شبکه و اینترنشنال و ام‌ بی‌ سی پرشیا صورت گرفت.

در نوروز سال ۱۴۰۲ مخاطبان سیما با برنامه‌هایی از این شبکه‌ها مواجه شدند که حاصل ماهها برنامه ریزی و تلاش برای تولید برنامه جذاب و مخاطب پسند است.شبکه‌ای مانند بی بی سی برنامه‌های خود را از سمرقند تولید و پخش کرد و رقص‌های مختلف محلی ایرانی را در قالب ویدیوهایی جذاب به تصویر کشید و از حضور حداکثری خواننده‌های ایرانی برای ترسیم فضایی شاد بهره برد. شبکه ایران اینترنشنال که شبکه‌ای به شدت سیاسی و رادیکال است میزبان گروه رستاک بود و ام بی سی پرشیا نیز به سمت حال و هوایی نوروزی رفت. در این میان شبکه من و تو فضای نوروزی را به سمت تولید آهنگ‌هایی متناسب با اعتراض‌های شش ماهه اخیر برد و بیشترین بهره را از این فضا به دست آورد.

این مطالب را هم ببینید:

نکته قابل تامل اینکه کیفیت فنی و هنری برنامه های تولید شده برای اهالی رسانه غافلگیر کننده است و حکایت از آن دارد که ماهها برنامه ریزی صرف تولید این برنامه‌ها شده است. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که در داخل کشور حداقل دلخوشی‌های نوروزی بینندگان مانند سریال پایتخت دیگر تولید نمی‌شود و معدود مجریان مورد توجه مخاطبان نیز  که زمانی می توانستند بیننده‌ای را به این شبکه‌ها جذب کنند «حذف» شده و فضای شبکه‌های تلویزیونی کاملا آب و جارو  و ضدعفونی شده!در اختیار گروه جدیدی از برنامه سازان و مجریان لوس و بی نمک قرار گرفته که در حال تمرین برنامه سازی روی سر صدا و سیما هستند و روز به روز سکه تلویزیون را بیش از گذشته از اعتبار می‌اندازند.

سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاه‌های افراد،سازمان‌ها و نهادهایی است که نام آن‌ها در این مطلب آمده  است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.