ماجرای تهاتر نفت در قبال ساخت پروژه‌های مسکونی چیست؟/ نفت به چه درد سازنده مسکن می‌خورد؟

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران می‌گوید: چرا دولت به جای اجرای سیاست‌های مناسب، محتوای طرح‌های مسکنی را مورد هدف قرار داده و رقم صحیح ساخت و ساز را با هزینه‌های ناچیز جابجا و شکست طرح نهضت ملی را قطعی می‌کند.

به گزارش تازه‌نیوز، حدود یک سال قبل، دولت و مجلس به بررسی چارچوبی برای تهاتر نفت با پیمانکاران پروژه‌های عمرانی وزارت راه و شهرسازی پرداختند. یکی از این برنامه‌ها طرح نهضت ملی مسکن است. حالا مقدمات تهاتر نفت در قبال اجرای پروژه‌های مسکونی فراهم شده و اولین قدم‌ها برای اجرای این هدف با تامین ۲۰ هزار میلیارد تومان برداشته شده و به زودی این رقم به این پروژه تزریق می‌شود.

در همین رابطه خشایار باقرپور مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: تأمین منابع مالی نهضت ملی مسکن از محل تهاتر نفت از ابتدای اجرای این برنامه مطرح بود. متأسفانه کلاف سردرگم مسکن ملی را هیچ کسی گردن نمی‌گیرد؛ طرح مسکن ملی با هزینه تولید دستوری غیر معقول شروع و همچنان هم با اعداد و ارقام غیر منطقی و غیر واقعی ادامه دارد.

وی تصریح کرد: اخیراً عمده سازندگان طرح نهضت مسکن ملی که در مدت یکسال و نیم گذشته وارد این بازار شده اند با توجه به تورم و اتفاقات متعدد در بازار ارز ناگزیر به توقف پروژه‌های ساخت و ساز شده اند.

بیشتر بخوانید:

هزینه‌های تولید دستوری در نهضت ملی مسکن

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران ادامه داد: باید پذیرفت که طرح نهضت ملی مسکن در ابتدا غیر واقعی شروع شد و بر اساس هزینه‌های تولید دستوری حرکت می‌کرد و در این بین بانک‌ها خیلی با این طرح همکاری نداشتند و کاستی‌هایی در منابع مالی و ردیف‌های اعتباری بانک‌ها جهت تخصیص به ساخت این مسکن‌ها به وضوح دیده شده است.

به گفته مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران، از ابتدای بحث نهضت مسکن ملی، تهاتر ساخت مسکن در برابر فروش نفت ایران طبق سند ۲۵ ساله توسعه همکاری ایران و چین، زمزمه ورود چینی‌ها به این طرح شنیده شده است.

باقر پور گفت: اصلی‌ترین بحث در حوزه تولید مسکن ملی مشارکت با چینی ها، تثبیت تکنولوژی نوین در بازار ساخت و ساز مسکن است. از همان ابتدای مطرح شدن این طرح موضوع واردات تکنولوژی‌های نوین به بازار ساخت مسکن با استفاده از نیرو‌های متخصص داخلی در کنار چینی‌ها مورد تأیید و تأکید قرار گرفت.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران افزود: اگرچه چینی‌ها در حوزه صنعتی‌سازی و تکنولوژی صنعت ساختمان پیشرو هستند، ولی شکل و شیوه کار با چینی‌ها در ساخت و تولید ۴ میلیون مسکن باید مشخص شود ضمن آنکه از این تجربه و تکنولوژی هم در داخل استفاده شود، زیرا تولید مسکن برای سال‌های آینده ادامه خواهد داشت.

باقر پور با تأکید بر اینکه ساخت مسکن در قبال تهاتر سازندگان داخلی با نفت مطرح شده و این ابهام زیادی را به همراه دارد، گفت: هنوز مشخص نیست نفت به چه درد سازنده مسکن می‌خورد؟! و سازنده مسکن داخلی چطور می‌تواند نفت حاصل از ساخت مسکن را به پول نقد تبدیل کند و سرمایه‌ای که صرف ساخت و ساز مسکن کرده را جبران کند!

موضوع تخفیف در نهضت ملی مسکن چیست؟

به گفته مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران، عنوان تخفیف ۲۰ هزار میلیارد تومانی به نهضت ملی مسکن از طریق تهاتر نفت، موضوعی پُرابهام است. با یک بررسی کلی متوجه خواهید شد اگر بخواهیم فقط مسکن بسازیم، مسکنی که فقط آیین نامه‌های استاندارد ساخت در آن رعایت شده باشد، بدون لاکچری سازی در این بازار گران مصالح ساختمانی، هرمتر مفید ساخت همین مسکن، کمتر از متری ۲۰ میلیون تومان تمام نمی‌شود.

وی افزود: با هزینه واقعی هر متر ساخت مسکن (۲۰ میلیون تومان) با میانگین واحد‌های ۸۰ متری می‌توان فقط برای ساخت و تولید حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار واحد مسکن امید داشت و این تعداد ساخت خانه با وعده ۴ میلیون تولید مسکن خیلی فاصله دارد.

باقر پور گفت: در گذشته با وعده‌های غیر واقعی و تغییر اسم طرح‌های مسکنی به دنبال بازار جدیدی بودند، اما امروز محتوای طرح‌ها را مورد هدف قرار داده اند و رقم بزرگ ساخت و ساز را با هزینه‌های ناچیز مطرح می‌کنند که منجر به شکست قطعی خواهد شد.

این کارشناس صنعت ساخت و ساز با اشاره به اینکه دولت در طرح نهضت مسکن ملی درحال دست و پا زدن است، پیشنهاد داد: دولت نمی‌تواند به سازنده داخلی، نفت بدهد و مسکن تحویل بگیرد؛ شاید با یک دولت خارجی بتوانند به نتیجه برسند، اما در همین پروژه ساخت طرح نهضت ملی مسکن با سازنده داخلی می‌توانند به توافق و مشارکت برسند.

وی تأکید کرد: تأمین زمین از سوی وزارت راه و ساخت بر عهده سازنده بهترین راه مشارکت برای تحقق برنامه دولت درتولید و تحویل طرح نهضت ملی مسکن است.

باقر پور گفت: تهاتر و مشارکت با سازندگان داخلی حلقه مفقوده در تولید و توسعه بخش مسکن است و باید در قالب ساخت مسکن پاسخگو باشد و با اعداد و ارقام رویایی سازنده را مجبور به ساخت نکنند تا باعث شکوفایی در این بخش شوند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.