اقدام جدید باکو به ضرر تهران شد/ آذربایجان کار ایران را سخت‌ کرد!

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: به دلیل عدم همکاری دولت باکو و بستن مرزهای زمینی، مشکلاتی در ورود گردشگران این کشور به ایران ایجاد شده است.

به گزارش تازه‌نیوز، مهر نوشت: عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ظهر امروز (چهارشنبه ۶ اردیبهشت ماه) در حاشیه برگزاری جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: از فردا رویداد مهم «اردبیل ۲۰۲۳» به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو آغاز می‌شود و این اقدام، آغاز یک سال تلاش برای معرفی جاذبه‌های گردشگری این استان و کشورمان است.

ضرغامی افزود: کشورهای عضو اکو، اردبیل را پایتخت گردشگری انتخاب کردند. ظرفیت‌های گردشگری جاذبه‌های تاریخی و صنایع این استان برای جذب گردشگر خارجی و رونق گردشگری داخلی فرصت بسیار مناسبی است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: ۱۰ کشور عضو اکو بیش از نیم میلیارد نفر جمعیت دارند؛ با این فرصت و با ظرفیت‌های گردشگری، جاذبه‌های تاریخی و جاذبه‌های صنایع دستی و مجموعه ویژگی‌هایی که استان اردبیل دارد، این استان می‌تواند در سطح ملی و جهانی ممتاز شود.

وی درباره ایجاد فرصت گردشگری از طریق کشور آذربایجان، بیان کرد: به دلیل عدم همکاری دولت باکو و بستن مرزهای زمینی، مشکلاتی در ورود گردشگران این کشور به ایران ایجاد شده است. سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مرز بیله سوار از آذربایجان به ایران می‌آمدند.

ضرغامی با اشاره به اقدامات زیرساختی صورت گرفته در این نقطه برای ارائه خدمات به گردشگران اشاره کرد و گفت: فعلاً شرایط برای ورود گردشگر آذربایجانی به ایران سخت شده و امید است این مسئله حل شود. گردشگری حق همه مردم دنیا است و بسیاری از مردم آذربایجان علاقه دارند به ایران سفر کنند اما این روزها برای آنها مانع ایجاد شده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه رایزنی برای حل این مساله ادامه دارد، عنوان کرد: گزارشی در جلسه امروز دولت در زمینه گردشگری آذربایجان ارائه شد و امید است با رایزنی دستگاه دیپلماسی هرچه سریع‌تر این موانع رفع شود.

وی درباره سیم‌کارت‌های اعتباری برای گردشگران با اشاره به اینکه هنوز به اعطای سیم‌کارت مناسب برای رفع نیازهای گردشگران خارج معتقد هستیم، اظهار کرد: این موضوع استدلال دارد نه تنها برای آنها بلکه برای مجموعه‌های اصلی که در خدمات مسافری ما در کشور انجام می‌شود باید این ظرفیت برای آنها فراهم شود. این پیشنهاد در کمیته‌های مختلف در حال رسیدگی و بررسی است.

ضرغامی با اشاره به اینکه این موضوع تا حد زیادی مورد تصویب قرار گرفته است، بیان کرد: امید است روزهای آینده این امکان برای گردشگران فراهم شود تا با کشورهای مبدا ارتباط سازنده داشته باشند. همچنین می‌توانیم پیام‌رسان‌های داخلی خود را برای ایرانیانی که به خارج سفر می‌کنند و یا گردشگران ورودی عرضه کنیم که در صورت تمایل آن را نصب کنند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضمن قدردانی از وزارت ارتباطات برای ایجاد امکان ارتباط در خارج از کشور با پیام رسان های ایرانی، خاطرنشان کرد: نباید زمان را برای توسعه گردشگری از دست داد و باید حداقل خدمات اولیه را برای رونق این صنعت ارائه کنیم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.