ایران وارد جنگ ناخواسته با طالبان می‌شود؟ چه کسانی از این درگیری سود می‌برند؟

یک فعال سیاسی گفت: طالبان اهرم های در اختیار ایران را خوب می شناسد و لازم نیست درباره آن اهرم ها در فضای رسانه صحبت شود. باید این اهرم ها فعال شوند تا طالبان بفهمد که اینجا زمین سفت است.

به گزارش تازه‌نیوز، روز گذشته (شنبه) طالبان در ادامه ماجراجویی های قبلی اقدام به تحریک مرزبانان جمهوری اسلامی ایران کرد که با پاسخ محکم طرف ایرانی مواجه شد. بعد از آن اتفاق، شاهد واکنش های متعددی از دو طرف بودیم. یکی از فرمانده ها طالبان گفت «با ایران با شوق بیشتری نسبت به آمریکا می جنگیم» و فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز تذکر متقابلی داد که «ما حسن همجواری به جا می‌آوریم؛ اگر جایی احساس شود طرف مقابل نمی‌خواهد به مقررات تن بدهد با برخورد دیگری مواجه می‌شود».

حسن بهشتی پور در گفتگو با نامه نیوز درباره آینده روابط ایران و طالبان گفت: طالبان یک حکومت تحمیل شده به افغانستان است و ما باید از موضع قدرت با آنها مدارا کنیم. دولت تهران امر واقع شده در افغانستان را طوری برای خودش تعریف کرد که از یک طرف طالبان را به رسمیت نشناسد و از طرف دیگر روابط محدودی را با افغانستان تعریف کند تا به مردم آن کشور کمک برساند.

وی افزود: بعضی افراد پیشنهاد می کنند ایران سریع سوخت‌رسانی به افغانستان را متوقف کند و تمام مبادلات تجاری مرز دوغارون را ببندد تا از این طریق روی طالبان فشار بیاورند اما واقعیت آن است که این اقدامات اثر مستقیم روی زندگی مردم افغانستان دارد و حکومت طالبان را کمتر با چالش مواجه می کند.

بیشتر بخوانید:

کارشناس مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: گروه طالبان پشتیبانی دولت پاکستان را دارد بنابراین تحریم طالبان و اعمال فشار اقتصادی به آنها، اثر مستقیمش روی مردم افغانستان خواهد بود. به نظر می رسد دیدگاه دولت تهران به تحولات افغانستان آن است که در کشور همسایه حکومتی سرکار آمده که نه مردم افغانستان آن را قبول دارند و نه ایران آن را قانونی و مشروع می داند اما برای کمک به امنیت مرزهای کشور ضرورت ایجاب می کند که با از موضع قدرت در حد مقدور با طالبان همکاری شود.

وی افزود: ایران از مولفه های تأثیرگذار روی روند تحولات افغانستان برخوردار است که می تواند آنها را به کار بگیرد تا طالبان بفهمد که نمی تواند معادلات ذهنی اش را مثل مواجهه با آمریکا تعریف کند و همان رفتار را نشان دهد بلکه ایران کشور همسایه است و دو کشور تاریخ، فرهنگ و زبان مشترک دارند.

بهشتی پور درباره اظهارات فرمانده طالبان گفت: آن اراجیفی که خراسانی یکی از فرماندهان طالبان مطرح کرد، تنها تبلیغاتی است که صرفا برای تحریک بیان شد تا افغانستان صحنه جنگ شود. الان خیلی از کشورها دنبال آن هستند که ایران با طالبان وارد جنگ شود تا یک باطلاق جدیدی برای جمهور اسلامی ایران درست شود.

وی افزود: پشت تحریکات طالبان حتما آمریکایی ها و اسرائیلی ها هستند چون خیلی خوشحال می شوند که ایران با طالبان درگیر شود. آنها می خواهند ایران را وارد یک جنگ ناخواسته کنند. در واقع همان طور که یک حکومت ناخواسته را به مردم افغانستان تحمیل کردند قصد دارند یک جنگ ناخواسته را نیز بین ایران و طالبان به راه بیاندازند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی تأکید کرد: عقل ما حکم می کند، ما با طالبان مدارا کنیم اما از موضع قدرت. یعنی آنجاهایی که می توانیم فشار بیاوریم تا طالبان بفهمد که با کدام دولت طرف است، از آن اهرم ها استفاده کنیم. این اهرم ها را نیز طالبان خوب می شناسد و لازم نیست درباره آن اهرم ها در فضای رسانه صحبت شود. باید این اهرم ها فعال شوند تا طالبان بفهمد که اینجا زمین سفت است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.