شورای نگهبان مصوبه اصلاح قانون انتخابات مجلس را تایید کرد؛ تناسبی شدن انتخابات شاید وقت دیگر

سخنگوی شورای نگهبان گفت: مصوبه اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. این در حالی است که تناسبی شدن انتخابات با موافقت نمایندگان مجلس حذف شد.

به گزارش تازه‌نیوز، هادی طحان نظیف در توییتر نوشت: «با بررسی حذف ماده ۵۳ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز شورای نگهبان (سوم مردادماه ۱۴۰۲) مصوبه اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.»

بعد از حذف تناسبی شدن انتخابات در مصوبه مجلس رئیس کمیسیون شوراهای مجلس گفت: بنا داریم طرح تناسبی شدن انتخابات را در قالب طرحی جداگانه، به جریان بیندازیم که اگر دوفوریت آن تصویب شده و به جریان بیفتد، احتمال آن وجود دارد تا آن طرح نیز برای انتخابات امسال، قابل اجرا شود.

از مهمترین بخش‌ های اصلاحات قانون انتخابات افزایش زمان رسیدگی به صلاحیت داوطلبان از ۶۰ روز به ۱۳۴ روز است.

به نقل از آخرین خبر، از دیگر تغییرات مهم در مصوبه جدید «پیش ثبت‌نام» برای کاندیداهای انتخابات می‌باشد با قانون گذشته، ثبت نام داوطلبان انتخابات مجلس یک مرحله‌ای بود.

گفته می‌شود از فواید پیش ثبت نام این است که  اشکالات در مدارک و سوابق قضایی پیش از ثبت نام اصلی بررسی می شود و به داوطلب گفته می شود که ثبت نام اصلی را انجام ندهد که مهر رد صلاحیت نخورد و برای حضور در پست های دیگر به مشکل نخورد.

همچنین در قانون گذشته  فقط در شهرستان‌ها و حوزه‌های انتخابیه تشکیل هیأت‌های اجرایی را در زمان انتخابات داشتیم  اما در مصوبه جدید نیاز است که در وزارت کشور هم هیأت‌های اجرایی تشکیل شود داشتن 5 سال سابقه اجرایی، آموزشی و پژوهشی یا قضایی از جمله مواردی که در این دوره از انتخابات باید با ارائه گواهی معتبر لحاظ شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.