آرامگاه ایلخانی شکاف برداشت +عکس

یک باستان‌شناس از گسترش شکاف در بدنه و گنبدخانه آرامگاه به‌جای‌مانده از دوره ایلخانیان در شهرستان انار کرمان خبر داد.

به گزارش تازه‌نیوز، محمدرضا نسب‌عبداللهی گفت: این آرامگاه در بدنه، ایوان و گنبدخانه مدت‌هاست دچار شکاف شده است، اما تاکنون اقدامی برای جلوگیری از گسترش این شکاف‌ها انجام نشده و بیم آن می‌رود که آسیب‌ها، استواری بنا را به‌ویژه در گنبدخانه از بین ببرد.

به نقل از ایسنا، او افزود: گنبد این آرامگاه ایلخانی دارای معماری خاصی است و باید پیش از فروریختن، از سوی میراث‌فرهنگی و اوقاف برای مرمت آن اقدامات فوری انجام شود.

این باستان‌شناس گفت: پنجره‌های مشبک آجری در پوسته خارجی گنبد و پنجره‌های مشبک گچی در پوسته داخلی، نقاشی موجود روی پوسته داخلی گنبد، گچ‌بری، طاقچه‌ها و طاق‌نماهای موجود در بدنه ایوان و گنبد خانه از جمله تزئینات این آرامگاه هستند.

به گفته نسب‌عبداللهی، ساخت‌وساز غیراصولی در آرامگاه، تغییرات در کف‌سازی فضاهای داخلی و خارجی، مسدود شدن طاقچه‌های رواق‌های شرقی و غربی، از بین رفتن بخش زیادی از نقاشی‌های گنبدخانه بر اثر گچ‌کاری، تغییر ورودی مجموعه از جبهه غربی به جنوبی، تخریب بعضی از فضاهای اصلی بنا، تغییرات در ابعاد و اندازه‌های ورودی‌های فضاهای داخلی بنا، مسدودشدن روزنه‌های زیرگنبد، تخریب مقرنس‌های زیر گوشه‌سازی‌های گنبد، تغییر اعیان مجموعه و گسترش آن در جبهه جنوبی، تخریب دیوار اصلی جهت شرقی، تخریب سقف اتاق‌های طبقه اول برای ایجاد پلکان، اجرای اندود گچ روی تزئینات داخلی بنا، اجرای اندود گچ و خاک روی بدنه‌های داخلی رواق‌های شرقی و غربی و اجرای اندود سیمان بر روی کف‌پوش‌های داخلی و خارجی بنا» از جمله آسیب‌های انسانی است که در طول سالیان گذشته به این آرامگاه ایلخانی وارد شده است.

او گفت: مصالح اصلی این آرامگاه ایلخانی خشت و گل بوده است، اما حدود دهه قبل ساخت و سازهایی در آن انجام شد که بنا را از شکل و شمایل اصلی خارج کرد و منظر آن را از بین برد.

آرامگاه ایلخانی قبل از تعرض و دست‌اندازی، دهه ۱۳۷۰ شمسی
آرامگاه ایلخانی قبل از تعرض و دست‌اندازی، دهه ۱۳۷۰ شمسی
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.