واردات هواپیما را مسخره می‌کردند اما برای چند صد خودرو ذوق‌زده هستند

واردات چندین دستگاه خودرو درحالی صورت می‌گیرد که واردات هواپیما را تمسخر می‌کردند و جالب‌تر اینکه ظاهرا از روند ممنوع شدن واردات خودرو آگاهی ندارد.

به گزارش تازه‌نیوز، از زمستان ۹۵ تا تابستان ۱۴۰۲ مناقشه بر سر واردات خودرو یکی از مهمترین مناقشات اقتصادی سیاسی ایران بود. حالا دست اندرکاران دولت سیزدهم که روزگاری واردات ایرباس در دوران برجام را مسخره می‌کردند، برای واردات چند صد دستگاه خودرو «مراسم رسمی» گرفتند.

به نقل از صراط‌ نیوز،‌ در این مراسم که صبح روز دوشنبه ۶ شهریور در محل برگزاری نماشگاه «روایت خدمت» برگزار شد «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت طی یک مراسم رسمی خودرو‌های وارداتی سال ١۴٠٢ را به افراد تحویل داد.

جالب‌تر اینکه خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی از این واقعه به عنوان «طرح آزادسازی واردات خودرو» یاد کرد و در خبر خود نوشت: «طرح آزادسازی واردات خودرو پس از ۵ سال ممنوعیت، از بهار سال ۱۴۰۱ کلید خورده بود و آئین نامه آن نیز شهریور ماه همان سال مصوب و ابلاغ شد.»

ذوق زدگی این دسته برای واردات چندین دستگاه خودرو درحالی صورت می‌گیرد که واردات هواپیما را تمسخر می‌کردند و جالب‌تر اینکه ظاهرا از روند ممنوع شدن واردات خودرو آگاهی ندارد. این را از به کار بردن واژه «آزادسازی واردات خودرو» می‌توان فهمید. گویی قلعه‌ای تسخیر شده وجود داشت که دولت سیزدهم توانسته آن را آزاد کند و این واقعه را به عنوان یک «دستاورد» به مردم بفروشد. برای روشن شدن موضوع بیایید روند ممنوعیت واردات خودرو را بررسی کنیم.

واردات خودرو از چه زمانی ممنوع شد؟

واردات خودرو به لحاظ قانونی هیچ گاه ممنوع نبوده است. از برنامه سوم توسعه تاکنون به لحاظ قانونی واردات آزاد است. اما از سال ۹۵ به بعد مناقشه‌ای در بحث خودرو آغاز شد که در نهایت در تابستان سال ۹۷ با مصوبه سران قوا به ممنوعیت واردات خودرو رسید. اما پیش از آن و از انتهای سال ۹۵ ثبت سفارش برای واردات خودرو تعطیل شد.

این مساله در مرداد سال ۹۶ به فساد واردات خودرو از طریق همکاری شرکت پشتیبانی کننده سایت ثبت سفارش و برخی واردکنندگان خودرو، منجر شد. در آذرماه سال ۹۶ و درحالی که دولت درحال تدوین لایحه بودجه سال ۹۷ بود، مناقشه بر سر واردات خودرو بالا گرفت.

آن زمان هنوز برجام پا برجا بود. مطالبه جامعه نیز واردات خودرو همزمان با تولید در داخل بود. اما نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه صراحتا اعلام کرد «به‌صراحت عرض می‌کنیم مطالبه محدودیت واردات خواسته مقامات عالیه نظام از دولت است.» ۱۳۹۶/۰۹/۲۱

این مناقشه اینگونه به پایان رسید و همه گان متوجه شدند که در این زمینه تصمیم گیرنده اصلی دولت نیست و این خواسته «مقامات عالی نظام» است؛ و ماه بعد در بهمن ماه ۹۶ ترامپ اعلام کرد که قصد خروج از برجام را دارد. دلار به سمت صعود میل کرد و در آستانه سال ۹۷ به نزدیک ۵ هزار تومان رسید. ۱۸ اردیبهشت ۹۷ ترامپ از برجام خارج شد و دلار رو به صعود گذاشت. در تابستان همان سال جلسه‌ای با عنوان سران قوا تشکیل شد تا برای شرایط حساس کشور تصمیماتی اتخاذ کند.

جمله این تصمیمات ممنوعیت واردات خودرو بود که حالا علاوه بر خواسته «مقامات عالی نظام» شرایط ویژه اقتصادی از جمله کمبود ارز هم آن را پشتیبانی می‌کرد. بعد‌ها در سال ۹۹ بار دیگر وقتی نوبخت تحت فشار افکارعمومی بود اعلام کرد که اگر محدودیت‌های ارزی برطرف شود واردات آزاد میشود.

با این همه مجلس انقلابی خود را مفتخر به واردکنندگی خودرو می‌داند. مجتبی ذوالنوری در مصاحبه‌ای مجوز واردات را «افتخار» مجلس خوانده و گفته بود: «در همین مجلس بود که بر خلاف دوره‌های گذشته، دولت را وادار به واردات خودرو کردیم، ولی دولت این قانون را به درستی و به سرعت اجرایی نکرد.»

او تاکید میکرد: «به وزیر سابق صمت گفتم باید در حجم بالا خودرو وارد کنید تا تعادل ایجاد شود؛ الان توپ در میدان دولت است و باید قانون را به درستی اجرایی کند البته کار راحتی نیست.» به این ترتیب آن‌ها که واردات ایرباس را مسخره میکردند، بدون اینکه خجالت بکشند جشن واردات خودرو گرفتند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.