دعوت به تشدید تحریم ایران از سوی رضا پهلوی؛ ماجرا چیست؟

مجلسی هدف رضا پهلوی از درخواست تشدید تحریم را چنین توضیح داد: مدعیانی که در خارج نشسته‌اند می‌بینند که تشدید تحریم‌ها فاصله میان ملت و حکومت را بیشتر می‌کند. در واقع مردم دلیل تحریم‌ها را برخی عملکردها به خصوص در حوزه سیاست خارجی می‌دانند.

به گزارش تازه‌نیوز،  انصاف نیوز نوشت: دعوت به تشدید تحریم ایران از سوی رضا پهلوی و فراخواندن قدرت‌های جهانی به افزایش «فشار حداکثری» بر حکومت ایران، از نگاه فریدون مجلسی، دیپلمات اسبق، سوءاستفاده از مردم برای رسیدن به اهداف سیاسی و یک اقدامی غیرملی است. گرانی ناشی از تحریم‌ها مستقیم به مردم فشار می‌آورد.

فریدون مجلسی گفت: دوگروه از تحریم آسیب نمی‌بینند؛ نخست کسانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند و شرایط پایداری از نظر معیشتی دارند و گروه دیگر هم مدیران مملکت در داخل هستند که از حقوق و درآمد و شغل ثابت بهره می‌برند. هیچ‌کدام از این دو گروه درد مردم را احساس نمی‌کنند و از فشاری که تورم ناشی از تحریم‌ها بر مردم وارد می‌کنند خبر ندارند تا در صدد رفع تحریم برآیند و نه تشدیدش.

بیشتر بخوانید:

مجلسی ادامه داد: همان‌قدر که داخلی‌ها مقصرند، به همان اندازه کسانی که در خارج از کشور هستند نسبت به مسائل مردم بی‌توجه‌اند و فقط به منافع خود می‌اندیشند.

او مردم را قربانیان رقابت میان کسانی که در قدرت هستند با کسانی که می‌خواهند به قدرت برسند خواند و اضافه کرد: متاسفانه کسی به این حقیقت توجه ندارد که قربانی اصلی تحریم‌ها مردم هستند.

مجلسی هدف رضا پهلوی از درخواست تشدید تحریم را چنین توضیح داد: مدعیانی که در خارج نشسته‌اند می‌بینند که تشدید تحریم‌ها فاصله میان ملت و حکومت را بیشتر می‌کند. در واقع مردم دلیل تحریم‌ها را برخی عملکردها به خصوص در حوزه سیاست خارجی می‌دانند و می‌بینند که زمانی قوی‌ترین و ثروتمندترین و مرفه‌ترین کشور منطقه بودیم اما اکنون تبدیل شده‌ایم به یکی از فقیرترین و تحت فشارترین کشورهای منطقه. به همین دلیل مردم از مدیران روی‌گردان می‌شوند و مخالفان خارج‌نشین حکومت گمان می‌کنند این به سودشان است

دیپلمات اسبق کشورمان با مرور اهداف انقلاب گفت: تصور ما این بود که با رسیدن به جمهوری و آزادی و اعمال نظر بیشتر ملت در سرنوشت خودشان، بهره‌مندی بیشتری از ثروت ملی خواهیم داشت. هدف ما این بود که در عرصه سیاست بین‌المللی نسبت به بی‌عدالتی‌ها معترض باشیم اما نه این‌که سینه سپر کنیم و در جنگ برای منافع دیگران، دار و ندار ملت ایران را به خطر بیاندازیم.

مجلسی ادامه داد: مردم سوال دارند که چرا اصلا باید تحریم باشیم. بنابراین نسبت به کسانی که سبب این تحریم‌ها شده‌اند گله‌مند و معترض هستند و همان طور که گفتم این نارضایتی به جدایی مردم از دولت منجر شده است اما دعوت به تشدید تحریم‌ها به معنای فشار بیشتر به مردم و افزایش درد آنان است و با ملی‌گرایی و ادعای نجات مردم نمی‌خواند.

او گفت: در دوره پهلوی، به دلایل اجتماعی دیگری، همین شکاف و جدایی میان مردم و پادشاهی به وجود آمد. گرچه امروز عده‌ای تلاش می‌کنند که با ضرب و زور بگویند این شکاف وجود نداشت، اما واقعیت تاریخی را نمی‌توانند تغییر دهند.

این نویسنده و مترجم ادامه داد: مخالفان حکومت به حساب مردم و از سرمایه مردم هزینه می‌کنند تا نارضایتی در داخل تشدید شود و از این رهگذر شانسی برای حکومت آنان به وجود بیاید.

او ادامه داد: درخواست تشدید تحریم از زبان کسی که به ذهن هیچ‌کس خطور نمی‌کرد موقعیت و فرصت بازگشت به قدرت برایش ایجاد شود را باید طبیعی و متعارف دانست.

انصاف نیوز پرسید آیا در کشورهای دیگر، چیزی وجود دارد که میان پوزیسیون و اپوزیسیون در موردش توافق وجود داشته باشد و به عنوان یک میثاق ملی از سوی همه، هم مخالفان و هم موفقان حکومت مستقر به رسمیت شناخته شود؟ فریدون مجلسی پاسخ داد: بله، آن‌چه بر سرش توافق وجود دارد، منافع ملی است. وقتی اتحاد جماهیر شوروی، کمونیسم بین‌المللی را بر منافع مردم روسیه ترجیح داد و هزینه‌های سرسام‌آوری برای جنگ‌های فرسایشی پرداخت، کشوری بالقوه ثروتمند را به کشوری ذلیل و فقیر تبدیل کرد. از آن زمان این بحث‌ها در سطح جهانی شکل گرفت که منافع ملی باید به عنوان میثاق ملی شناخته شود و مخالف و موافق بر سر آن توافق داشته باشند.

مجلسی با بیان اینکه شانسی برای رضا پهلوی در آینده ایران متصور نیست، گفت: ایشان با اعمال خطر خارجی می‌تواند به قدرت بازگردد اما اگر جنگی واقع نشود، بختی برای بازگشت به قدرت نخواهد داشت چون مسئله ایران باید از داخل حل شود. کسانی باید برای ایران تصمیم بگیرند که در داخل کشور هستند و رنج کشیده‌اند و بهایی پرداخته‌اند.

این تحلیلگر، با اذعان به این‌که از قشرهای پایین‌تر فرهنگی جامعه با تحلیل‌های عامیانه، صدایی به هواداری از او به گوش می‌رسد، رشد قابل توجه این عده را محتمل دانست و افزود: به طور کلی در جامعه‌ای که به سطحی از بلوغ فرهنگی و اجتماعی رسیده باشد، ایشان شانس برگشت به قدرت ندارد اما ممکن است بتواند به عنوان یک جریان سیاسی، سلطنت‌طلبی را دنبال کند کمااینکه در فرانسه امروز با گذشت ۲ قرن، جریان سلطنت‌طلب به عنوان یک جریان در حال فعالیت است.

مجلسی در پاسخ به این پرسش که دعوت به تشدید تحریم ، آدم‌ها را گرد پهلوی جمع می‌کند یا پراکنده‌شان می‌کند، گفت: نه، تحریم‌ها مردم را جمع نمی‌کند، عدم تلاش برای برچیدن تحریم‌ها که کلیدش در دست حکومت است، می‌تواند آدم‌ها را به گرد او جمع کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.