بازار ملتهب مسکن آرام خواهد شد؟

دولت مدعی است که با ساماندهی مشاوران املاک متخلف و قلع و قمع مشاوران قیمت‌ساز، توانسته قیمت‌ها را در بازار مسکن تعدیل کند اما منتقدان می‌گویند ثبات نرخ به دلیل رکورد عمیق این بازار است.

به گزارش تازه‌نیوز، وزارت راه و شهرسازی از ابتدای امسال برنامه کنترل و ساماندهی بازار مسکن را با تمرکز بر مشاوران املاک متخلف و قیمت ساز آغاز کرد و در جریان این سیاست تا کنون بیش از 3 هزار مشاور املاک متخلف و بدون پروانه و مجوز پلمپ شده و دولت مدعی است که این اقدام در مناطقی از جمله پردیس و پرند منجر به تعدیل قیمت‌ها شد.

پیش از این نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران به ایلنا گفته بود که  تعدادی از مشاوران املاک بدون پروانه و به صورت سازمان یافته در بازار مسکن تخلف می‌کنند.

به نقل از ایلنا، بنابراین در کنار رشد تورم مسکن و عقب ماندگی فاصله قدرت خرید مردم با افزایش قابل توجه قیمت مسکن در طول چند سال گذشته باعث شد که انجام معاملات مسکن به حداقل‌ترین حالت ممکن برسد و هر سال بر جمعیت مستاجران اضافه شود بطوریکه بیش از نیمی از جمعیت خانوار تهران مستاجران هستند. از سوی دیگر علیرغم وعده رییس جمهوری واحدی از نهضت ملی مسکن در موعد مقرر تحویل داده نشد و همچنان دولت در گیر و بند تامین اراضی مورد نیاز است و این پروژه هم نتوانست به داد مستاجران برسد.

همانطور که گفته شد، دولت مدعی است که توانسته با این کنترل‌ها و قلع و قمع مشاوران املاک قیمت ساز، قیمت‎ها را کنترل کند. البته باید توجه داشت که بازار مسکن درگیر رکورد است و در شرایط رکوردی اساسا قیمت‌ها ثابت باقی می‌مانند و این بازار چندین بار این تجربه را تکرار کرده است. ضمن اینکه با توجه به سیاست‌های کنترل رشد نقدینگی برای کنترل تورم و به دنبال آن عدم تامین منابع صنایع و انواع کسب و کارها، سایر بازارهای موازی هم در حال حاضر در دوره رکورد به سر می‌برند.

از دو ماه گذشته دولت اعلام کرده که قیمت‌ها در مناطقی بیش از 800 میلیون تومان کاهش پیدا کرده و قدرت خرید مردم ترمیم شده است، در جدول زیر خانه‌های یک میلیارد تومانی تهران و محدوده تهران مورد بررسی قرار گرفتند:

متراژ محدوده قیمت (تومان)
41متر-20 ساله- بدون امکانات گمرک یک میلیارد
50متر-6 ساله-همکف-دارای انباری نعمت آباد یک میلیارد
45متر-5ساله-دارای پارکینگ-انباری تهرانسر یک میلیارد
40متر-20ساله-دارای انباری پیروزی یک میلیارد
60متر-10ساله-بدون امکانات-ط4 عبدل آباد یک میلیارد
68متر-10ساله-دارای پارکینک قیام دشت یک میلیارد
45متر-4ساله-دارای پارکینگ-انباری-اسانسور اندیشه یک میلیارد
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.