فوری| آذربایجان و ارمنستان به توافق رسیدند! +جزئیات

روزنامه گاردین اعلام کرد که مقامات باکو و ایروان بر سر بازگشایی گذرگاه لاچین به توافق رسیدند.

به گزارش تازه‌نیوز، روزنامه گاردین اعلام کرد دولت جمهوری آذربایجان و نیروهای ارمنستان در منطقه قره‌باغ کوهستانی درباره بازگشایی دو مسیر حمل‌ونقل موردمناقشه از جمله یک مسیر مهم معروف به «گذرگاه لاچین» به توافق رسیدند.

آن‌گونه که گاردین گزارش داده خبر این توافق را نخستین بار آژانس خبری دولتی «آرمن‌پرس» ارمنستان منتشر و دولت جمهوری آذربایجان نیز آن را تایید کرده است.

به نقل از مهر، به نظر می‌رسد با این توافق و بازگشایی گذرگاه لاچین حداقل بخشی از درخواست‌های چند دهه ایروان  برای بازگشایی خطوط حمل‌ونقل بین جمهوری آذربایجان و منطقه قره‌باغ (تحت کنترل ارمنستان) پاسخ داده می‌شود.

منطقه قره باغ در سطح بین‌المللی به عنوان بخشی از خاک جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته شده ، اما پس از جنگ بین ایراوان و باکو در دهه ۱۹۸۰ و ۹۰ که هم‌زمان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی رخ داد، نیروهای ارمنی کنترل این منطقه با جمعیت ۱۲۰ هزارنفری را به دست گرفتند؛ ارمنستان و جمهوری آذربایجان جزئی از اتحاد جماهیر شوروی بودند.

جمهوری آذربایجان در جنگ ۲۰۲۰ بخش‌های بزرگی از منطقه قره‌باغ را به دست گرفت و در ۹ ماهه گذشته  نیز از طریق ایجاد محدودیت در گذرگاه لاچین به ارمنستان فشار آورده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.