نهادهای ناظر کجایند؟/ عرضه قطره‌چکانی، ترفند خودروسازان برای افزایش قیمت

کارشناس صنعت خودرو معتقد است: سیاست خودروسازان عرضه قطره چکانی خودرو برای تسلط بر بازار و امکان افزایش قیمت‌هاست.

به گزارش تازه‌نیوز، فیروز نادری کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با «اکونگار» اظهار کرد: در واکنش به احتکار خودرو در دو خودروسازی ایران خودرو و سایپا گفت: سیاست خودروسازان عرضه قطره چکانی خودرو برای تسلط بر بازار و امکان افزایش قیمت‌هاست. اگر خودروسازان دپوی خودرو نداشته باشند و بازار را تشنه نگه ندارند نمی‌توانند از شورای رقابت تقاضای افزایش قیمت داشته باشند.

توقف شماره گذاری برای محدودیت عرضه

به نقل از اکونگار، او با تایید دپوی چهار هزار دستگاه خودرو در یک خودروسازی خاطرنشان کرد: برخلاف تکذیب از سوی خودروسازان، اما واقعا احتکار صورت گرفته است. خودروسازان جلوی شماره گذاری خودروها را می گیرند تا عرضه ها محدود شود.

نادری متذکر شد: در حالی که قرار بود از ابتدای هفته عرضه خودرو آغاز شود، اما هنوز عرضه‌ای صورت نگرفته و همچنان بازار منتظر نگاه داشته شده است.

علی آبادی کاری برای بازار خودرو نکرد

این کارشناس خودرو تاکید کرد: فاطمی امین به دلیل نابسامانی بازار خودرو برکنار شد، اما در دوره وزارت علی آبادی نیز شرایط بهبود پیدا نکرده است. دولت وعده داد قرعه کشی را حذف کند اما روش ابداعی نوبت دهی را ایجاد کرد که نارضایتی بسیار زیادی را برانگیخته است.

او افزود: در سیستم نوبت دهی ابتدا ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از متقاضیان دریافت و 2 ماه در بانک‌ها بلوکه شد تا اعلام کنند طی دو سال آینده هر متقاضی چه زمانی می‌تواند خوردو تحویل بگیرد. عملا از منابع ریالی متقاضیان استفاده کردند بدون آنکه سودی به آنها پرداخت شود.

به گفته نادری در ادامه بر خلاف انتظار، چند ماه مانده به تحویل خودرو از متقاضی خواسته می‌شود پول خودرو به طور کامل به حساب خودروساز واریز شود. دریافت پول خودرو چند ماه پیش از تحویل نیز بدون پرداخت هیچ سودی به متقاضی انجام می‌شود.

او با بیان اینکه به رشد تقاضایی که این چند روز در اثر ناآرامی جو خاورمیانه ایجاد شده نباید توجه کرد یادآور شد: بازار خودرو عملا در رکود است. بنابراین گرفتن پول خودرو ۹ ماه پیش از تحویل، صرفه اقتصادی خرید خودرو را کاملا از بین می‌برد.

سواستفاده از متقاضیان با تغییر مدام شرایط

نادری اذعان کرد: در موعد تحویل خودرو نیز قیمت‌ها به روز محاسبه شده و تورم در قیمت نهایی لحاظ می‌شود. بدین ترتیب نه تنها سودی برای متقاضی باقی نمی‌ماند؛ بلکه در مقایسه با خرید از بازار آزاد، زیان هم متوجه او می‌شود.

او با اشاره به اینکه شرکت‌های خودروساز با تغییر مداوم شرایط از اطمینان متقاضیان سواستفاده می‌کنند، عنوان کرد: هنگام تحویل، بعضا خودروی ثبت نامی موجود نیست و خودروساز به متقاضی اعلام می‌کند که از بین خودروهای موجود انتخاب کند. یعنی با سیستمی که طراحی کرده موجودی‌های خود را به اجبار به مشتریان می‌فروشد.

نادری تصریح کرد: از هشت سال گذشته هیچ نظارتی بر عملکرد خودروسازان صورت نمی‌گیرد و به نوعی دولت بازار خودرو را رها کرده است. دولت توان مقابله با خودروسازان را ندارد. چرا که خودروسازان با در دست گرفتن نبض بازار، قدرت را در اختیار گرفته و کسی یارای برخورد با آنها را ندارد.

او در خصوص زیان‌های اعلامی خودروسازان نیز گفت: با توجه به قیمت‌هایی که برای تولیدات اعلام می‌شود، خودروسازان زیان ده نیستند. بنابراین به نظر می‌رسد زیان‌های اعلامی واقعی نباشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.