بازار مسکن در کما؛ وضعیت وخیم در پی رکود وحشتناک!

بازار مسکن مدت‌هاست در رکود جدی به سر می‌برد و نه تنها خرید و فروش، که ساخت و ساز هم در این بازار به کما رفته است.

به گزارش تازه‌نیوز، در حالی دولت مدعی است قیمت‌ها را در بازار مسکن کاهش داده که بررسی‌ها نشان می‌دهد، این هدف حتی در صورتی که در کف بازار هم محقق شده باشد، به قیمت رکود بازار تمام شده و صنعت ساختمان را به کما برده است.

منصور غیبی، کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است دولت در بازار دخالت کرده و اولین نتیجه آن تحمیل رکود به بازار و اقتصادبوده است. او در بخش دوم گفت‌وگو با تجارت‌نیوز در این باره اظهار کرد: «دولت ترمزدستی اقتصاد را کشیده و خروجی آن یک خروجی حداقلی و خرد بوده است تا قیمت کنترل شود؛ ولی آسیب عدم گردش مالی در اقتصاد مسکن خیلی بیشتر از اینهاست که اعلام شود قیمت مسکن کاهش پیدا کرده است!»

غیبی عنوان کرد: «مطالعاتی که من انجام داده‌ام نشان می‌دهد در دوره‌های زمانی پنج تا ۶ ساله، شاهد افزایش ۲۰۰ تا ۲۲۰ درصدی قیمت مسکن بودیم و کاهش قیمت در این بازه بین ۱۱ تا ۲۰ درصد اتفاق افتاده است. یعنی به ازای ۱۰۰ درصد افزایش ۱۰ درصد کاهش داشته‌ایم. اینکه انتظاری ۵۰ درصدی برای کاهش قیمت داشته باشیم منطقی نیست و تایید نمی‌شود. یعنی ممکن نیست ملکی که تا دیروز ۱۰۰ میلیون تومان معامله می‌شد الان به ۵۰ میلیون تومان برسد!»

این کارشناس اقتصاد مسکن بیان کرد: «کاهش قیمت مسکن حتی اگر در حد ۱۰ تا ۱۵ درصد در حوزه مسکن اتفاق بیفتد زمانی می‌توانیم این کاهش قیمت را تایید کنیم که نمونه آماری برای مثال در شهر تهران حداقل ۱۰ هزار واحد باشد. اکنون زیر هزار و ۵۰۰ عدد است و برای مثال، این تعداد با ۱۰ الی ۲۰ درصد نیز معامله شود چون با این روند کاهشی حجم معاملات افزایش پیدا نکرده است! این کاهش قیمت در سطح کلان و تاثیرگذار بر تمام معاملات ملکی نبوده است.»
غیبی اضافه کرد: «اگر دولت بتواند همزمان با حفظ این کاهش قیمت رونق را نیز در حوزه مسکن شکل دهد و آمار فروش از نظر تعداد واحد افزایش پیدا کند می‌توان گفت کارنامه مثبتی است که دولت می‌تواند به نام خود ثبت کند.»

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.