به کودکان یاد دهید چگونه در برابر اذیت دیگران واکنش نشان دهند

کودکان قلدر و زورگو که بچه‌های دیگر را مورد آزاد و اذیت قرار می‌دهند همیشه وجود داشته‌اند و همچنان ترس را به کلاس‌های درس و زمین‌های بازی و غیره وارد می‌کنند. چون غیبت والدین و نبود اطلاعات لازم در خصوص روش‌های فرزندپروریِ مسئولانه بیش از آن چیزی است که تصور می‌کنید. در واقع شما حتی اگر بخواهید فرزندتان را محافطت کنید باز همچنان همواره در کنار آنها نیستید تا بتوانید اینکار را تمام و کمال انجام دهید.

به گزارش تازه‌نیوز، مهم است که به کودکانتان آموزش دهید چگونه در برابر آزار و اذیت کودکان دیگر واکنش نشان دهند. چون این کار برای محافظت از سلامت جسمی و روانی آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنابراین لازم است که استراتژی‌هایی به آنها یاد دهید که بتوانند بدون استفاده از زور و خشونت، تنش را برطرف کرده و غائله را ختم به خیر کنند.

 

۵ توصیه برای آموزش کودکان در جهت مقابله با آزاد و اذیت‌های کودکان دیگر

گزارشی از سازمان Save the Children ، شهادت بیش از ۲۱ هزار کودک اسپانیایی بین ۱۲ تا ۱۶ سال را گرد آورده تا در خصوص تجربیات آنها از قلدری و خشونت، بررسی‌های بیشتر انجام دهد. بر اساس این بررسی‌ها مشخص شد از هر ۱۰ کودک یک نفر قربانی قلدری بوده است.

 

از هر ۴ مورد ۱ مورد کتک خورده و ۷ درصد آنها اعلام کرده‌اند که از طریق اینترنت یا موبایل مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند. با توجه به اینکه این آمار و ارقام بسیار نگران‌کننده است باید به‌عنوان والدین تلاش کنید که با آموزش و عشق این رفتارها را ریشه‌کن کنید.

 

به آنها بیاموزید بهایی به حرف‌های قلدرها ندهند

اکثر قلدرها از توهین و تحقیر کلامی برای ناراحت کردن و به گریه انداختن همسالان ضعیف‌تر خود استفاده می‌کنند. در این‌صورت نیز ضعیف‌ترها به‌راحتی از کوره در می‌روند و کنترل خود را از دست می‌دهند. بنابراین لازم است به فرزندان خود بیاموزید بی‌اعتنایی به این توهین‌ها به معنای بزدلی نیست. بلکه برای این است که قوی‌تر باشند تا تسلیم توهین‌های خشونت‌آمیز نشوند.

به عبارت دیگر بی‌اعتنایی به توهین‌های چنین افرادی مصداق: «جواب ابلهان خواموشی» است. به آنها بگویید نیازی نیست انرژی خود را صرف مقابله با افرادی کنند که برای بامزه نشان دادن خود فقط به‌دنبال مسخره کردن دیگران هستند. بگویید «کلمات» بسته به آن که چه کسی آنها را به زبان می‌آورد ارزش و بها پیدا می‌کنند. به آنها توضیح دهید به نظرات مخرب اهمیتی ندهند.

 

خودکنترلی را به آنها بیاموزید

مسخره شدن برای ظاهر، نوع رفتار یا حرف زدن و غیره برای اکثر کودکان بسیار دردناک و آزاردهنده است. بنابراین کاملا قابل درک است که غمگین شوند. با این حال بچه‌ها باید بدانند که این حرف‌ها کاملا پوچ و بی‌معنی هستند که از دهان یک فرد ناآگاه، ناپخته و به دور از فرهنگ و آموزش درست بیرون می‌آیند.

حتما به کودک خود بیاموزید که در برابر چنین افرادی خود را کنترل کنند. تکنیک‌هایی مانند نفس عمیق یا شمردن تا ۱۰ یا دور شدن از موقعیت روش‌های مناسبی برای مقابله با قلدرها بوده و به آنها این پیام را مخابره می‌کند که اهمیتی به آنها نمی‌دهید. فرزندان ما نیاز دارند تا بدانند هر کسی با سبک و سیاق خود انسان کاملی می‌شود. آنها باید تلاش کنند که به‌دنبال حال خوب خود و انسان خوب بودن باشند.

 

اهمیت خونسرد بودن را یادآور شوید

ترس و عصبانیت در مقابل خشونت کلامی یا فیزیکی حتی می‌تواند افراد بزرگسال را نیز درمانده کند. در واقع این یک واکنش طبیعی است که ممکن است خود را حتی با واکنش‌های فیزیکی بروز دهد. به همین دلیل لازم است که به فرزندان خود بیاموزید که خونسرد بوده و تلاش کنند دعوا را با گفت‌وگوی آرام حل‌وفصل کنند. زبان بدن خود را قاطع و محکم نشان داده و در عین حال تلاش کنند با صدای آرام صحبت کنند. با قدرت در مقابل طرف بایستند و از قدرت درونی خود برای اثبات شجاعت‌شان استفاده کنند.

 

از وسایل کمک آموزشی استفاده کنید

ادبیات کودک، ابزار فوق‌العاده‌ای برای آموختن ارزش احترام به خویش و احساس همدلی با همسالان است. خواندن کتاب و داستان‌های مختلف باعث می‌شود که موقعیت‌های رایج قلدری را به کودک بشناسانید و با توجه به تجربه زیست‌شده شخصیت‌های داستانی به او بیاموزید که چگونه به شیوه‌ای هوشمندانه با مشکل مقابله کند.

در این‌صورت کودک متوجه می‌شود که هر موقعیت قلدری راه‌حل متفاوتی دارد. به‌عنوان مثال صحبت کردن با فرد قلدر، تلاش برای میانجیگری، ترک صحنه، حفظ خونسردی و خودکنترلی یا کمک خواستن از مربی، معلم و دیگران. به فرزندتان یاد دهید که بهترین راه‌حل را پیدا کرده و تحت‌تاثیر متلک‌های فرد آزارگر قرار نگیرد.

 

کودکان را تشویق کنید کمک بگیرند

بزرگ شدن در محیط خانوادگی امن و سرشار از عشق و محبت بی‌قید و شرط به کودکان حس امنیت لازم را می‌دهد تا در خصوص اتفاقات روزمره با والدین خود صحبت کنند. قدردان اعتماد آنها باشید و از صمیم قلب با آنها صحبت کنید. در این‌صورت آنها به‌دلیل آسیب‌های عاطفی دیگران به خودشان آسیب بیشتر نمی‌زنند. در صورت نیاز آنها را تشویق کنید تا موضوع قلدری را با تسهیل‌گر، مربی یا معلم خود در میان بگذارند و از آنها کمک بگیرند.

 

آموختن مقابله درست با آزار و اذیت دیگران کار چندان ساده‌ای نیست

در سال‌های اخیر میزان آزار و اذیت و قلدری‌های مدرسه در سرتاسر جهان افزایش پیدا کرده است. جای نگرانی و تاسف است که علی‌رغم تلاش‌ها برای ریشه‌کن کردن این مسئله، همچنان در مدارس جریان دارد و باعث از بین بردن حال خوب میلیون‌ها کودک در جهان می‌شود.

از همان کودکی به فرزندانتان بیاموزید که به خود و دیگران احترام بگذارند. اجازه قلدری و آزار دیگران را به آنها ندهید. به فرزندانتان بیاموزید که در موقعیت‌هایی که با قلدری مواجه می‌شوند واکنش مناسب نشان دهند. این آموزش‌ها را بارها و بارها با آنها تکرار و تمرین کنید.

منبع: سلامت

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.