استنشاق بوهای خوب حافظه را به‌طرز چشمگیری بهبود می‌بخشد

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض بوهای مطبوع در طول خواب می‌تواند به‌طور چشمگیری حافظه کلامی ما را بهبود بخشد. بوها قدرت شگفت‌انگیزی بر حافظه و توانایی‌های شناختی ما دارند.

به گزارش تازه‌نیوز، برخلاف حواس دیگر، بویایی یک مسیر مستقیم به مغز دارد و از سیستم لیمبیک، (ناحیه‌ مرتبط با حافظه و احساسات) عبور می‌کند. بنابراین برخی از بوها می‌توانند خاطرات عمیق و ماندگار دوران کودکی ما را تداعی کنند. اما تاثیر بوها به یادآوری خاطرات محدود نمی‌شود.

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض بوهای مطبوع در طول خواب می‌تواند به‌طور چشمگیری حافظه کلامی ما را بهبود بخشد. علاوه‌براین، بین بویایی و شناخت ارتباط وجود دارد و این احتمال را افزایش می‌دهد که بهبود حس بویایی ممکن است به کاهش زوال شناختی مرتبط با افزایش سن کمک کند.

 

ارتباط بین بویایی و شناخت

 

با گذشت زمان، حس بویایی ما کاهش می‌یابد و از دست دادن بویایی که «آنوسمی» نام دارد، پس از 65 سالگی شایع‌تر می‌شود. این کاهش بویایی معمولاً خوش‌خیم است، اما گاهی اوقات می‌تواند با کاهش قابل توجه ماده سفید و خاکستری در مناطق خاصی از مغز همراه باشد که می‌تواند نشانه اولیه بیماری‌های عصبی مانند بیماری آلزایمر و پارکینسون باشد. این نشان می‌دهد که بین بویایی و شناخت ارتباط وجود دارد و کاهش بویایی ممکن است نشانگر مشکلات شناختی آینده باشد. با این‌حال، مطالعات اخیر نشان داده‌اند که بهبود حس بویایی می‌تواند تاثیر مثبتی بر شناخت داشته باشد.

 

تاثیر بوها بر حافظه

 

مطالعات در مدل‌های حیوانی نشان داده است که قرار گرفتن مکرر در معرض بوهای مختلف می‌تواند تولید نورون‌های جدید را تحریک کرده و حافظه را بهبود بخشد. برای اینکه ببینند آیا این فرضیه برای انسان‌ها نیز صادق است، محققان مطالعه‌ای را با بزرگسالان 60 تا ۸۵ ساله انجام دادند.

شرکت‌کنندگان به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه در هنگام خواب در معرض رایحه‌های اسانس و گروه دیگر در معرض حداقل بوهای غیرقابل تشخیص قرار گرفتند. این مطالعه شش ماه به‌طول انجامید و هر شب افراد حاضر در این مطالعه به‌مدت دو ساعت در معرض رایحه‌ای متفاوت مانند گل رز، پرتقال، اکالیپتوس، لیمو، نعناع، رزماری و اسطوخودوس قرار گرفتند.

 

نتایج این مطالعه دیدنی بود. شرکت‌کنندگانی که در معرض بوها قرار گرفتند در مقایسه با گروه کنترل، عملکرد خود را در آزمون حافظه کلامی 226درصد بهبود دادند.

 

این نتایج نشان می‌دهد که تحریک حس بویایی از طریق قرار گرفتن در معرض بوهای مختلف ممکن است به حفظ عملکرد مغز و کاهش زوال شناختی کمک کند.

 

استفاده از بوها برای بهبود حافظه

جالب است که بهبود حافظه به لطف بوها به روشی ساده و در دسترس برای همه امکان‌پذیر است. به سادگی از پخش‌کننده بو در هنگام خواب استفاده کنید تا در معرض رایحه‌های مختلف قرار بگیرید. این کار می‌تواند یک راه‌حل امیدوارکننده برای افرادی باشد که نگران حفظ حافظه و توانایی‌های شناختی خود هستند.

توجه به این نکته مهم است که بوها به‌تنهایی نمی‌توانند حافظه موفق را تضمین کنند. مهم است که یک رویکرد جامع برای حفظ و بهبود حافظه خود داشته باشیم. این شامل رژیم غذایی متعادل، فعالیت بدنی منظم، خواب باکیفیت، تحریک شناختی و اجتماعی و البته استفاده از بوها برای تقویت حافظه است. وقت آن است که از قدرت بوها برای بهبود حافظه و کیفیت زندگی خود استفاده کنیم.

منبع: سلامت

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.