رحم مصنوعی مخصوص نوزادان نارس

رحم مصنوعی برای نوزادان نارس تا پایان سال میلادی جاری عرضه خواهد شد.

به گزارش تازه‌نیوز، دانشمندان اعلام کردند که آزمایش‌های انسانی روی رحم مصنوعی می‌تواند در سال جاری مورد تایید قرار گیرد و امیدواری را برای بهبود وضعیت میلون‌ها نوزد نارس افزایش دهد.

تیمی از بیمارستان کودکان فیلادلفیا با موفقیت این رحم را آزمایش کردند و دریافتند که حیوانات نارس در این رحم، فعال‌تر عمل کرده و حرکات بلع ظاهرا طبیعی داشته اند.

به نقل از باشگاه خبرنگاران، دلیل اصلی زنده نماندن نیمی از نوزادان نارس این است که ریه‌های آن‌ها به دلیل زایمان زودرس به طور کامل رشد نکرده و در انتقال از تنفس مایع آمنیوتیک به تنفس هوا با مشکل مواجه می‌شوند.

این تیم تحقیقاتی با انجام ۳۰۰ آزمایش موفقیت آمیز دریافتند که حیوانات هنگام قرار گرفتن در رحم‌های مصنوعی دارای رشد طبیعی مغز و تغذیه ثابتی هستند که گویی توسط مادرشان تغذیه می‌شود.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای بررسی مراحل بعدی به منظور وارد کردن رحم مصنوعی به نام EXTEND در آزمایشات انسانی با کارشناسان ملاقات کرده و قرار است در اواخر سال جاری تصمیمی را اعلام کند.

نوزاد معمولا بین هفته ۳۷ تا ۴۰ بارداری متولد می‌شود، اما نوزاد نارس در هفته ۲۸ یا زودتر متولد می‌شود.

بیشتر مشکلات نوزادان نارس ناشی از عدم بلوغ ریه است، بنابراین رحم مصنوعی همان محیطی را شبیه سازی می‌کند که نوزاد قبل از تولد در آن زندگی می‌کرد.

رحم مصنوعی با اتصال بند ناف جنین به یک دستگاه اکسیژن‌رسان عمل می‌کند که خون را به گردش در می‌آورد و آن را در کیسه مایع قرار می‌دهد که شبیه رحم است و به جنین اجازه می‌دهد مانند دوران بارداری نفس بکشد و مایع آمنیوتیک را ببلعد.

امیلی پارتریج و تیمش در آزمایش‌های خود از بره استفاده کردند، زیرا اکثر دانش موجود در مورد رشد جنین انسان به ویژه در مورد گردش خون، از بره گرفته شده است.

این بره‌ها بین ۱۰۶ تا ۱۱۳ روز به دنیا آمدند که معادل بیولوژیکی نوزاد نارس انسان بین ۲۳ تا ۲۴ هفته است. دوره معمول بارداری برای یک بره ۱۵۲ روز است.

محققان خاطرنشان کردند که تا پایان حضور حیوانات آزمایشی در رحم مصنوعی، آن‌ها از وضعیت تغذیه‌ای ثابتی برخوردار بودند، حتی اگر بره‌ها با گوسفند تغذیه نمی‌شدند، آزمایشات کبدی مثبت بود و رشد مغز طبیعی داشتند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.