برای افزودن آیتم‌ها به علاقه مندی، لطفا وارد شوید.

با آمریکا مذاکره کنیم؛ توافق شد یک پلویی می‌خوریم، نشد هم دندان طمع را می‌کشیم

یک اقتصادان با اشاره به ضرورت مذاکره با قدرت‌های دنیا از جمله آمریکا گفت: با هر آدمی در دنیا می‌شود گفت‌وگو کرد. ما باید بگردیم زبان گفت‌وگو را پیدا کنیم.

ایران و آمریکا

 این روزها روی کار آمدن ترامپ در آمریکا به یکی از اصلی‌ترین ریسک‌های اقتصاد ایران تبدیل شده است. دولت جدید می‌تواند با غرب به رابطه‌ای پایدار دست پیدا کند؟ اگر توافقی صورت گرفت می‌توانیم اقتصاد ایران را بچرخانیم؟ مسعود دانشمند، فعال اقتصادی در جواب این سوال‌ها  به تجارت‌نیوز می‌گوید:

دنیا یک مجموعه به هم پیوسته است. همه کشورهای دنیا به هم پیوسته هستند. شما فکر نکنید که استرالیا به ما چه کار دارد، استرالیا به ما ربط دارد، با کانادا هم مربوط هستیم. شما با ایرلند هم به مربوط هستید. همه جای کره زمین به هم مربوط است. نمی‌شود که من بگویم آقا من تنها هستم.

شهروند باید قوانین شهروندی را رعایت کند

من همواره این مثال را زدم که اگر شما اقیانوس آرام تشریف ببرید یک جزیره بخرید و مستقلاً زندگی کنید خود شما برای خودتان برق و آب خود را تأمین کنید، نه دارایی آن جا دارید، نه پلیس آن جا دارید، نه عوارض می‌دهید نه دردسر دیگری دارید. خودت هستی و خودت.

اما هزینه‌‌ای که برای تعمیر اینها می‌دهید خیلی بیشتر از هزینه‌‌ای است که می‌روید در شهر زندگی کنید. شما وقتی آمدید در شهر زندگی می‌کنید باید یک اصولی را بپذیرید، یک قواعد و قانون شهرنشینی را باید رعایت کنید، حقوق شهروندی را هم باید رعایت کنید تا بتوانید در شهر زندگی کنید. یک چیزی باید از مجموعه آزادی‌های خود بدهید تا یک سری رفاه را در مقابل آن بگیرید. این مساله خیلی ساده است.

حالا ما به عنوان کشور ایران که داریم در دنیا زندگی می‌کنیم باید یک چیزهایی را بدهیم، یک چیزهایی را بگیریم تا بتوانیم رفاه برای مردم خود تأمین کنیم. این اصلاً بدیهی است. بنابراین مشکل داریم؟ بله. ما یک کشور را قبول نداریم، خب نداشته باشیم. ما جز سازمان ملل هستیم. ما باید تمام قواعد سازمان ملل را بپذیریم. چه طور می‌شود که اگر ۸۰ تا کشور دنیا یک کنوانسیونی را امضا کردند این لازم الاجرا می‌شود؟ برای این که این قاعده سازمان ملل است.

حالا ما در سازمان ملل هستیم. مگر ما با عراق مشکل نداشتیم؟ تمام مسائل را در سازمان ملل بردند، آن جا قطعنامه صادر کردند. آن جا شکایت مطرح کردیم. همه چیز در گفت‌وگو کردن است. اگر گفت‌وگو نکنیم طبیعی است آن آدمی که یک مقدار صدای آن بلندتر است و یک مقدار آدم‌ها را بهتر دور خود جمع می‌کند می‌تواند معرکه بگیرد، حرف خود را به کرسی می‌نشاند و به جای شما تصمیم می‌گیرد.

از گفت‌وگو کردن نترسیم/ گفت‌وگو راه حل هر مساله‌ای است

* چرا ما گفت‌وگو نمی‌کنیم؟

باید برویم بنشینیم گفت‌وگو کنیم. از گفت‌وگو کردن نترسیم. قرار بر این نیست که اگر من آمدم با شما گفت‌وگو کردم حتماً من باید شکست خورده از در بیرون بروم. چه کسی چنین چیزی را گفته است؟ اگر که من در مقابل شما شکست بخورم یا بلد نیستم گفت‌وگو کنم یا استدلال من ضعیف است. حالا برویم استدلال قوی بیاوریم. آدم حرف‌بزن درستی بیاوریم بگذاریم گفت‌وگو کند. ببینید ما همواره می‌گوییم استدلال و منطق ما قوی است. بله ما هم قبول داریم. قوی است، با این استدلال قوی هیچ کجا شکست نمی‌خورید که بنشینید گفت‌وگو کنید.

ما دختری را می‌خواهیم اما حاضر نیستیم خواستگاری برویم. آقا خواستگاری بروید چند تا شرط جلوی شما می‌گذارند شما هم می‌گویید آقا این را می‌توانم آن را نمی‌توانم بالاخره این گفت‌وگو یا می‌شود یا نمی‌شود، حل شد که سلمنا. یک پلو و چلو هم ما می‌خوریم. اگر حل نشد شما دندان طمع را می‌کشید. نمی‌توانید این را همین جوری روی هوا بگذارید. حالا از کوچه آنها مرتب رد شوید یک سنگ به در و دیوار آن‌ها هم بزنید. نتیجه ندارد که، دارد؟ ندارد. باید بنشینیم گفت‌وگو کنیم. باید گفت‌وگو کنیم. گفت‌وگو راه حل هر چیزی است.

با همه آدم‌های دنیا می‌شود گفت‌وگو کرد

* با ترامپ می‌شود گفت‌وگو کرد؟

چرا نمی‌شود؟ با همه آدم‌های دنیا می‌شود گفت‌وگو کرد. با هر آدمی در دنیا می‌شود گفت‌وگو کرد. ما باید بگردیم زبان گفت‌وگو را پیدا کنیم. ببینیم با چه کسی با چه … یک موقع زمانی هست که اصلا و ابدا دل شما نمی‌خواهد با یک آدمی گفت‌وگو کنید به طور کل. می‌گوید من با این آدم به این دلایل که قد آن دو متر و نیم هست، عرض آن هم چهار متر و نیم هست اصلاً گفت‌وگو نمی‌کنم. حل حل هست، نمی‌کنیم. اما وقتی می‌گویید آقا من قبول دارم گفت‌وگو کنیم بروید بنشینید گفت‌وگو کنید.

قدرت نفت در حال کاهش است/ در دهه ۱۹۷۰ میلادی نزدیک به ۹۰ میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز روزانه عبور می‌‌کرد اما الان نزدیک به ۳۰ میلیون شده است

* اگر بگوییم قبول نداریم و گفت‌وگو نمی‌کنیم به نظر شما با تحریم‌های آمریکا اقتصاد ما می‌چرخد؟

ببینید یک چیزی را ما باید درک کنیم که روزانه دارد مصرف نفت در دنیا کاهش پیدا می‌کند. اقتصاد نفتی دارد می‌رود به سمت و سویی که دیگر جایگاه خود را نداشته باشد. شما نگاه کنید که در دهه ۱۹۷۰ میلادی نفت خیلی اثرگذار بود. یک چیزی نزدیک به ۹۰ میلیون بشکه نفت از همین تنگه هرمز روزانه عبور می‌‌کرد. الان چه قدر شده است؟ می‌شود گفت نزدیک به ۳۰ میلیون شده است.

جمعیت دنیا افزایش پیدا کرده است. جمعیت دنیا نزدیک به ۸ میلیارد شده است. اما نفت همین اتومبیل را شما نگاه کنید این اتومبیل‌های برقی دارد روزانه جای اتومبیل‌های بنزینی را در دنیا می‌گیرد. پس بنابراین نیاز به نفت کمتر می‌شود. بنابراین ما باید یک تلاشی کنیم که خودمان را از اقتصاد نفتی جدا کنیم. چگونه جدا کنیم؟ مثل همه کشورهای دنیا یک کالایی تولید کنیم بفروشیم یک کالایی بخریم. اگر چیزی در دنیا برای فروختن منهای نفت نداشته باشیم برویم آن را پیدا کنیم.

ایران پنجمین کشور ثروتمند دنیاست

ثروت ملل را رده‌بندی کردند روسیه اول است. آمریکا دوم است و ما پنجم هستیم. ما قدر خودمان را نمی‌‌دانیم. این حجم از سرمایه ملی وجود دارد بلد نیستیم از این استفاده کنیم. خب برویم بلد شویم. راه بلد شدن آن را یاد بگیریم. شما می‌بینید که کشورهایی که هیچی ندارند مثلا پاکستان دارد با چه چیزی زندگی می‌کند؟ افغانستان دارد با چه چیزی زندگی می‌کند؟ ترکیه دارد با چه چیزی زندگی می‌کند؟ ترکیه نفت ندارد، گاز ندارد، پس با چه چیزی دارد زندگی می‌کند؟ ما هم راه آن را پیدا کنیم. همه‌اش این نیست که ما به نفت بچسبیم. ما مگر در دوره صفویه نفت داشتیم؟ داشتیم زندگی می‌کردیم. در دوران قاجار ویلیام ناکس دارسی که این جا آمد ما از آن جا صاحب نفت شدیم. قبل از ویلیام ناکس دارسی که نفت نداشتیم. آن موقع چه کار می‌کردیم؟ تجارت می‌کردیم. تولید می‌کردیم و تجارت می‌کردیم. از این کارها داشتیم می‌کردیم.

 این روزها روی کار آمدن ترامپ در آمریکا به یکی از اصلی‌ترین ریسک‌های اقتصاد ایران تبدیل شده است. به نظر شما دولت جدید می‌تواند با غرب به رابطه‌ای پایدار دست پیدا کند؟ اگر توافقی صورت گرفت می‌توانیم اقتصاد ایران را بچرخانیم؟

دنیا یک مجموعه به هم پیوسته است. همه کشورهای دنیا به هم پیوسته هستند. شما فکر نکنید که استرالیا به ما چه کار دارد، استرالیا به ما ربط دارد، با کانادا هم مربوط هستیم. شما با ایرلند هم به مربوط هستید. همه جای کره زمین به هم مربوط است. نمی‌شود که من بگویم آقا من تنها هستم.

شهروند باید قوانین شهروندی را رعایت کند

من همواره این مثال را زدم که اگر شما اقیانوس آرام تشریف ببرید یک جزیره بخرید و مستقلاً زندگی کنید خود شما برای خودتان برق و آب خود را تأمین کنید، نه دارایی آن جا دارید، نه پلیس آن جا دارید، نه عوارض می‌دهید نه دردسر دیگری دارید. خودت هستی و خودت.

اما هزینه‌‌ای که برای تعمیر اینها می‌دهید خیلی بیشتر از هزینه‌‌ای است که می‌روید در شهر زندگی کنید. شما وقتی آمدید در شهر زندگی می‌کنید باید یک اصولی را بپذیرید، یک قواعد و قانون شهرنشینی را باید رعایت کنید، حقوق شهروندی را هم باید رعایت کنید تا بتوانید در شهر زندگی کنید. یک چیزی باید از مجموعه آزادی‌های خود بدهید تا یک سری رفاه را در مقابل آن بگیرید. این مساله خیلی ساده است.

حالا ما به عنوان کشور ایران که داریم در دنیا زندگی می‌کنیم باید یک چیزهایی را بدهیم، یک چیزهایی را بگیریم تا بتوانیم رفاه برای مردم خود تأمین کنیم. این اصلاً بدیهی است. بنابراین مشکل داریم؟ بله. ما یک کشور را قبول نداریم، خب نداشته باشیم. ما جز سازمان ملل هستیم. ما باید تمام قواعد سازمان ملل را بپذیریم. چه طور می‌شود که اگر ۸۰ تا کشور دنیا یک کنوانسیونی را امضا کردند این لازم الاجرا می‌شود؟ برای این که این قاعده سازمان ملل است.

حالا ما در سازمان ملل هستیم. مگر ما با عراق مشکل نداشتیم؟ تمام مسائل را در سازمان ملل بردند، آن جا قطعنامه صادر کردند. آن جا شکایت مطرح کردیم. همه چیز در گفت‌وگو کردن است. اگر گفت‌وگو نکنیم طبیعی است آن آدمی که یک مقدار صدای آن بلندتر است و یک مقدار آدم‌ها را بهتر دور خود جمع می‌کند می‌تواند معرکه بگیرد، حرف خود را به کرسی می‌نشاند و به جای شما تصمیم می‌گیرد.

از گفت‌وگو کردن نترسیم/ گفت‌وگو راه حل هر مساله‌ای است

* چرا ما گفت‌وگو نمی‌کنیم؟

باید برویم بنشینیم گفت‌وگو کنیم. از گفت‌وگو کردن نترسیم. قرار بر این نیست که اگر من آمدم با شما گفت‌وگو کردم حتماً من باید شکست خورده از در بیرون بروم. چه کسی چنین چیزی را گفته است؟ اگر که من در مقابل شما شکست بخورم یا بلد نیستم گفت‌وگو کنم یا استدلال من ضعیف است. حالا برویم استدلال قوی بیاوریم. آدم حرف‌بزن درستی بیاوریم بگذاریم گفت‌وگو کند. ببینید ما همواره می‌گوییم استدلال و منطق ما قوی است. بله ما هم قبول داریم. قوی است، با این استدلال قوی هیچ کجا شکست نمی‌خورید که بنشینید گفت‌وگو کنید.

ما دختری را می‌خواهیم اما حاضر نیستیم خواستگاری برویم. آقا خواستگاری بروید چند تا شرط جلوی شما می‌گذارند شما هم می‌گویید آقا این را می‌توانم آن را نمی‌توانم بالاخره این گفت‌وگو یا می‌شود یا نمی‌شود، حل شد که سلمنا. یک پلو و چلو هم ما می‌خوریم. اگر حل نشد شما دندان طمع را می‌کشید. نمی‌توانید این را همین جوری روی هوا بگذارید. حالا از کوچه آنها مرتب رد شوید یک سنگ به در و دیوار آن‌ها هم بزنید. نتیجه ندارد که، دارد؟ ندارد. باید بنشینیم گفت‌وگو کنیم. باید گفت‌وگو کنیم. گفت‌وگو راه حل هر چیزی است.

با همه آدم‌های دنیا می‌شود گفت‌وگو کرد

* با ترامپ می‌شود گفت‌وگو کرد؟

چرا نمی‌شود؟ با همه آدم‌های دنیا می‌شود گفت‌وگو کرد. با هر آدمی در دنیا می‌شود گفت‌وگو کرد. ما باید بگردیم زبان گفت‌وگو را پیدا کنیم. ببینیم با چه کسی با چه … یک موقع زمانی هست که اصلا و ابدا دل شما نمی‌خواهد با یک آدمی گفت‌وگو کنید به طور کل. می‌گوید من با این آدم به این دلایل که قد آن دو متر و نیم هست، عرض آن هم چهار متر و نیم هست اصلاً گفت‌وگو نمی‌کنم. حل حل هست، نمی‌کنیم. اما وقتی می‌گویید آقا من قبول دارم گفت‌وگو کنیم بروید بنشینید گفت‌وگو کنید.

قدرت نفت در حال کاهش است/ در دهه ۱۹۷۰ میلادی نزدیک به ۹۰ میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز روزانه عبور می‌‌کرد اما الان نزدیک به ۳۰ میلیون شده است

* اگر بگوییم قبول نداریم و گفت‌وگو نمی‌کنیم به نظر شما با تحریم‌های آمریکا اقتصاد ما می‌چرخد؟

ببینید یک چیزی را ما باید درک کنیم که روزانه دارد مصرف نفت در دنیا کاهش پیدا می‌کند. اقتصاد نفتی دارد می‌رود به سمت و سویی که دیگر جایگاه خود را نداشته باشد. شما نگاه کنید که در دهه ۱۹۷۰ میلادی نفت خیلی اثرگذار بود. یک چیزی نزدیک به ۹۰ میلیون بشکه نفت از همین تنگه هرمز روزانه عبور می‌‌کرد. الان چه قدر شده است؟ می‌شود گفت نزدیک به ۳۰ میلیون شده است.

جمعیت دنیا افزایش پیدا کرده است. جمعیت دنیا نزدیک به ۸ میلیارد شده است. اما نفت همین اتومبیل را شما نگاه کنید این اتومبیل‌های برقی دارد روزانه جای اتومبیل‌های بنزینی را در دنیا می‌گیرد. پس بنابراین نیاز به نفت کمتر می‌شود. بنابراین ما باید یک تلاشی کنیم که خودمان را از اقتصاد نفتی جدا کنیم. چگونه جدا کنیم؟ مثل همه کشورهای دنیا یک کالایی تولید کنیم بفروشیم یک کالایی بخریم. اگر چیزی در دنیا برای فروختن منهای نفت نداشته باشیم برویم آن را پیدا کنیم.

ایران پنجمین کشور ثروتمند دنیاست

ثروت ملل را رده‌بندی کردند روسیه اول است. آمریکا دوم است و ما پنجم هستیم. ما قدر خودمان را نمی‌‌دانیم. این حجم از سرمایه ملی وجود دارد بلد نیستیم از این استفاده کنیم. خب برویم بلد شویم. راه بلد شدن آن را یاد بگیریم. شما می‌بینید که کشورهایی که هیچی ندارند مثلا پاکستان دارد با چه چیزی زندگی می‌کند؟ افغانستان دارد با چه چیزی زندگی می‌کند؟ ترکیه دارد با چه چیزی زندگی می‌کند؟ ترکیه نفت ندارد، گاز ندارد، پس با چه چیزی دارد زندگی می‌کند؟ ما هم راه آن را پیدا کنیم. همه‌اش این نیست که ما به نفت بچسبیم. ما مگر در دوره صفویه نفت داشتیم؟ داشتیم زندگی می‌کردیم. در دوران قاجار ویلیام ناکس دارسی که این جا آمد ما از آن جا صاحب نفت شدیم. قبل از ویلیام ناکس دارسی که نفت نداشتیم. آن موقع چه کار می‌کردیم؟ تجارت می‌کردیم. تولید می‌کردیم و تجارت می‌کردیم. از این کارها داشتیم می‌کردیم.

۱۱۶ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • اقای دانشمند اقتصاددان بیسواد وبی هویت
    رهبر ایران گفت مزاکره نمیکنیم بفهم یاوه نگو

    پاسخ
    • تا کی می‌خواهید از عقل و خرد دور بمانید و قلدر بازی در بیارید شما اگر راه و روش بلد بودید که کشورمان را با این همه ثروت به آفریقا تبدیل نمی‌شد
      باید با تمام کشورها تعامل داشته باشیم در غیر این صورت همین است و همین کاسه همین فقر و فلاکت

      پاسخ
      • علی قدسی روحانی
        اسفند ۴, ۱۴۰۳ ۷:۳۲ ب٫ظ

        شما که عقل کل هستی بگو ببینم در دولت آقای روحانی که میگفتن زبان دنیا روبلدن چندسال مذاکره شد وبه توافق هم رسیدن،کی نتیجه مذاکرات رو به هم زد وهمه رو خراب کرد؟لطفا از خواب بیدارشید وخودتون رو به خواب نزنید.

        پاسخ
        • خب حالا جناب عاقل کل ترین، چون اونا نتیجه را به هم زدند حالا ما هم بگوییم به این دلیل دیگر مذاکره نمیکنیم، بعد گور بابای اقتصاد و ریال بی ارزستر و تر،،

          پاسخ
        • هم تو ودارودستت برجام روعملا نابودکردینوقتی نزاشتین شرکتهای آمریکایی بیان توایران سرمایه گذاری کنن ورو موشک به زبان عبری کلمه نابودی اسراییل رو نوشتین،پس خواهشن مظلوم نمایی نکن.روزی بشه دست شماها که همه جا درازه واسه مردم روبشه

          پاسخ
      • عقل و خرد؟؟؟؟؟؟
        اگه عقل داشتیم بعد از افتضاح برجام هیچ عاقلی حرف مذاکره با آمریکا رو نمیزد

        پاسخ
      • آدم مار گزیده دوبار ازیک سوراخ گزیده نمی سود مگر همین ترامپ برجام را پاره نکرد .مگر همین ترامپ خلع سلاح ایران را نمی خواهد مگر همین آمریکا چه بر سر عراق و لیبی به بهانه سلاح شیمیایی و سلاح هسته ای آورد .دلیل ؟؟تجربه

        پاسخ
      • شما فقط فامیلی دانشمند را یدک می کشید وگرنه به اندازه پشیزی فهم و شعور ندارید مگر هشت سال برای مذاکره وقت و زمان کمی بود که باز از این افاضات و مهملات می بافید. حرف زدن بلد نیستید حرف نزدن هم بلد نیستید ساکت بمانید و حرف مفت نزنید.وضعیت مملکت ما بخاطر منافقین و نفوذیهای غرب به این روز گرفتار شده فقط نیاز به پاک سازی دارد .پاک سازی از تفکر ذلالت. پاک سازی از تفکر لیبرالی،پاک سازی از هرچی مدیر سینه چاک غرب ،

        پاسخ
    • اول یاد بگیر بنویس مذاکره بعد حرف بزن،نسل امثال تو ما رو هم بدبخت کره

      پاسخ
      • اگه نشد که نمیشه چون تجربه دویست ساله نشون داده غرب هیچ وقت توی مذاکره پون مثبت نمیده… این آمریکاست که پلو رو میخوره نه ما…. شمارو سرتون شیره میماله مثل دفعه قبل البته ما فرض خیانت شمار گذاشتیم کنار😂

        پاسخ
        • من هرجور فکر می‌کنم آخر به این نتیجه میرسم که هر کس این مطالب رو تو فکرش داره خائن به عقل و بشریته، کشور به کنار .

          پاسخ
    • زنده باد ایران
      اسفند ۴, ۱۴۰۳ ۷:۴۳ ب٫ظ

      آدمای بی مغزی مث تو مارو بدبخت کردن.فقط داری اکسیژن هدر میدی..به امید تفکر

      پاسخ
    • آفرین مذاکره خوبه کم کم یاد میگیرید که همه چی قلدر بازیو قدرت نظامی نیست بعضی وقتا حتی با دشمنم باید مذاکره کرد

      پاسخ
    • ملت رای دادن به اونی که گفته مذاکره میکنه پیس رای ملت مذاکره است برخلاف رای ملت عمل شه یعنی دیکتاتوری

      پاسخ
    • احسنت

      پاسخ
  • اصرار به مذاکره برای چی هست؟ شما پول گرفتید از بعضی ها؟

    پاسخ
  • افسوس که تو این مملکت آدمهای عاقلی مثل صاحب همین سخنان خانه نشین هستند و یک مشت بیسواد جنگ طلب در مسند قدرت

    پاسخ
  • عبدالرضا رضایی یاسوج آزاده وجانباز
    اسفند ۳, ۱۴۰۳ ۱:۵۷ ب٫ظ

    چرا نباید با امریکا مذاکره مستقیم داشته باشیم مذاکره داشته باشیم شد شد نشد فرنی،نباید از مذاکره مستقیم بترسیم،افرادی که برعلیه مذاکره هستند به خدا برعلیه ملت ایران هستند چه بخواهیم چه نخواهیم امریکه کشور قدرتمند دنیا میباشد باید مذاکره ان هم بصورت مستقیم با استدلال خوب کار را به جلو ببریم کمتر به ملت ایران لم بکنیم چهل سال مرگ بر امریکا گفتیم دقیق خودمان بیچاره شدیم امریکا قدرتمن است

    پاسخ
    • علی قدسی روحانی
      اسفند ۴, ۱۴۰۳ ۷:۳۵ ب٫ظ

      🤣🤣🤣

      پاسخ
    • این چه حرفیه؟؟؟
      با آمریکا مذاکره کنیم اگه نشد فرنی ؟؟؟؟
      مگه برجام یادت نیست ؟؟؟
      ۲ سال فقط طول کشید تا مذاکره کردند
      بعدش مراکز هسته ای را که میلیاد ها دلار پولش بود نابود کردند بعد آمریکا به راحتی زد زیر میز
      بعد شما اگه نشد فرنی میخوریم ؟؟؟؟؟
      بعدش همون روحانی و ظریف گفتند مگه دیوانه ایم که با آمریکا مذاکره کنیم.
      حافظه تاریخی مون کجا رفته ؟؟؟؟
      بابا کلا ۵ سال پیش بود
      واقعا یادتون رفته یا …..

      پاسخ
    • داداش مگر مذاکره نشد مگر امتیاز داده نشد همین ترامپ حرامزاده زد زیرش و اونو پاره کرد .مشکل اقتصاد کشور عوامل نفوذی داخلی هستند که محصولات تولیدی را با دلار بمردم می فروشند و دستمزد ریالی پرداخت می کنند

      پاسخ
    • ایول به شما رزمنده قدیمی…. دمت گرم ناز نفست…. کاملا درسته ….بریم مذاکره کنیم شاید به ضرر مون نبود…. اگر به جو درو راهمون ندن لااقل داس مون رو که نمیگیرن….

      پاسخ
    • خوب بزرگوار مگه مذاکره مستقیم نداشتیم؟؟ چه جوابی داد؟؟ مگه دولت روحانی مذاکره نداشت؟؟؟ حالا کسی دعوت نفرستاده برای ما که بریم مذاکره کنیم خوب.بعدسم دولت ترامپ عملا پیش شرط مذاکره گذاشته خلع سلاح..بعد بیاید حرف بزیم

      پاسخ
      • بله که پیش فرض میزاره، فکر کردین با 10 تا موشک قدرتمندیم، بابا همین حالا همین ترامپ کل اروپا و کانادا و حتی چین رو هم برده تو فشار، اصلاً تو فرهنگ چین بدترین دشمن خودشونو آمریکا میدونن، خب حالا باهاش قهر میکنن🤔🤔شماها مخالفان حرف زدن با دشمن،همتون همه جوره تامین هستین و فقر و درد ندارین، آمریکا قویترین و پویاترین اقتصاد دنیا رو داره، از تمام کشورهای منطقه عقب تریم فقط به خاطر اینکه مدیران نالایق و بی ربط و بی سواد داشتیم، مث رئیس حراستی که وزیر نفت شد،، مخالفان پیشرفت ایران یهودیان صهیونیست هستند، ایرانی نیستند

        پاسخ
    • مطمئن هستید که آزاده و جانباز هستید؟؟؟؟!!!!!

      پاسخ
  • مهدی میرزایی
    اسفند ۳, ۱۴۰۳ ۴:۱۹ ب٫ظ

    اینو که همه دنیا می فهمند تا با آمریکا مذاکره نشود هرگز اقتصاد ایران خوب نمی شود.بعد 50سال هنوز هم نمی دانید.اگر مذاکره کردین وامریکا کنار نیامد آن موقع فرق داره همه ازش دل کنده می شوند.اگر تو منافع ایران شریک باشد آمریکا هیچ وقت زیر میز نمی زند.هر کشوری تو قراردادی شریک نباشد از آن خارج می شود.

    پاسخ
    • علی قدسی روحانی
      اسفند ۴, ۱۴۰۳ ۷:۳۹ ب٫ظ

      الآن ترکیه که هیچ مشکلی با امریکا و…نداره،پس چرا بالاترین تورم رو در منطقه داره(تورم بالای۴۰ درصد)لطفا کمی عقل رو هم به کاربگیرید خوبه،مذاکره داشتیم همین رئیس جمهور احمق فعلی امریکا اونو باطل اعلام کردو همه رو به باد داد.

      پاسخ
    • آمریکا هیچ وقت زیر میز نمیزند ؟؟؟؟؟؟؟
      خنده دار ترین جوک سال رو گفتی
      ترامپ همین الان زیر ۱۸ تا پیمان اتحادیه اروپا زده

      پاسخ
    • اللهم عجل لولیک الفرج والعافیت والنصر و جعلنا من خیر انصاره و اعوانه

      پاسخ
    • شما واقعا حالتون خوبه یا ظاهرا مغزتون سالی یکبار رفرش میکنه و کل گذشته رو فراموش میکنید!!! لامصب همین چندسال پیش نبود که ما رفتیم با آمریکا مذاکره کردیم و برجام رو امضا کردیم؟ الان اقتصادمون درست شد بعد از برجام؟؟؟؟ بخدا جماعت رفرش مغزی مثل شما اگه هزاربار هم بریم مذاکره کنیم و آمریکا بزنه زیر نتایج مذاکرات باز دوسال بعد همه چیزو فراموش میکنن و میگن حالا بریم مذاکره کنیم ببینیم میشه یانه!!! به ابالفضل شما از قوم بنی اسرائیل هم بدترید!!!

      پاسخ
  • جناب دانشمند لطفاً بیراه نگویید،
    وقتی در گفتگو و مذاکره قرار است شما فقط گنده گویی بشنوید و خط و نشان کشیدن یک قدرت یاوه گو، پس بهتر است راه پیامبر و جهاد در راه انسانیت و حتی اقتصاد را پیش گرفت. ملل دنیا نیامده اند که گوش به فرمان و انظار قلدرمعابها و سواستفاده گران با توسل به هوچی گریهایشان باشند. خصوصاً ملت متمدن و باسواد ایران. من کاری به بیسوادان دولتی یا حکومتی ندارم. مهم غیرت و معرفت است که انسانها با خود از این دنیا میبرند.

    پاسخ
    • سرافکنده فرزندان
      اسفند ۴, ۱۴۰۳ ۹:۳۲ ب٫ظ

      جهاد به روش پیغمبر ؟ فرستادگانش را ندیدید ؟ تازه وقتی شیر خشک بچه ها هم وارداتی است لطفاً رگ گردن باد نکنید دم از با سوادی و ایران مقتدر نزنید ،زیرا کشاورزی ، دامپروری ، شیلات و صنایع دستی و گردشگری و صنعت ایران در طول ۴۵ سال نابود شده چشم باز کن

      پاسخ
      • البته با اشخاص داخلی با افکار شما ما از زمان قاجار پهلوی هم باخته بودیم الان هیچ فرقی نکردی مثل شما زیاده

        پاسخ
    • شما اول باید از سر میز نشت کنی ونفر اول آمریکا یعنی هسته‌ای نبودن رو قبول کنی تا مردم و جوانان و زندگی بارنج واین همه دزدی از بزرگ وکوچک‌تمام شود برای یک هسته‌ای کردن شما نابود کردید ایران رو و98درصد از بزرگ وکوچک‌دست در جیب هم دیگر داریم زندگی میکنم برای این که یک نفر میخواهد سرمیز نرویم این اشتباه است ما آمدیم یک بار زندگی کنیم پس باآزادی عبادت خودروها میکنم

      پاسخ
  • البته که با هر آدمی می شود مذاکره کرد
    اما آمریکایی ها و انگلیسی ها و صهیونیست ها دیو هستند دیوووووووووو
    فهمیدی نفهم

    پاسخ
  • پدر و مادرت تو بهشت ، اما متاسفانه آن بالایی ها که یک عده بخاطر منافع شان به آنها قداست دروغین داده اند مانند بچه‌های کوچک لج رفته اند و از آمریکا غول بی شاخ و دم ساخته اند! البته آن عده از قبل این قداستهای خود ساخته دروغین ریاکارانه و البته ابلهانه از آب گل آلود تورم افسارگسیخته، ماهیهای بزرگی گرفته‌اند و می‌گیرند! الله اعلم!

    پاسخ
  • ایشان اقتصادان بود؟ یا نوع گفتمان و جواب های و مثال های ایشان ببخشید انگار جمع پیرزنان دم در بود چقدر سطحی به مسائل پرداخت شد البته به این اقتصاد دانان بگوید برود دنبال همان پلو شاید بیشتر موفق بشود

    پاسخ
  • خداوندمیفرماید؛قرآن رابرشمانازل کردم تابرشماتاکیدکنم که ازعقلتان استفاده کنید.مسولین مابراساس احساسات تصمیم میگیرندوعمل میکنندنه عقلانی.(عقل که درسرنباشدجان که هیچ،اکثریت مردم ایران درعذاب است.)

    پاسخ
    • یک نگاه به گذشته بکنیم وحال امروزمان رابنگریم وبازکارها یمان را تکرارکنیم بهش نمیگن استقامت.شهامت.ودلیربودن الان یکنفرمثل من ۵۳ ساله ۲۵ سال زندگی باعشق احترام ودوفرزندنیک برای همدیگرضعف میکنیم ولی بدلیل مشکلاتم دورازهم ولحظه شماری برای جمع شدنمان دورهم اشکم امانم رابریده دلم شکسته ۷سالم بود.عمرم تلف شد.توافق دیگرباچنین عملکردی که داشتیم یک ذلت پذیریست یعنی درهرصورت کارشان راخواهندکردمن میگم دیگه حرفش هم نزنیم این نظرشخصی من است

      پاسخ
    • با سلام آقای دانشمند با زبان عامیانه برای درک همه جامعه خیلی واضح بیان کرد دلایل ساده و عامیانه آورد ولی بنظر من از اسمش معلومه دیگه گفت گو همان مذاکره با دست پر برو طرف مقابل زیاده خواهی کرد مجبور نیستی بپذیری می مانه دور بعد ادله و استدلال مان قوی باشد می‌توانیم موفق بشیم نشد هم نشده ولی همیشه راه میانه یافت می شه

      پاسخ
  • ما چیزی داریم که ایکاش نداشتیم! چیزی که ما را به قهقرا کشانده ، ما را به افتضاح کشانده ،ما را به انحطاط کشانده ،ما را به استحمار کشانده! ما آخوند داریم که که از قضا همه کاره مملکت است!

    پاسخ
    • عزیز . یعنی در این کشور اقتصاددان‌ها خبره نداریم؟ بخوای نخوای آخوند هست اما نه برای مذاکره با آمریکا. درصدر اسلام هم یهودیان با مسلمانان قرارداد داشتند هر چند چند بار پیمان شکنی کردند. مذاکره راه حل آخر است.

      پاسخ
    • علی قدسی روحانی
      اسفند ۴, ۱۴۰۳ ۷:۴۲ ب٫ظ

      شما تنها چیزی که نداری فقط عقله،والا چیزهای دیگری مثل حماقت و…زیاد داری.

      پاسخ
    • شما غرب زده ها میخواهید مملکت را دو دستی تقدیم آمریکا کنید کور خوانده آید آخوند متدین و انقلابی و دلسوز نظام جمهوری اسلامی ایران سگش می ارزد به هزار تا غرب زده های نوکر آمریکا آمریکا از آخوندهای انقلابی سیلی خورده است نه از امثال شما شما که تسلیم هستید.

      پاسخ
  • واقعا مذاکره کاری عاقلانه است آنا صد افسوس گوش شنوا

    پاسخ
  • همین ترامپ ‌مگه برجام که نتیجه مذاکره قبلی بود را پاره نکرد؟ اگر این جناب اقتصاددان، دختری داشت که پسری آمد و با دختر ایشان نامزد کرد و چند ماه پلوی خانه ایشان را خورد و بعد زد زیر میز و گفت این دختر را نمی خواهم، ایشان اجازه می‌دهد آن پسر از جلوی کوچه ایشان رد شود؟

    پاسخ
    • زنده باد ایران
      اسفند ۴, ۱۴۰۳ ۷:۵۰ ب٫ظ

      شاید دوباره پسره پشیمان شد دوباره میان جمع میشن بحث میکنن یا درس میشه یا نمیشه.
      تمام بدبختیای ما ملت ایران مقصرش روسیه هست که هیچ وقت به قولاش وفا نکرد ولی بازم رابطه دارن باهاش.
      خیانتهای که روسیه وچین به ایران کردن اسرائیل و امریکا یه دهمش نکرده

      پاسخ
  • مشکل از مذاکره کردن نیست، مشکل از اونایی هست که میره مذاکره و گند میزنن و در آخر میگن گول خوردیم.

    پاسخ
  • طرف مو نداشت بهش میگفتن زلفعلی. ایشون هم فامیلیش دانشمنده!!
    آخه دانشمند!! رهبری وقتی گفته مذاکره با آمریکا ضرره، حتی رئیس جمهور هم قبول کرده. تو چی میگی؟!!!

    پاسخ
    • خیلی کوتاه فکری هر کی گفت بپر تو چاه تو باید بپری نه داداش تو یا گرسنگی نمیکشی چپت پره. یا عقل از سرت پریده

      پاسخ
  • این مقاله خیلی عالی هست پیشنهاد میکنم در دروس دوره ابتدایی مدارس کنجانده شود

    پاسخ
  • پلوبی که برای روحانی پختند و خورد برای شما هم دم کرده جان بابات.

    پاسخ
  • متاسفانه هیچ خردی بر حکومت چیره نیست ، قبلا هم نبوده ، این بزرگترین افت این سرزمین و البته خود حکومت است و زمانی متوجه میشن که درهای جهنم به رویشان باز شود ، همچنانکه جهنم را به روی مردم گشوده اند ، مردم تاوان ناسپاسی و بی خردی خویش را داده اند اکنون نوبت حکومت است که تاوان ناسپاسی و بی‌خردی خویش را پس دهد و خواهد داد بزودی…

    پاسخ
  • بله مذاکره خوب است ولی با امریکا نه چون زبان مذاکره را نمیفهمد باهر کی توافق کرده بعد زیر توافقش زده بعد کی گفته مشکل کشور عدم مذاکره با آمریکا است از درون مشکل داریم باید درون را اصلاح کنیم

    پاسخ
  • حالا شما هی مذاکره… اون طرف اصلا خواسته که باهاشون مذاکره کنه… اصلا مذاکره قبلی رو که پاره کرد تعهدات قرارداد به جاییش بود؟؟؟ مذاکره با کسی که زد زیر تعهدات قبلی؟؟؟ هیهات من الذله

    پاسخ
    • این همه حماقت برام قابل درک نیست مگه فرض بگیرم دروغ و خیانت ابله ها چقدر مذاکره کنید و طرف مقابل بزنه زیر حرفش دو تا بچه سر تعویض اسباب بازی معامله یا مذاکره کنن یکیشون عمل نکنه اون یکی دیگه این تعویض رو انجام نمیده باورم نمیشه شعور بچه ۳ساله رو نداشته باشید تازه اختلافات ما با آمریکا اختلافات دوتا بچه یا دوتا همسایه نیست که با حرف امکان حل شدن داشته باشه اختلافات ایدئلوژیک ژئوپولیتیک تمدنی هستش.. باشه برید مذاکره کنید این دفعه بجای انرژی هسته ای موشک ها پدافند هایی که ترامپ گفته باید بدید رو بدید بعد از حمله آمریکا لذت ببرید همونطور که خیلی ها این راه رو رفتن مثل قذافی

      پاسخ
  • مذاکره خوب است
    مانشان‌دادیم‌بلدنیستیم‌مذاکره‌کنیم
    بازهم‌نمیتوانیم‌

    پاسخ
  • تجربه ثابت کرده که با استعمارگر ، مزاکره کردن یعنی باج دادن بدون زندگی عزت مندانه .

    پاسخ
    • اقای با عزت یک دور تو شهر بزن ببین مردم دارن واسه یک لقمه نون عزت که چه ارز کنم رسیدن به هزار کثافت کاری ، شما یا تو خیابون راه نمیرین یا جز جیرخوران هستین که از جای گرم نفستون در میاد ، مذاکره میکنیم چیزی خلاف عرف و عزت جامعه خواستن فاتحه اش میخونیم حتما که نباید قبول کنیم

      پاسخ
    • درود

      پاسخ
    • ملت ایران توسط همین کاسبان تحریم و مخالفان مذاکره مدتد۴۵ سال است استعمار و استثمار میشوند . دشمنان ملت ایران ، داخل خود این کشور هستند

      پاسخ
  • احسنت. خیلی ساده گفت که هر بچه ای میفهمد ولی افسوس که سیاستمداران ما اندازه بچه هم نمی‌فهمند.

    پاسخ
  • سید هادی حسینی کته شمشیری
    اسفند ۴, ۱۴۰۳ ۱۰:۵۰ ق٫ظ

    جای تأسف است که نجات ایران رادر مذاکره با دشمن میبینید

    پاسخ
    • پنجمین کشور ثروتمند جهان هستیم ،ولی ثروت ملت مدیریت نشده وابر سرمایه داری خصوصی دست عده ای خاص ثروت ملت بلعید ه اند ،پول نفت وثروت بنادر آزاد بین ملت تقسیم کنید وپول خمس و زکات از واردات دان وخوراک‌ دام و طیور دست سه نفرخاص باپحش سرمایه و اختصاصی باارز دولتی به عامه مردم بدهید.

      پاسخ
  • ما خودمون نمیتونیم محترمانه با هم صحبت کنیم و راحت همدیگه رو نفهم و بیسواد و… خطاب میکنیم بعد می‌خواهیم بریم با دنیا حرف بزنیم.
    جالبه که خودمون رو متمدن و صاحب فرهنگ هم معرفی می‌کنیم.

    پاسخ
  • هر چند این پیام گذاشته نمیشه ، خطاب به اون اقتصاددان و کسانی که مزخرفات ایشان رو تکرار میکنن ، لطفاً شکر خوری نکنید مرض قند میگیرید، مذاکره کسی که شرف و عقل و عزت نداشته باشه به درد این کشور و مردمش نمیخوره ، دلیل تجربه- شرف و عقل و عزت که ندارید چشم که دارید یه نگاه به اوکراین بندازید حداقل ،دوباره میخواهید راه حسن روحانی رو تکرار کنید هشت سال نابود کردن مردم کم نبود ، دهانتان رو با طرف آمریکایی و غربی مثل تمساح باز کنید بخندید و تقریبا هیچ عاید ملت کنید و علی برکت الله بگید

    پاسخ
  • بعضی اگر صد بار به چاه بیفتند. باز همان مسیرشان است بدتر از سگ مستی است غرب پرستی

    پاسخ
  • آخه اقتصاد نادان الاغ تکلیف مذاکره رو رهبر روشن کرد ، خر وقتی یه بار تو یه چاله بیفته دیگه از اون مسیر نمیره تو اندازه خر هم نمیفهمی ؟ بفهم نفهم

    پاسخ
  • دانشمند بیسواد… خائن
    واقعا هم معلوم میشه چرا ایران پیشرفت نمیکنه: بخاطر اقایان بیشرف و خائن داخلی…

    پاسخ
  • دست بردارید تورو خدا آمریکا با کی مذاکره کرده و قرارداد بسته اون طرفش رستگار شده که ما بشیم دومیش. کمی مطالعه هم خوبه بخدا . دوستانی که نظر می زارید که مذاکره خوبه و … قطعا که اهل مطالعات سیاسی دنیا نیستید . یه موردش که کلاه گشادی بود که تو برجام سرمون اومد. آدم چن بار باید از یه جا گزیده بشه تا درس بگیره آخه؟؟؟؟

    پاسخ
    • با ترامپ مذاکره نکردیم. با دولت قبلی مذاکره کردیم که بر اساس اون کلی پول بلوکه ایران آزاد شد و همین ترامپ و اسرائیل اون قرداد رو به ضرر خودشون می‌دونستن . اگه همش ما امتیاز دادیم توو قرداد پس ترامپ خر بود اومد خارج شد !!؟؟؟

      پاسخ
  • چرا برخی از افراد می خوان بگم ما احمقیم اول ببین منظور از مذاکره چیه بعد حرف بزن اون اومده همه شرایطش گفته بعد اسمش گذاشته مذاکره بعد یکسری نفهم هنوز دنبال منطقن

    پاسخ
  • ما مشکلی با مذاکره نداریم
    رئیسی هم مذاکره کرد ولی طرف آمریکایی فهمید که نمیشه سر اینارو گول مالید
    منتظر شد دولت عوض شود و یک آدمای غرب گرا بیاند که آمریکا رو خدا بداند.
    ظریف هم که خدای غربگداهاست جوری امتیاز بده که خود آمریکایی ها خر کیف میشن

    پاسخ
  • آنهایی که با مذاکره مخالف هستند . قطعا دشمن ملت هستند

    پاسخ
  • مرگ بر آمریکا و طرفداران آمریکا
    خدایا زمینهای کشاورزی آنها را خشک کن و باران بر آنها نبارد
    بند دل آنها را پاره کن و به مرض وبا مبتلایشان کن و اتفاقشان را پریشان کن و ما را بر آنها پیروز کن

    پاسخ
  • گفتگو با شیطان بزرگ و قاتل شهید سلیمانی. جز خفت و خواری دستاوردی نداره.
    آنها ی که دم از مذاکره میزنن و علیه رهبری حرف میزنن. بی‌شک مزدور دشمن هستند.

    پاسخ
  • ما با قاتل سردار عزیزمان تحت هیچ شرایطی مذاکره نمیکنیم

    پاسخ
  • از اوکراین عبرت بگیرد که نزدیک به یک میلیون و دویست هزار نفر کشته و زخمی داده .کشورش ویران شده الان باید ۵۰ در صد منابعش را بدهد چون فریب آمریکا و گول وعده های آنها را خورد این آمریکایی ها هیچوقت به وعده هایشان عمل نکرده و نخواهند کرد چه باهاشون پلو بخوری .چه نخوری .مشکل اقتصاد کشور باید از داخل و با همسایگان حل بشود .آمریکا مشکل ما را حل نخواهد کرد فقط باجگیری کرده و می کند

    پاسخ
  • سید رسول موسوی
    اسفند ۴, ۱۴۰۳ ۸:۳۱ ب٫ظ

    حالا ترامپ که افتخارمذاکره نمیده زیاد حلوا حلوا نکنید بادکنک وطن پرستی زیادی پرشده خیلی دیر شده الان ژاپن کره کویت عربستان….کلا بدبخت شدند ما خوبیم چون روسیه را داریم البته لالایی برای وطن پرستان که فکر میکنند ما وطن فروش هستیم نصف نیروگاه بوشهر را امریکا ساخت صدبرابر روسیه از ما چاپیده که تکمیل بشه حالا چقدر برق داره500مگا اسمش 1000مگاوات 11میلیارد دلار…..سرچ کن با این پول 5تا 1000مگا میسازی خواب الوده ها خوابتان مشوش نشه انشالله

    پاسخ
  • عاقل کسی هست که از تجربه ها پند بگیرد ، این همه تجربه مذاکره با آمریکا چرا بعضیا عبرت نمیگیرند و باز سرشون رو میکنن زیر برف

    لابد …

    پاسخ
  • مگه تا حالا مذاکره نکرده ایم مگه شیخ حسن وظریف همه ی شروطو دربرجام نپذیرفتن بعدش چه شد امریکا مذاکره نمی خواد هسته ای موشک و و….بعدش اسقاطیل اخرین میخو به تابوت زده و ازلیبی و …بیچاره تر می شیم مذاکره با امریکا خیانت هستش

    پاسخ
  • نرود میخ آهنی بر سنگ تو این ۵۰ سال نفهمیدین هیچ وقتم نمیفهمین

    پاسخ
  • ایران تا الان چند بار مذاکره کرده و هر بار به تمام وظایف خودش عمل کرده و هر بار طرف مقابل عهد خودش رو زیر پا گذاشته. به نظر من اون آدمی که هنوز دم از مذاکره می زنند یه مشت احمق هستن وسلام

    پاسخ
  • خب شاه سابق هم با امریکا مذاکره میکرد و رابطه تنگا تنگی داشت ولی دیدیم چه بلایی همین غربیان بر سرش اوردند، بنابراین تاریخ به ما ایرانیان اموخته که اصلا به امریکا، انگلیس و اروپا نباید اطمینان و رابطه داشته باشیم، خلاصه اول ترامپ باید بخاطر پاره کردن قرارداد برجام از ایران معذرت‌خواهی و غرامت بپردازد همچنین تمامی تحریم های اقتصادی رو بردارد تا بعد از حسن نیت ما ایرانیان بریم با انان گفتگو کنیم.

    پاسخ
  • نه تو خاورمیانه چیز بدرد بخوری هست و نه توی ایران!!!؟
    نمیدونم چرا آمریکا به خودش زحمت میده و میاد توی خاور میانه اینهمه پایگاه میزنه تا بیچاره برای ما نظم درست کنه و باز هم نمیفهمیم و درک نمیکنیم که اینها خیر ما را میخواند ، مثل الان که خیر اوکراین را میخواند و میگند قسمتی از سرزمینت را به روسیه بده و معادنت را به ما(آمریکا)
    به خدا اینها خیر ما را میخواند و ما نمیفهمیم ، توی عراق و سوریه رفتند پای چاههای نفت خیمه زدند و میگند نفت ارزش نداره
    خدا همه ی ما را به راه راست هدایت کنه تا معادن و نفتمون را به آمریکا بدیم و خدمت گزارهای خوبی برای آمریکا باشیم تا اونها هم از ما راضی باشند و ما را به خدمتگزاری بپذیرند.

    پاسخ
    • مرگ بر اسرائیل و آمریکا
      اسفند ۵, ۱۴۰۳ ۹:۰۱ ق٫ظ

      اگر از طنز گفتی باقری که هیچ اگر حرفت واقعی خاک رس و بقیه املاح پشکل حیوان کل هیکلت آخه دوالپا و گوزو با بقیه هم هستم اینهمه نسل کشی فلسطین و غزه و لبنان و غیره یا دستور شهید کردن سردار سلیمانی چرا عقلتون پاره سنگ برداشته آخه مذاکره کی یکبار هم شده با ما سود برسانه که این اولین باشه مشکل از داخل هست مشکل از قیمت هاست مشکل از دلال هاست مشکل از دست گره خورده دشمن داخل با همکاری با آمریکا که با هم گره خوردند یکمی برید مغزتان را با پتادین ضدعفونی کنید وسلام 😆😆😆😆🤣🤣🤣🤣😜😜😜😜

      پاسخ
  • زنده باد رهبرم سید علی
    اسفند ۴, ۱۴۰۳ ۹:۱۰ ب٫ظ

    مملکت رهبر داره آقای غیر دانشمند
    شما نمی خواد برای ما تعیین تکلیف کنی.

    پاسخ
    • متاسفانه تمام کسانی که اینجا کامنت گذاشتن هیچ کدام مردم واقعی نیستند مشتی حقوق به گیر تبلیغاتی هستند که منافع قشری کاسیان میلیارد دلاری تحریم و منافع کشورهای منطقه را تامین می‌کنند و شما حرف مردم را در کوچه خیابان همان است که به خاتمی فقط بخاطر اشاره با رابطه با آمریکا یک شبه همه رای دادند و گفتگوی تمدنها ووو که توی او ن هشت سال دلار تغییر آنچنانی نکرد و چرخ اقتصاد کشور هم میچرخیید.نود درصد مردم با این سیاست مخالفند حالا هی شما تبلیغات کنید همه میدانند چه خبر است

      پاسخ
  • آقای نویسنده راست میگن که ایرانی ها حافظه تاریخی ضعیفی دارن مگه مذاکره نکرده بودن مگه همین ترامپ متن مذاکرات قبلی رو پاره نکرد دوباره بریم مذاکره کنیم دیگه بتن تو کدوم تاسیسات مون بریزیم ؟

    پاسخ
  • هرکسی که میخاد خلاف حرف رهبر با آمریکا مذاکره کند غلط میکند یه عده کار شناس بیسواد تومملکت ریختن هیچی حلیشون نیست یه آدم ترسو خود فروخته

    پاسخ
  • دوباره گروگانگیری معیشت و دوباره برجامی نافرجام.. چرا افسادطلبان اصرار دارن راهی که با اوبامایا ظاهر الصلاح به نتیجه نرسید با ترامپ دیوانه برن؟

    پاسخ
  • چرت وپرت محض حیف از وقتی که برای خوندنش گذاشتم یه آدم…..

    پاسخ
  • متاسفانه افسار مملکت افتاده دست ابوموسی اشعری
    دریغ از کمی عقل
    برو با آمریکا مذاکره کن.
    اونها مثل شما احمق نیستند
    اول خوب میدوشند
    خوب فلج میکنند
    امتیاز نقد میگیرند
    بعدمکانیسم ماشه
    خوب تو سری خور پیدا کردند
    بدبخت ترسو
    کاش کمی غیرت داشتید

    پاسخ
  • قبلاً این روش امتحان شده و بی نتیجه بودنش هم ثابت شده ، چرا عده ای میخواهند ملت را فریب دهند ؟

    پاسخ
  • «شهروند باید قوانین شهروندی را رعایت کند» این مطلب را خوب است که گفتید و اگر هم به آن باور داشته باشید خیلی هم خوبه، این مطلب رو باید خیلی از شهروندانی که خارج از چهارچوب قوانین کشوری هستند و هنجارشکنی میکنند بیشتر توجه کنند.

    پاسخ
  • دلیلتون برای عدم مذاکره چیه؟

    تجربه تجربه

    ادم زرنگ از ی سوراخ ۲بار نیش نمیخوره

    تأمل

    پاسخ
  • اونهای که با مذاکره مخالفن منتظر دلار ۱۵۰ تومنی هم باشید،شما اگه اقتصادان هستید دلار تو محدوده ۲۰ تومن نگه دارین بعد بگین تحریمها هیچ اثری نداره،مذاکره نمیکنیم که مملکت داره میپوکه از گرانی

    پاسخ
  • رسول غلامحسینی
    اسفند ۵, ۱۴۰۳ ۱:۲۳ ق٫ظ

    اخه دوست من چرا خودتو گول میزنی مذاکره با کی مذاکره سره چی باکسی که دنبال منافع شخصی خودشه میخای بری حرف از چی بزنی سره چی میخای مذاکره کنی تمام این فشارها برای اینه که ما ایران و دو دستی تقدیمشون بکنیم این اسمش معامله است نه مذاکره با این اوصاف کسانی که میخان مذاکره کنن یعنی میخان ایران و بفروشن همین هیچ دستاوردی نداره به جز خواری خفت

    پاسخ
  • در یه کلمه میتونم مشکلات کشور امون رو خلاصه کنم آقا جان راه کشورهای موفق و توسعه یافته برید با گاوه های دنیا نباید شاخ به شاخ شد بلکه باید هوشمندانه رفتار کرد و راه کشوری مثل سنگاپور رو رفت که موفق ترین کشور در تمامی حوزه هاست

    پاسخ
  • مشکل کشور ایران بزرگتر از اینها می باشد ما قانون اساسی درستی نداریم در ایران بعضی ها فوقفانون هستند در ایران رییس جمهور کاره ای نیست نه اقتصاد بطور کامل در اختیار اوست نه سیاست خارجی و آنهایی هم که در کشور همه کاره هستند پاسخگو نیستند فقط از دیگران طلبکار هستند به دولتها یک ماموریت میدهند اگر خوب شد میگویند ما فرمودیم اگر بد شد میگویند ما اینچنین نفرموده بودیم طور دیگر فرموده آیم درست مثل برجام وقتی توافق شد گفتند ما چنین امر کردیم وقتی ترامپ روی کار آمد و از برجام خارج شد حاشا کردند که ما که فرموده بودیم درست مذاکره کنید

    پاسخ
  • سلام وصبح بخیر دوستان
    با این اوصاف راهکارهای برون رفت از مشکلات سخت اقتصادی چیست؟
    قطعا برخی مشکلات اقتصادی ما داخلی است وبه مسوولین ربط دارد..
    افزایش لحظه ای قیمت دلار؛ طلا وسکه وکالاهای اساسی مردم را در تنگناهای بسیار شدید قرار داده باید مسوولین کشور به فکر راهکار وچاره باشند

    پاسخ
  • عرض کنم خدمت دوستانی که میگن مگه وضع مملکت رو نمیبینید که میگید مذاکره برای چی؟وضع الآن مملکت نتیجه چهل سال مذاکره دولتهای ما با غرب هست که فکر میکردن راه حل مذاکره با آمریکا و غربه..حرف درسته که ما باید چیزی بدیم وبگیریم اما آمریکا فقط میگیره چیزی نشنیده.. الان روسیه با اوکراین جنگید و زمینهای دارای معدن اوکراین رو گرفت.اینور ترامپ میگه زلنسکی باید زمینهایی که روسیه گرفته رو ببخشه به روسیه و صلح کنه بجای پولهایی که بایدن اونجا خرج کرده باید معدن بده به آمریکا خیلی راحت معادن اوکراین بین روسیه و آمریکا تقسیم شد..گور پدر هزینه هنگفتی که اروپا اونجا کرده.کسی که به اروپا و اوکراین رحم نمیکنه به ما رحم کنه؟

    پاسخ
  • وقتی حضرت ایت الله میگویند دیگر اسم مذاکره با قاتل حاج قاسم ممنوع شما چطور جرعت میکنی همچین تیتری بزنید..سرباز گمنام خواهشمندیم این سر دربیری راه در گونی انداخته و به سیاه چاله هامان ببرید..درست است فشار است کرایه خانه ندارن بعضی ها ولی خب انهام بی مقصرن یعنی در مسیر زندگی ی ارث پدری یک وام عرضه نداشتن بگیرند که مستاجر نشین بمانن که حالا با ی فشار دلار انقد به اخ و اوخ نیفتن..عجب ها..از طرفی ثواب شما از ما که خانه داریم که بالاترست پس اینقدر نق نزنید وگرنه..

    پاسخ
  • اقتصاد دان نادان یعنی توی کارشناس بهتر از رهبری میفهمی ؟
    یه مشت احمق مملکت رو به دست گرفتن

    پاسخ
  • بی سوادی عیب نداره ….
    نفهمی چیکارش کنیم؟
    آقای اقتصاد دان قلابی به اوضاع اوکراین کمی بنگر

    پاسخ
  • تجربه بهترین راهکار است. تا کی مذاکره‌ کند، آدم‌های ضعیف در برابر آمریکا قدرت مذاکره‌ ندارند. گول امضاء کنندگان برجام را نخورید اوکراین بهترین تجربه جدید است

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید