سانسور عجیب سخنان روحانی در تلویزیون!

چهارشنبه ۱۸ فروردین‌ماه، صداوسیما یکی از سنگین‌ترین سانسورهای چند سال اخیر را بر سخنان رئیس جمهوری اعمال کرد و ناخواسته خود را مخاطب بخش مهمی از آن دانست.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از انصاف‌نیوز، حسن روحانی در جلسه هیات دولت پرسش‌های مهم و «چرا»هایی پردامنه مطرح کرد، اما رسانه «ملی» در هیچکدام از بخش‌های خبری خود آن را پوشش نداد، غافل از اینکه بخش‌های مهم سخنان رئیس جمهوری بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشت و البته در یک همسویی شگفت، از دید تلویزیون‌های لندنی نیز پنهان ماند!

رئیس‌جمهوری در صحبت‌های مهمی از دستاوردها، توانمندی‌ها و پیروزی‌های ملت و دولت ایران در صحنه‌های داخلی و بین‌المللی بویژه در نبرد با فشار حداکثری گفت و خطاب به کسانی که در این سال‌ها دولت را به بی‌عملی و سست‌رفتاری متهم می‌کردند، پرسید: «چرا اینها را نمی‌گویید؟ چرا درباره اینها فیلم نمی‌سازید؟ چرا دروغ گفتید؟ چرا تحریف کردید»؟

رفتار صداوسیما در سانسور شدید سخنان مقام دوم کشور، بیش از آنکه ناموجه به نظرآید، ماجرای کودکی خطاکار را تداعی می‌کند که از ترس رسوایی، تلاش می‌کند هیچ حرفی شنیده نشود، تا مبادا انگشت اتهام به سوی او نشانه رود!

اما مهمترین محورهای سخن رئیس‌جمهوری چه بود که گاندوسازان و دروغ‌بافان را به سکوت واداشت

۱. شکست فشار حداکثری؛ چرا نمی‌گویید؟  

نگاه حسن روحانی به مهمترین رویداد دیپلماتیک اخیر (جلسه طرف‌های برجامی در وین)، نخستین محور سخنان و پرسش‌های رئیس جمهوری بود؛ او با اشاره به اینکه یکی از افتخارات دولت این است که در سه سال گذشته «و در سختی‌ها و شدیدترین تحریم‌ها و جنگ اقتصادی، کشور را طوری اداره کرده که نه دوستان، ‌بلکه دشمنان هم امروز اعتراف دارند که فشار حداکثری شکست خورده است، گفت «این پیروزی ملت ایران است که نباید آن را دست کم بگیریم».

روشن است که اگر فشار حداکثری آمریکا پیروز شده بود، نشانه‌های اولیه تجدید حیات برجام و تشکیل جلسه در اتریش، معنا نداشت؛ از سویی دیگر رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران صراحتا گفت که در سه سال گذشته دولت ترامپ گزینه فشار حداکثری را آزمایش کرد، دیدیم چه اتفاقی افتاد؛ نتیجه کارزار فشار حداکثری را دیده‌ایم که شکست خورده است.

به این ترتیب پرسش روشن رئیس جمهوری به عنوان معمار اصلی و برجام و توافق تاریخی ۲۰۱۵، از جماعتی که سه سال گذشته مدام نق می‌زدند و خاک یاس بر چهره ملت می‌پاشیدند، این است که چرا این واقعیت را به مردم نمی‌گویید؟

۲. شکست‌های آمریکا؛ چرا فیلم نمی‌سازید؟

در کنار این موضوع، روحانی به شکست‌های تاریخی آمریکای ترامپ در سازمان ملل، شورای امنیت، مجمع عمومی و دادگاه لاهه و نیز افکار عمومی پرداخت و گفت «حتی یاران سنتی‌ آمریکا او را یاری نکردند؛ کشورهای عضو اتحادیه اروپا بعنوان متحدان سنتی آمریکا هم حمایت و قبول نکردند و رای مخالف دادند و یک جزیره پیدا و آن را همراه خود کرد. یک کشور به درد بخور آمریکا را حمایت نکرد این پیروزی بزرگ است.»

روحانی سپس یک پرسش مهم دیگر از فیلمسازان گاندویی و حامیان مالی و رسانه‌ای آنها کرد: «توانستیم آمریکا را شکست دهیم چرا برای آن شکست از پول ملت فیلم درست نمی‌کنید»؟

۳. توسعه کشور از جنوب تا شمال؛ شک دارید؟

رئیس جمهوری در کنار این موارد، به موفقیت‌ها و برنامه‌های بزرگ و بعضا بی‌سابقه دولت، آنهم در شرایط سخت تحریم و کرونا در زمینه‌های نفت، گاز، راه‌آهن جاسک و چابهار، انتقال آب به فلات مرکزی، گازرسانی به سیستان و بلوچستان، احیای هزاران هکتار زمین در غرب و شرق کشور، افتتاح ۵۲ سد ملی، صادارت بنزین و گازوئیل و … اشاره و پرسش‌های معنادار دیگری مطرح کرد که دقت در آنها گویای بخشی از دلایل سکوت سنگین رسانه‌های افراطی مخالف دولت است:

– «چرا اینها را نمی‌گوییم، چرا برای سواحل مکران فیلم نمی‌سازیم، چرا نمی‌گوییم در زمان فشار آمریکا ما آمریکا را شکستیم؟ شک دارید ما در بنزین خودکفا هستیم؟
مگر ما در دولت قبل واردکننده اینها نبودیم؟ چرا اینها را نمی‌گویید؟
مگر در زمینه‌ محصولات کشاورزی امروز شرایط ما با دیروز متفاوت نیست؟ چرا این تفاوت‌ها را تبیین می‌کنیم و نمی‌گوییم»؟

۴. توانمندی دفاعی کشور؛ فقط مذاکره؟

دایه‌های مهربانتر از مادر که در این سال‌ها رئیس‌جمهوری و دولتش را به غفلت از توانمندی نظامی و دفاعی متهم می‌کردند نیز، از پرسش‌های دکتر روحانی محروم نماندند؛ چه آنجا که با اشاره به شکست آمریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت «ما در این دولت توانستیم تحریم تسلیحاتی را برداریم، چرا این گفته نمی‌شود»؟
چه در آن بخش که به تقویت صنایع دفاعی و پدافندی کشور اشاره کرد: «هیچ زمانی قدرت پدافندی ما این‌گونه نبوده است و در عمل هم ثابت کردیم که توانستیم پهپاد مدرن آمریکایی را با سامانه ساخت داخل سرنگون کنیم؛ بعد می‌گویند این دولت آیا در زمینه نظامی و دفاعی فکر می‌کند یا فقط به فکر مذاکره است»!؟

۵. توانمندی هسته‌ای؛ دروغ گفتید، اعتراف کنید

در این سال‌ها شاید هیچ دروغی به پرتکراری «نابودی صنعت هسته‌ای کشور در ازای برجام» نباشد؛ از قضا ماجرای مصوبه هسته‌ای مجلس، تبدیل به «توفیق اجباری» دولت شد برای تکذیب این دروغ و نمایش توانایی صنعت هسته‌ای کشور.

روز چهارشنبه ماجرا به خوبی از زبان رئیس‌جمهوری تشریح شد: «چیزی که به خورد مردم دادند این بود که این‌ها هسته‌ای را بریدند، این حرف‌های دروغ زدند و این دروغ آشکار شد. مجلس یک مصوبه‌ای به تصویب رساند… این مصوبه یک خاصیت داشت که واقعیت توانمندی هسته‌ای ما به خوبی آشکار شد… من به جرات ادعا می‌کنم هیچ وقت در تاریخ ایران فناوری هسته‌ای مانند امروز نبوده است، قوی‌ترین فناوری را ما امروز به نمایش جهانیان گذاشته‌ایم. پس دروغ به مردم گفتید که رفتید برجام را امضا کردید قدرت هسته‌ای را از بین ببرید حالا بیایید اعتراف کنید و عذرخواهی کنید».

در غفلت و غرض‌ورزی رسانه‌های ملی و جناحی، آنچه در تاریخ سیاسی دولت‌های یازدهم و دوازدهم ثبت می‌شود، احتمالا بی‌مانند خواهد بود؛ تحلیلگران خواهند نوشت در سال‌های پایانی قرن ۱۴ خورشیدی، «دولت»ی بر سرکار بود که تلویزیون «دولتی» ایران، بیشترین سیاه‌نمایی و سانسور را علیه آن داشت!

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.