ناگفته‌هایی از بازمانده سیف‌الله داد

توقیف بهترین فیلم سینمای ایران به خاطر پوشش بازیگر زن!

۲۴ساعت مانده به اختتامیه به تهیه‌کننده خبر می‌دهند که بازمانده⁩ در ۳رشته بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر زن برنده سیمرغ شده و باید بازیگر نقش صفیه به تهران بیاید اما چندساعت مانده به اختتامیه، داوران از اهدای جایزه به یک غیرایرانی⁩ پشیمان شدند.

به گزارش تازه‌نیوز، اگر نمی‌دانستید فیلم سینمایی «بازمانده»⁩ به کارگردانی زنده‌یاد سیف‌الله داد به عنوان فاخرترین اثر ایرانی درباره فلسطین، پس از ساخت توقیف شده و مورد بی‌مهری قرار گرفته، این رشته توئیت⁩ را بخوانید:

‏«بازمانده» قرار بوده در جشنواره فجر سال ۷۳ (به دبیری مهدی فریدزاده) شرکت کند اما مسئولان وقت معتقد بودند که پوشش خانم‌ها در فیلم مناسب نیست و فیلم توقیف شد. جالب آن‌که از تهیه‌کننده و کارگردان خواستند که اعلام کند که «بازمانده» از لحاظ فنی به جشنواره نمی‌رسد تا زیر بار توقیف آن نروند!

بیشتر بخوانید: اعتراض شدید پرویز پرستویی: به غذا خوردن و دستشویی رفتن مردم هم کار دارید؟!

منوچهر محمدی و سیف‌الله داد سال ۷۴ دوباره «بازمانده» را بدون تغییر به جشنواره فجر (به دبیری ضرغامی) دادند که مورد توجه مردم و منتقدان قرار گرفت اما اتفاق عجیب دیگری برای جوایز این فیلم افتاد: ۲۴ساعت مانده به اختتامیه یکی از مسئولان به تهیه‌کننده خبر می‌دهد که بازمانده⁩ در ۳رشته بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر زن برنده سیمرغ شده و باید بازیگر نقش صفیه به تهران بیاید؛ اما چندساعت مانده به اختتامیه، داوران از اهدای جایزه به یک غیرایرانی⁩ پشیمان شدند.

دقایقی قبل از آغاز اختتامیه فجر، به عوامل خبر می‌دهند که جایزه بهترین فیلمنامه و کارگردانی هم حذف شده و «بازمانده» جایزه ویژه جشنواره را گرفت.
در آن سال، «پدر» مجیدی بهترین فیلم، پوراحمد (خواهران غریب) بهترین کارگردان و کمال تبریزی (لیلی با من است) بهترین فیلمنامه‌نویس شد.

«بازمانده» در سوریه و با هزینه ۴۰میلیون تومان از سوی ایران و با همکاری سازمان سینمایی سوریه در تامین تجهیزات ساخته شد. تمام عوامل پشت دوربین ایرانی بودند.

نام بازیگر نقش خاله صفیه، سلمی المصری است. سکانس پایانی بازمانده⁩ و آیت‌الکرسی خواندن در گوش نوزاد، به پیشنهاد او بوده و به یکی از ماندگارترین سکانس‌های سینمای مقاومت تبدیل شد. او لوح تقدیر جشنواره فجر و تقدیر جشنواره مقاومت را در کارنامه دارد.

برای صحنه‌هایی از «بازمانده»، خیابان لاذقیه دمشق بسته شد که از نظر امنیتی و اجرایی کار مهمی بوده؛ فیلمبرداری فیلم بعد از سه ماه پیش تولید، سه ماه طول کشیده و توسط علیرضا زرین‌دست انجام شده.

مجید انتظامی⁩ موسیقی فیلم را ساخته و چهره‌پردازی بر عهده عبدالله اسکندری بوده.
ساخت دکور سرزمین‌های اشغالی در فیلم شبانه انجام می‌شد. در روزهای فیلمبرداری چون پرچم و لباس‌های اسرائیل در صحنه‌های وسط دمشق استفاده می‌شده، تعجب مردم رو به دنبال داشته.

سینماگران سوری برای ساخت بازمانده وسط دمشق، به سیف‌الله داد و منوچهر محمدی گفته بودند «مجنون» هستید.

عطاءالله مهاجرانی وزیر اسبق ارشاد سال۸۸ در نوشتاری گفته بود که «سیف الله هم نویسنده توانایی بود و هم سینماگری ممتاز. بارها دوستان فلسطینی‌ام گفته‌اند، همچنان بازمانده⁩ بهترین فیلم فلسطینی است که ساخته شده.»

این مطالب را هم بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.