گزارش روز سوم ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰/ از علی مطهری و محمود صادقی تا همسر خانم بازیگر

ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به ایستگاه سوم رسید.

به گزارش تازه‌نیوز، ثبت‌نام از داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در روز سوم از ۸ صبح آغاز شد.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در پایان دومین روز ثبت‌نام داوطلبان ریاست جمهوری، ۱۳۰ نفر از داوطلبان برای ثبت‌نام  به وزارت کشور مراجعه کردند. به گفته اسماعیل موسوی روند ثبت‌نام به مدت سه روز دیگر انجام خواهد شد و در نهایت در روز ۲۵ اردیبهشت‌ماه به پایان خواهد رسید.

حواشی روز سوم ثبت‌نام برای انتخابات ۱۴۰۰؛ پر رنگ‌تر از متن!

مجید حسنی مهندس پرواز بازنشسته ایران‌ایر با حضور در ساختمان وزارت کشور در ساعات ابتدایی، کاندیدای انتخابات شد.

مجید حسنی مهندس پرواز بازنشسته

فرد بعدی که برای ثبت‌نام در انتخابات به ساختمان سیاسی خیابان فاطمی آمده بود، به دلیل نوع آرایش موها و بستن کروات سوژه رسانه‌ها شد.

بهمن لامعه‌ای، عضو هیئت مدیره و معاون بین‌الملل بیمه ایران از دیگر افرادی بود که برای انتخابات ۱۴۰۰ ثبت نام کرد.

بهمن لامعه‌ای

حاشیه صبحگاهی امروز وزارت کشور حضور پیرمردی بود که داد و فریاد در وزارتخانه را به سکوت ترجیح داد تا جایی که ماموران وزارت کشور به او تذکر دادند.

در ادامه ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات، جواد نصیرزاده، داوطلب ۶۲ ساله‌ای بود که از شهرستان زرقان شیراز آمده و به گفته خود دغدغه محیط زیست داشت. او گفت که می‌داند که رد صلاحیت خواهد شد و حتی لیاقت و شایستگی رد صلاحیت هم ندارد، اما دلیل آمدنش را تنها مطرح کردن حرف دلش بیان کرد. نصیرزاده با تحصیلات ششم ابتدایی قدیم، که برای احیای محیط زیست آماده و کراواتش چون رنگ طبیعت، سبز است، کلاهی شبیه به کلاه هندی‌ها بر سر دارد و می‌گوید کلاهش نشانه صلح است و از دیار کوروش، شیراز آمده، تاکید می‌کند: ۵۰ هکتار زمین و جنگل از بین رفته و این فرآیند از قبل انقلاب شروع شده است. درباره اقتصاد تنها به یک نکته اشاره دارد؛ این که اقتصاد ما، اقتصادی دلال‌محور شده است.

جواد نصیرزاده

در میان کاندیداهای حاشیه‌ انتخابات فردی هم حضور داشت که می‌گفت خواستار نجات بشریت و موجودات بود. علیرضا الوانی که از یاسوج آمده، ۴۶ ساله است و دیپلم دارد، می‌گوید می‌تواند جلوی زلزله هولناک را بگیرد. او به صداوسیما هم انتقاد می‌کند که فقط افراد سیاسی معروف را پوشش می‌دهد. می‌گوید: به امید خدا شاید تایید صلاحیت شوم اما هنوز جا دارد و مردم ایران باید ظلم ببینند.

اظهارات این مرد یاسوجی و اتفاقات روز اول انتخابات را اگر از دست دادید، اینجا بخوانید.

غلامعلی ریاحی مهرآباد ۶۶ ساله، اهل تهران، یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری بود که گفت بدون هیچ امیدی آمده اما طرفدار حق است. او از میان کاندیداها، هیچ کدام از آن‌ها را قبول ندارد و بر این باور است که اگر آن‌ها توانمند بودند باید در این ۴۲ سال در هر جایگاهی که قرار داشتند خودشان را نشان می‌دادند، نه در ریاست جمهوری.

ریاحی، احمدی‌نژاد را فردی فعال می‌داند اما می‌گوید او نتوانسته بر اطرافیانش نظارت کند. ریاحی قالیباف را مثال زد و گفت که او در جایگاه‌‌های مختلفی بوده اما نتوانسته مانع از این شود که معاونش دزد نشود! او این را هم گفت که ظریف بهترین کاندیداست و اگر رئیس‌جمهور شود از ظریف استفاده می‌کند.

مجید قادری معروف به ضایعاتی و دارای مدرک کارشناسی یکی دیگر از کسانی بود که قصد ثبت نام در انتخابات ۱۴۰۰ را داشت که او را به داخل ستاد انتخابات راه ندادند.

مجید قادری معروف به ضایعاتی

یکی دیگر از کاندیداهای انتخابات، با کت و شلوار و  پاپیون قرمز به وزارت کشور آمد. نامش کمالی‌ است، لیسانس فلسفه از دانشگاه تهران دارد و بیکار مانده است. وی تاکید دارد: برای آزادی و فرهنگ پا به میدان گذاشته و اقتصاد را بلد نیست و هیچ ایده‌ای برای اقتصاد ندارد.

او می‌گوید آن‌های که از اقتصاد صحبت می‌کنند اصلا تغیری ایجاد نمی‌کنند. وقتی از او قیمت یک شانه تخم‌مرغ را پرسیدند با بی‌اعتنایی گفت قیمتش را نمی‌داند.

جواد علیزاده ۴۴ ساله هم از کاندیداهایی است که از تبریز آمده و لیسانس عمران دارد.‌ او انگیزه‌اش از ورود به انتخابات ریاست جمهوری را کمک به مشکلات مردم مطرح می‌کند.

همچنین پرویز شیرین بنیاد، رئیس بیمارستان شهید بهشتی مراغه، با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور ثبت نام کرد.


رامین مهمانپرست سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و همسر مریم کاویانی بازیگر، داوطلب دیگر شرکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بود. او چندمین چهره از دولت احمدی‌نژاد است که کاندیدا می شود.

رامین مهمانپرست همسر مریم کاویانی/ انتخابات ۱۴۰۰

محمود پوربافرانی، فوق‌لیسانس مدیریت از تهران، ۴۶ سال دارد و یکی از داوطلبان ریاست جمهوری است که می‌گوید حتما تایید صلاحیت می‌شود و اگر تایید شود تا آخر انتخابات می‌ماند.

محمود پوربافرانی

سید یاسر قلی‌پور با ۳۵ سال سن از تهران و دارای مدرک کارشناس حوزه بلاکچین در انتخابات ۱۴۰۰ ثبت‌نام کرد. در این دوره از انتخابات و براساس مصوبه شورای نگهبان حداقل سن برای ثبت نام در انتخابات، ۴۰ سال تمام  اعلام شده.

عباس محمدی ۶۱ ساله از تهران یکی دیگر کاندیداهای ریاست جمهوری است که گفت یقینا تایید صلاحیت می‌شود و هدفش خدمت به مردم است.

همچنین یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ادعا کرد که امروز با دستور رئیس‌جمهوری به وزارت کشور آمده تا ثبت‌نام کند. فردی که این ادعا را کرد ۳۸ ساله و جامعه شناس است.


سعید یاری، دبیرکل سازمان دفاع منافع ملی ایران، با حضور جمعی از هواران خود و پلاکارد به دست از نفرات بعدی بود که برای ثبت‌نام در انتخابات، وارد وزارت کشور شد. سعید یاری با شعار دولت نجات ملی و با نماد رنگ سفید حاضر شد. وی پیش از ورود به ساختمان وزارت کشور به همراه گروهی از طرفداران خود دیدگاه های خود را اعلام و در اقدامی عجیب تعداد ۱۳ کبوتر به دلیل برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات آزاد کرد.

سعید یاری

داوطلب دیگری بنگاه معاملات املاک داشت و با فرزند خود برای ثبت‌نام به وزارت کشور آمده بود. فرد دیگری با ادعاهای عجیب پس از ثبت نام از محسن مهرعلیزاده درخواست مناظره کرد.

داوطلب بعدی سیاوش فلاح از چالوس است. ۲۳ سال سن دارد و با دشداشه برای ثبت‌نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور آمده است. او می‌گوید ما نباید از فرج غافل شویم.

سیاوش فلاح

مجید گودرزی کارشناس ارشد مدیریت دولتی کارمند وزارت نیرو هم چهره دیگری بود که در ستاد انتخابات حضور یافت و ثبت‌نام کرد وی به خبرنگاران گفت که برنامه دارم و به نفع کسی کنار نمی‌روم.

سعید کافی انارکی دانشجوی مقطع دکتری حقوق هم با ثبت‌نام در انتخابات از ضرورت تغییر در زیرساخت‌های کشور و حرکت به سمت دولت رفاهی با اسلوب اسکاندیناوی سخن گفت.

محمدرضا تقوی فرهی افسر بازنشسته نیروی دریایی با شعار «هر چیزی را سر جای خود می‌گذارم» در انتخابات ثبت‌نام کرد.

خلیل عبدی دکترای روانشناسی و بازنشسته نیروهای مسلح هم نگفتن شعار دولتش را ترجیح داد.

یزدان بیجوند دانشجوی دکترای میکروبیولوژی هم حضور خود را حرکت نمادینی دانست تا کارگروهی برای شنیدن صدای جوانان تشکیل شود.


شادمان احمدی‌نژاد داوطلبی که شباهت فامیلی او با رئیس‌ دولت دهم و کت قرمزرنگ او جلب توجه می‌کرد، پس از انجام فرایند ثبت‌نام در جمع خبرنگاران گفت: می‌خواهم وزیر شادی داشته باشم. می‌خواهم از احمدی‌نژاد، میرحسین موسوی و سایر روسای جمهور در دولتم استفاده کنم.

احمدی‌نژاد گفت: از محمود احمدی‌نژاد در زمینه مسکن، از خاتمی در روابط بین‌الملل، از میرحسین موسوی در زمینه سلامت اقتصادی و از حسن روحانی در زمینه حرف زدن استفاده می‌کنم.

وی مدعی شد کشور دست ۸ تا ۱۰ خانواده است و وعده داد دولت ۸۰میلیونی منهای آن ۸ خانواده را تشکیل خواهد داد.

شادمان احمدی‌نژاد گفت:‌ یک دوره از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شدم که دقیقه نودی شد و نتوانستم شرکت کنم. او می‌گوید ۸۵میلیون ایرانی فراموش شده‌اند و این روسای جمهوری که آمده‌اند از این ۸۰میلیون نبودند. او با طرح این سوال که چرا دوران ریاست جمهوری چهار سال است، گفت باید از مردم برای تایید رئیس‌جمهور هر شش ماه رأی آری یا خیر بگیرتد.

شادمان احمدی نژاد

یک داوطلب میانسال هم با چند کتاب تالیفی در باب مدیریت دولتی جزو شرکت‌کننده‌ها بود.

از دیگر زنان شرکت‌کننده در ثبت‌نام انتخابات، بانوی مسن ۷۳ ساله، وکیل سایبری بود. وی می‌گوید: آمده تا مشکلات اقتصادی را برطرف کند. او می‌گوید برای شورای شهر هم داوطلب بوده است.

وکیل سایبری خانم داوطلب ثبت‌نام ریاست جمهوری
پیرمردی که می‌گوید برای حل مشکلات آمده است، داوطلب بعدی است. گفت ضمانت می‌دهد تمام مشکلات کشور را حل خواهد کرد و حلال مشکلات است.

وی ۷۴ سال دارد و با چند پوشه در دست از یکی از شهرستان‌های کشور خود را به تهران رسانده بود تا وارد کارزار انتخابات شود.


علی مطهری پس از این حواشی وارد ستاد انتخابات شد. وی پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری با بیان این‌که در آستانه انتخابات در شرایط ویژه‌ای هستیم، اظهار کرد: میزان مشارکت مردم در انتخابات پیام بسیار مهمی برای دنیا دارد و در رفع سریع‌تر تحریم‌ها و احیای برجام قطعا موثر خواهد بود و بر بهبود معیشت مردم اثرگذار خواهد بود؛ پس مردم فکر نکنند شرکت یا عدم شرکت تفاوتی نخواهد داشت. شاید ما به همه خواسته‌های خود نرسیم اما می‌توانیم به هفتاد تا هشتاد درصد خواسته‌های خود برسیم.

وی درباره رایزنی با اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات گفت: من به صورت مستقل وارد انتخابات شده‌ام و سازوکار نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان شامل من نمی‌شود. من هم هیچ اقدامی برای تطبیق با این سازوکار نکرده‌ام، اما این‌که در آینده چه بشود بستگی به رای کاندیداها دارد. باید سایر کاندیداها به کسی که رای بیشتری دارد کمک کنند تا نفر رقیب رای نیاورد؛ البته تا الان قصدی برای کناره‌گیری ندارم.

این نماینده ادوار مجلس در پاسخ به این پرسش که در صورت رد صلاحیت چه می‌کنید، تصریح کرد: امیدوارم این اتفاق نیفتد و شورای نگهبان تغییری در رویه خود بدهد و اظهارنظر را دلیلی برای عدم التزام به نظام و ولایت محسوب نکند. رهبری بارها فرموده‌اند ممکن است کسی نظر مخالف من داشته باشد ولی باید او حرفش را بزند. شورای نگهبان هم نباید کاسه داغ‌تر از آش شود و طبق قانون اساسی و فرمایش رهبری عمل کند. در نهایت ما هم باید تابع قانون باشیم و کاری هم از دست ما برنمی‌آید و در صورت ردصلاحیت باید در خانه بنشینیم.

وی در ادامه درباره امکان تحقق مطالبات زنان، چنین ابراز عقیده کرد: در حوزه زنان مشکل اساسی نداریم. ورود بانوان به ورزشگاه ورزشی غیر شنا و کشتی مشکلی ندارد و قابل حل است. با تمهیداتی امکان ورود به ورزشگاه وجود دارد. هیچ مرجع تقلیدی نمی‌تواند بگوید دوچرخه‌سواری بانوان ممنوع است. زنان با حفظ پوشش خود می‌توانند دوچرخه‌سواری کنند. نباید مسایل زنان را بی‌جهت بزرگ کنیم. حجاب مشکل اساسی ما نیست. اکثریت مردم بر اساس اعتقاد خود حجاب را رعایت می‌کنند. عده‌ای هم حجاب را به صورت نسبی رعایت می‌کنند که حکومت هم کاری با آن‌ها ندارد. نباید به این مسایل دامن بزنیم.

وی درباره تصمیم علی لاریجانی برای حضور در انتخابات گفت: بیست روز است با وی صحبتی نکرده‌ام و از تصمیم وی اطلاعی ندارم. من هم بدون اطلاع وی وارد انتخابات شده‌ام و ورود یا عدم حضور لاریجانی تاثیری در تصمیم من ندارد.


علی مطهری در پاسخ به این پرسش که آیا کابینه خود را انتخاب کرده است، اظهار کرد: معتقدم کابینه باید شامل افراد باتجربه، متخصص و باتقوا باشد. باید بگردیم اصلح را انتخاب کنیم و همه در قدرت مشارکت داشته باشند. کار زشتی است که یک گروه افراد گروه دیگر را بیرون می‌کنند. بعضی از افراد که کاندیدا شده‌اند را برای معاون اول مناسب می‌دانم. من معتقد به دولت ائتلافی هستم و تعصب گروهی ندارم. هر کسی قول دهد وزیر اهل سنت یا زن انتخاب می‌کند، کار اشتباهی کرده است. باید دنبال افراد اصلح گشت چه از میان بانوان و چه اهل سنت. اگر یک مرد و زن در شرایط برابری بودند، زن را باید انتخاب کنیم. اگر شرایط شیعه و سنی برابر بود، اهل سنت را انتخاب کنیم.

وی در پایان درباره رویکرد خود نسبت به فضای مجازی چنین ابراز عقیده کرد: فضای مجازی فرصت بسیار خوبی برای ما است که البته آسیب هم دارد که باید از فرصت آن استفاده کرده و با اسیب آن‌ها مقابله کنیم. به شدت با فیلترینگ فضای مجازی برای مقابله با اظهارنظرها مخالفم. همه حتی ضدانقلاب و طرفداران رژیم گذشته و منافقین و خبرنگاران بی‌بی‌سی باید حرف خود را بزنند. خط قرمز ما ایجاد آشوب و بلوا است ولی اظهارنظر تا بی‌نهایت آزاد است.


در ادامه روز سوم ثبت نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، محمود صادقی نیز به جمع ثبت‌نامی‌ها پیوست. او گفت: من برای تشکیل دولت پاسخگو، شفاف، عدالت محور و تلاشگر برای رفاه و معیشت مردم آماده قرار گرفتن در معرض انتخاب مردم هستم.

وی افزود: بنده به اتکای تجربه‌ای که از وکالت و نمایندگی مردم در مجلس به دست آورده و همچنین به اتکای حرفه خودم که وکالت است، می‌خواهم صدای مردم باشم. صدای بی‌صداها، به حاشیه رانده‌شده‌ها، صدای همه اقشار مردم از هر مذهب و طیف و نژادی. صدای اقوام غیور اما محروم کشور، صدای قوم شریف کرد، بلوچ، عرب و همه اقوام که حول هویت ایرانی گرد هم می‌آیند. می‌خواهم به آنان برای ساختن ایرانی آباد و تشکیل دولتی پاسخگو امید بدهم.

دبیرکل انجمن مدرسین دانشگاه‌ها گفت: امروزه رنج مردم بیش از همه رنج‌ها این است که بسیاری از مسئولان خود را در مقابل مردم پاسخگو نمی‌دانند و هر کس مسئولیت مشکلات را به عهده دیگری می‌گذارد. شفافیت را از خود و دولت شروع خواهم کرد و با پیشگام شدن در مسیر شفافیت و پاسخگویی، سایر بخش‌های حاکمیت را به همراهی و پاسخگویی وادار خواهم کرد.

صادقی با اشاره به این‌که با پاسخگویی اعتماد مردم را جلب می‌کنیم، تصریح کرد: بسیاری از مسائلی که در کشور ما اتفاق می‌افتد یک نیمه پنهان دارد که مردم از آن‌ها اطلاع ندارند و به همین دلیل اعتماد خود را از دست داده‌اند. ما نور را به تاریکی‌ها خواهیم زد و نیمه‌های پنهان را آشکار خواهیم کرد، دولت را پاسخگو کرده و به مردم نشان خواهیم داد که آرمان‌های بزرگ انقلاب اسلامی و اهداف متعالی نظام جمهوری اسلامی که در قانون اساسی ما به عنوان پیمان حاکمیت با مردم اعلام شده، قابل عمل هست به شرط آن‌که مردم به یاری دولت بیایند.

صادقی درباره حضور مستقل یا در چارچوب نهاد اجماعی اصلاح‌طلبان گفت: من به عنوان جزیی از جبهه اصلاحات و با آن سازوکار وارد انتخابات شده‌ام.

وی همچنین درباره خبر منتشر شده در سایت انجمن مدرسین دانشگاه‌ها مبنی بر انصراف محمدرضا عارف از داوطلبی در انتخابات گفت: خبر منتشرشده به نقل از پایگاه‌های دیگر خبری دیگر بوده و اطلاع ویژه‌ای ندارم و ما تنها خبر را بازنشر کردیم.

نماینده پیشین مجلس در پاسخ به این پرسش که اگر رد صلاحیت شود، انتخابات را تحریم می‌کند یا نه، گفت: امیدوارم که تایید صلاحیت شوم و اگر نشدم مراحل قانونی را برای اعتراض طی می‌کنم. انتخابات را تحریم نمی‌کنیم و تا زمانی که انتخابات وجود دارد و در صندوق‌های رای باز است، این فرصت را غنیمت می‌شماریم. البته اگر از بین مجموعه جبهه اصلاحات فرد شایسته دیگری بود از وی حمایت می‌کنیم و با خرد جمعی پیش می‌رویم.


محسن مهرعلیزاده رییس سازمان ورزش و امور جوانان دولت اصلاحات در سومین روز از نام‌نویسی داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به همراه دو نوه خود در تالار وزارت کشور نام خود را در فهرست داوطلبان ثبت کرد. مهرعلیزاده هنگام ورود به وزارت کشور حضور و ثبت نام خود در انتخابات را هماهنگ با جبهه اصلاحات دانست و درباره امکان انصراف خود به نفع شخص دیگری از جریان اصلاحات گفت: مکانیسمی طراحی شده و قطعا در روزهای پایانی انتخابات بین افراد در جناح اصلاحات نظرسنجی صورت خواهد گرفت و هرکس در آن پیش باشد، دیگران به نفع وی کنار خواهند رفت.

محمدرضا صباغیان نماینده مردم مهریز و یزد در یازدهمین دوره مجلس با حضور در وزارت کشور هم داوطلب این انتخابات ریاست جمهوری شد. صباغیان پس از نام‌نویسی در انتخابات مشکل اصلی کشور را بی‌توجهی به قانون و مقررات، دور زدن قانون و پارتی‌بازی دانست و گفت: ضروری است که همه برنامه‌ها در بستر و قوانین و مقررات صورت بگیرد، متاسفانه اکنون به قوانین احترام گذاشته نمی‌شود یا اینکه ریل‌گذاری قوانین و مقررات ناقص اجرا می‌شود یا اجرا نمی‌شود.


جو امنیتی مقابل وزارت کشور برای چه بود؟

به دنبال ایجاد شرایط  امنیتی مقابل وزارت کشور، خبرها حاکی از آن بود که عبدالرضا رحمانی فضلی قصد دارد برای بازدید از شرایط ثبت نام داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری وارد وزارت کشور شده و از ستاد انتخابات بازدید کند.

جو امنیتی مقابل وزارت کشور

وزیر کشور بعد از بازدید از ستاد انتخابات در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هیچ ابهامی در هماهنگی شورای نگهبان و وزارت کشور نیست. هم ما، هم شورای نگهبان و هم داوطلبان قانونی عمل کردیم.

وی با بیان اینکه قانون انتخابات نه لغو و نه اصلاح شد، اظهار کرد: در ماده ۵۵ و ۵۹ قانون انتخابات این موضوع آمده و ماده ۵۹ دست ما را باز گذاشته که این مدارک و ویژگی‌ها را از داوطلبان بخواهیم و مدارک را رتبه‌بندی شده تحویل شورای نگهبان می‌دهیم.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: خیلی‌ها از فضاها شاید برداشت نامناسب از هماهنگی کنند که خوشبختانه مشکلی نیست. شورای نگهبان با توجه به سیاستگذاری‌های کلی نظام، شرایط برای تفسیر رجل سیاسی مذهبی را در نظر گرفته که ما هم در کنار آن این مدارکی مانند تحصیلات، گواهی عدم سوء پیشینه و سابقه مدیریتی را  تحویل می‌گیریم.


انصرافی‌های ایستگاه سوم ثبت‌نام انتخابات ۱۴۰۰

سیدمحمد غرضی اعلام کرد: به احترام مصوبه شورای نگهبان در خصوص شرایط داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری که یکی از بندهای آن مربوط به حداقل و حداکثر سن داوطلبان است، برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ ثبت‌نام نمی‌کنم.

وی همچنین از رسانه‌ها و مطبوعات که در یکی دو ماه گذشته به انتشار نظرات و دیدگاه‌های او پرداختند، تشکر کرد.

غرضی متولد سال ۱۳۲۰ و طبق مصوبه شورای نگهبان بیش از حداکثر سن کاندیداتوری ۷۵ سال بود.

در حالی که انصراف محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور در دولت اصلاحات و رئیس فراکسیون امید مجلس دهم، با این عنوان که حضورم تجربه تلخ سال ۸۴ را تکرار خواهد کرد، در رسانه‌ها منتشر شده بود (اینجا بخوانید)، ساعتی بعد رییس دفتر او این متن را متنی مشورتی توصیف کرد که برخی اقدام به انتشار آن کرده‌اند. او اعلام نظر قطعی این چهره اصلاح‌طلب برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را به روز شنبه موکول کرد.

در روز پنج‌شنبه همچنین انصراف جلیلی از رقابت‌های انتخاباتی هم تکذیب شد. باشگاه خبرنگاران به نقل از یک منبع آگاه در دفتر سعید جلیلی نوشت: خبری که در خبرگزاری‌ها با عنوان انصراف مشروط دکتر جلیلی منتشر شده مورد تایید نیست و دکتر این موضوع را تا الان اعلام نکرده‌اند.
این خبر نتیجه برداشت‌های ناقص اشخاصی است که با دکتر جلیلی صحبت کرده‌اند و موضع رسمی دکتر این نیست و هنوز دکتر این موضوع را به صورت رسمی اعلام نکرده‌اند.

صدای پای لاریجانی، رئیسی، جهانگیری و صالحی

در میان همه تایید و تکذیب‌ها امروز خبرهایی از مهره‌های پررنگ‌تر انتخابات هم شنیده شد.

تسنیم نوشت صالحی عنوان کرده است فعلاً تصمیم قطعی برای کاندیداتوری نگرفته و ترجیحش بر نیامدن است ولی تماس‌های متعددی از گروه‌های مختلف با او گرفته شده که محبت زیادی داشته‌اند؛ او نتیجه گرفت: من به احترام این درخواست‌ها درحال بررسی موضوع هستم. اگر تصمیم قطعی به کاندیداتوری گرفتم به صورت مستقل در انتخابات حاضر خواهم بود و در این صورت فردا یا پس فردا به وزارت کشور مراجعه می‌‌کنم.

بازاری‌ها هم از رییسی برای انتخابات دعوت کردند

فارس نوشت: هیئت امنای بازار تهران با انتشار بیانیه‌ای از آیت‌الله رییسی برای کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ دعوت کردند. در این بیانیه آمده: از جنابعالی درخواست می‌کنیم با حضور موثر و وحدت‌آفرین خود در انتخابات سال ۱۴۰۰، شرایط را برای تشکیل یک دولت جوان و انقلابی جهت تحقق آرمان‌های بلند حضرت امام خمینی (ره) و منویات رهبر انقلاب مهیا کنید تا ان‌شاالله همان‌طور که در قوه قضاییه منشاء خیر و برکات شدید، آرزوی دیرینه ملت بزرگ ایران محقق شود.

خبرها از حضور ابراهیم رئیسی برای ثبت نام در انتخابات ۱۴۰۰ در روز جمعه حکایت داشت؛ اینجا کلیک کنید.

کاندیداتوری اسحاق جهانگیری برای انتخابات قطعی شد

اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی تصمیم نهایی خود را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری گرفته است.

تسنیم نوشت: جهانگیری این تصمیم را پس از مشورت و گفت‌وگو با برخی تصمیم گیران و اعضای برجسته جبهه اصلاحات گرفته و طی رزوهای آینده به عنوان کاندیدای پیشنهادی جبهه اصلاحات با حضور در ستاد انتخابات کشور ثبت نام خواهد کرد.

اسحاق جهانگیری در میان ۱۴ کاندیدای مدنظر جبهه اصلاحات، با ۳۵ رای، نفر دوم بعد از محمدجواد ظریف بود که اخیرا گفته در انتخابات شرکت نخواهد کرد.

جهانگیری در سال ۹۶ نیز به عنوان کاندیدای پوششی حسن روحانی تا آخرین روزها در عرصه رقابت‌ها باقی ماند و سپس به نفع روحانی کنار رفت.


کدام کاندیداهای ریاست جمهوری در انتخابات ثبت نام کردند

اسامی کاندیداهایی که تاکنون به صورت رسمی با حضور در وزارت کشور نامزد ریاست جمهوری سیزدهم شدند بدین شرح است:

اسامی کاندیداهای ریاست جمهوری سیزدهم
ردیف اسامی گرایش سیاسی سوابق
۱ امیر سرتیپ محمدحسن نامی اصولگرا  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دهم
۲  سردار سرتیپ پاسدار سعید محمد اصولگرا فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء
۳ سردار سرتیپ  پاسدار حسین دهقان اصولگرا وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
۴  صادق خلیلیان اصولگرا وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم
۵  محمود احمدی نژاد اصولگرا رئیس دولت نهم و دهم
۶ امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی اصولگرا نایب رییس اول مجلس یازدهم
۷ محمد عباسی اصولگرا وزیر ورزش دولت دهم
۸ سردار سرتیپ پاسدار رستم قاسمی اصولگرا معاون اقتصادی سپاه قدس- وزیر نفت دولت دهم
۹ محمد زارع فومنی  مستقل  دبیرکل حزب مردمی اصلاحات
۱۰ قدرتعلی حشمتیان مستقل دبیرکل جمعیت مستقل ایران
۱۱ حسن سبحانی اصول گرا نماینده دوره‌های پنجم، ششم و هفتم مجلس
۱۲ محمود صادقی اصلاح طلب نماینده مجلس یازدهم
۱۳ علی مطهری اصولگرا  نماینده ادوار مجلس
۱۴ محسن مهرعلیزاده اصلاح طلب استاندار سابق اصفهان و رئیس سازمان تربیت بدنی

تا روز سوم، چند نفر در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ثبت‌نام کرده‌اند؟

سخنگوی ستاد انتخابات با بیان آمار شرکت‌کنندگان اعلام کرد: با ۸۱ مراجعه‌کننده روز سوم، تعداد ۲۱۱ نفر به وزارت کشور جهت ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری مراجعه کردند. وی همچنین از حضور میانگین روزانه ۷۰ نامزد در ستاد انتخابات خبر داد. او عنوان کرد: از داوطلبانی که قرار است طی روزهای جمعه و شنبه به ستاد انتخابات کشور بیایند، می‌خواهیم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.


ثبت‌نام از داوطلبان فقط در وزارت کشور انجام می‌شود و داوطلبان ۲۱ ام تا ۲۵ ام اردیبهشت فرصت دارند تا ثبت نام کنند. زمان ثبت‌نام از ساعت ۸ الی ۱۸ بوده و صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت در شورای نگهبان بررسی می‌شود.

برای پیگیری اخبار انتخاباتی و ثبت‌نام از داوطلبان این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، طی روزهای آتی همراه صفحه آرشیو اخبار انتخابات ۱۴۰۰ تازه نیوز باشید.

۱ نظر
  1. حسن شفیعی

    فکر کنم تنها بسیجی این دوره سیاوش فلاح بود. #آتش_به_اختیاریم

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.