ویژگی‌هایی که از شما یک مدیر موفق می‌سازد

داشتن کارکنان خلاق و بااستعداد از مهم‌ترین اصول موفقیت در کسب‌وکار است. مدیران موفق با انجام برخی کارها خلاقیت را در کارکنان افزایش می‌دهند.

به گزارش تازه‌نیوز، یکی از اصلی‌ترین رازهای موفقیت در کسب و کار داشتن یک تیم کاری متشکل از اعضایی خلاق، نوآور و با استعداد است. خلاقیت ویژگی مختص یک انسان نیست و یک مهارت است، پس مدیران کسب و کارها می‌توانند راهکارهایی که در این بخش آورده‌ایم را انجام دهند و باعث افزایش خلاقیت و نوآوری در کارمندان گردند تا در کسب‌وکارهای خود موفقیت قابل توجهی را کسب کنند، شایان ذکر است که شرکتی که بدون هیچ ایده و خلاقیتی به فعالیت روزمره خود ادامه می‌دهد و کارکنان خوبی ندارد، پیشرفت زیادی نخواهد نمود.

ارتباط برقرار کنید

اگر ارتباطات در محیط کار صورت نگیرد، احتمالاً خلاقیت تیم آسیب می‌بیند. برای این‌که نوآوری را به بخش اساسی ساختار کاری خود تبدیل کنید، باید به کارکنان خود اطلاع دهید که ذهن‌تان همیشه برای هرگونه بحث باز باشد. هیچ‌چیز بدتر از این نیست که یک کارمند از صحبت کردن بترسد.
علاوه بر این‌که به کارمندان خود می‌گویید که با شما صحبت کنند، گاهی کمی به آن‌ها نزدیک شده و از وضعیت آن‌ها بپرسید تا این‌گونه با ایجاد احساس راحتی در کنار شما، به کار بیشتر جذب شده و ایده‌های جدیدی ارائه دهند.

بیش از حد سخت نگیرید

تحمل اشتباهات کارکنان بخش مهمی از کار تیمی است. اگر کارکنان شما بترسند که به خاطر اشتباهاتشان مجازات شوند، پیشرفت آن‌ها کمرنگ می شود. به جای اعمال یک محیط کار منظم و بدون ایراد، باید جایی برای اشتباهات بگذارید تا تیم بتواند از آن‌ها درس بگیرد و رشد کند و اگر این کار را انجام ندهید، کسب و کار شما از نوآوری واقعی سود نخواهد برد.

از ایده‌های کارکنان خود حمایت کنید

آیا ایده‌های کارکنان خود را قبل از این‌که کار خود را به پایان برسانند، مورد انتقاد قرار می‌دهید؟ قبل از این‌که به مزایای آن فکر کنید با ایده‌هایشان مشکل دارید؟
صرف نظر از این‌که با ایده آن‌ها موافق یا مخالف هستید، باید از آن‌ها حمایت کنید و به آن‌ها فرصت دهید تا آن را کشف کرده و موفقیت را دنبال کنند. کارکنان خود را تشویق کنید تا ریسک پروژه‌های خود را بپذیرند و آن را مدیریت کنند. اگر این کار را انجام ندهید، اعضای تیم شروع به جستجوی کار در جاهای دیگر می‌کنند یا بدون انجام هیچ‌گونه مشارکتی به وظایف خود ادامه می‌دهند.

به اشتباهات خود تسلط داشته باشید

اگر می‌خواهید یک محل کار ابتکاری داشته باشید، باید از اشتباهات خود درس بگیرید. در جلسه ماهانه خود در مورد آن صحبت کنید و به جای تمرکز بر موارد منفی، آن‌چه را که یاد گرفته‌اید بیان کنید با این کار، به کارکنان خود اطمینان می‌دهید که خارج از چارچوب بودن گاهی رخ می‌دهد پس ریسک کنید و سوال بپرسید و راه خود را پیش ببرید.

از دست ندهید: با «درخت یادآوری» مطالب را خلاصه کنید و به خاطر بسپارید!

ایده‌ها را سریع اجرا کنید

علاوه بر پذیرش و تشویق ایده‌ها، باید سریع به آن‌ها عمل کنید. اگر با وجود تایید هفته‌ها یا ماه‌ها ایده‌ها را نگه دارید کار خوبی نیست. اگر می‌خواهید کارکنان شما باانگیزه بمانند باید ایده‌های آن‌ها را به سرعت عملی کنید و به آن‌ها آزادی بدهید و به آن‌چه آن‌ها انجام می‌دهند اعتماد کنید.

اشخاصی با دیدگاه‌های مختلف را استخدام کنید

استخدام افراد باهوش و این‌که به آن‌ها بگویید چه کار کنند منطقی نیست. گاهی ما افراد باهوش را استخدام می‌کنیم تا آن‌ها به ما بگویند چه کار کنیم و این دقیقاً همان جایی است که بسیاری از کارفرمایان اشتباه می‌کنند چرا که برای بهبود نوآوری در محل کار، باید افرادی را استخدام کنید که ایده‌ها و مهارت‌های متفاوتی دارند.

ریسک کنید

ترس از شکست یکی از شایع‌ترین موانع نوآوری است به همین دلیل برای دستیابی به اهداف، باید هر از گاهی ریسک کنید.

پاداش دهید

تلاش‌های کارکنان شما باید موردتأیید قرار گیرد، حتی اگر از ایده‌های آن‌ها استفاده نکنید همچنین اگر تیم شما منبع درآمد جدیدی ایجاد یا سود شرکت را دو برابر کرده است باید به اعضای تیم پاداش دهید. این‌گونه کارکنان شما از این‌که در شرکتی کار می‌کنند که تلاش‌های آن‌ها به رسمیت شناخته می‌شود احساس رضایت و سپاسگزاری خواهند کرد و به نوبه خود، این امر باعث افزایش ماندگاری آن‌ها می‌شود.

گاهی سلسله مراتب را کنار بگذازید

رعایت سلسله مراتب در محل کار نوآوری و انگیزه را از بین می‌برد. کارکنان از رویکرد مدیریت و ارائه ایده‌های جدید بسیار ترسیده و در نهایت مانع پیشرفت سازمان می‌شوند. نوآورانه‌ترین شرکت‌ها دارای فرهنگی هستند که در آن، بدون توجه به عنوان شغلی، با همه یکسان رفتار می‌شود.

فضای اداری خود را مرتب کنید

صرف نظر از این که شما آن را در نظر گرفته‌اید یا نه، فضای اداری نقش مهمی در همکاری و نوآوری تیم ایفا می‌کند. فضاهای اداری امکان بحث بیشتر در محل کار را فراهم می‌کنند که منجر به الهام و خلاقیت می‌شود. اگر ارتباطی بین اعضای تیم خود پیدا می‌کنید، فضای کاری آن‌ها را دقیق‌تر ببینید و برای ایجاد محیطی فراگیرتر، تغییر آن را در نظر بگیرید.

روی ابزارهای همکاری سرمایه‌گذاری کنید

اعضای تیم به ابزارهای مناسب برای بهبود همکاری و مدیریت پروژه نیاز دارند. ابزارهای سازمانی رایگان و پولی وجود دارد که به ساده‌سازی وظایف و افزایش همکاری کمک می‌کند. بنابراین، به ابزارهایی که تیم از آن‌ها استفاده می‌کند نگاه دقیق‌تری بیندازید و افزایش آن را برای کمک به صرفه‌جویی در وقت و افزایش نوآوری در نظر بگیرید.

منبع: نمناک

این مطالب را هم بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.