نکاتی درمورد دیابت نوع ۲ که بهتر است بدانید

دیابت نوع ۲ شایع‌ترین بیماری است که ممکن است در مورد آن شنیده باشید، تحقیقات مستمر در سالهای اخیر، تشخیص، درمان و آگاهی در مورد دیابت نوع ۲ را بهبود بخشیده و امکان پیشگیری و مدیریت بهتر را فراهم کرده است.

به گزارش تازه‌نیوز، دیابت نوع ۲ یک بیماری مزمن است و در حال حاضر درمانی ندارد. به بیان ساده، دیابت شرایطی است که زمانی رخ می‌دهد که بدن در مدیریت سطح قند خون خود دچار مشکل شود. و به دلیل ناتوانی بدن در تولید یا استفاده از انسولین است. دیابت یک بیماری مزمن است، به این معنی که مدت طولانی طول می‌کشد. در حال حاضر، هیچ درمانی وجود ندارد، بنابراین برای حفظ سطح قند خون در محدوده هدف، نیاز به مدیریت دقیق و گاهی دارو است.

در حال افزایش است، به ویژه در بزرگسالان

امروزه بیشتر و بیشتر در بزرگسالان تشخیص داده می‌شود. احتمالاً به این دلیل است که دیابت نوع ۲ با شاخص توده بدنی بالاتر (BMI) و چاقی مرتبط است، موضوعی که امروزه در بین جوانان بیشتر شایع شده است.

می‌تواند سال‌ها بدون تشخیص بماند

بسیاری از موارد دیابت نوع ۲ به دلیل عدم وجود علائم یا به دلیل عدم تشخیص افراد به دلیل دیابت تشخیص داده نمی‌شوند. علل علائمی مانند خستگی، افزایش گرسنگی و افزایش تشنگی گاهی اوقات به سختی قابل تشخیص است و اغلب در مدت زمان طولانی، اگر اصلاً رخ دهد، ایجاد می‌شود. به همین دلیل، آزمایش کردن بسیار مهم است.

در صورت عدم کنترل می‌تواند منجر به عوارض جدی شود

در صورت عدم تشخیص و درمان طولانی‌مدت، دیابت نوع ۲ می‌تواند منجر به عوارض تهدید‌کننده زندگی شود. همین امر در مورد افرادی که از مدیریت صحیح دیابت خود غافل می‌شوند نیز صادق است. بیماری‌های قلبی‌عروقی، بیماریهای چشمی دیابتی، بیماریهای کلیوی، آسیب عصبی، آسیب شنوایی و افزایش خطر سکته مغزی و بیماری آلزایمر از جمله عوارضی هستند که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ با آن روبرو هستند.

خطر بیشتری برای برخی از گروه‌های افراد ایجاد می‌کند

هنوز به طور کامل درک نشده است که چرا دیابت در افراد خاصی رخ می‌دهد و نه در برخی دیگر، اما تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از گروه‌ها با خطر بالاتری روبرو هستند. افرادی که ویژگی‌های زیر را دارند:

• اضافه وزن یا چاقی

• بیشتر چربی خود را در قسمت میانی خود حمل می‌کنند (بر خلاف ران یا باسن آنها)

• غیر فعال، کمتر از سه بار در هفته ورزش کنید

• سابقه خانوادگی دیابت

• سابقه دیابت بارداری

• سابقه پیش‌دیابت

• سابقه مقاومت به انسولین، مانند کسانی که سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) دارند

• ۴۵ سال یا بیشتر

• کسانی که دارای سطح تری‌گلیسیرید بالا، سطح کلسترول HDL پایین و کسانی هستند که فشار خون بالایی دارند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.