با کودک مستبد خود چگونه رفتار کنیم؟

آیا دخترتان همواره دلش می‌خواهد که رئیس او باشد؟ آیا پسر شما تمایل دارد به همه دوستانش دستور بدهد؟ اگر چنین فرزندی دارید، قطعاً این اخلاق به ضرر وی تمام خواهد شد چون بدون شک دوستانش چنین رویه‌ای را نمی‌پسندند و درنتیجه به مرور او را طرد خواهند کرد.

به گزارش تازه‌نیوز، شما در مقام والدین کودک مستبد باید بدانید هنگامی‌که وی می‌خواهد بر دیگران پیروز شود و حرف خود را به کرسی بنشاند، چه واکنشی داشته باشید؟

یک فرمانده کل واقعی

در حیاط مدرسه، همه باید از او پیروی و اطاعت کنند؛ در یک کلام، بازی‌ها و قوانین او را اجرا کنند. در خانه نیز همین رویه را با برادر یا خواهر کوچکش در پیش می‌گیرد و همواره پافشاری می‌کند تا قوانین خویش را به آن‌ها تحمیل سازد. اما در واقع، کودک از این رفتار خود رنج می‌برد، زیرا در پی چنین رفتارهایی روابط اجتماعی او دچار مشکل می‌شود و هم بازی‌هایش می‌کوشند تا در برابر اقتدار او مقاومت کنند.

آیا مشکل، مساله جایگاه کودک است؟

سوفی تورنساک، روانشناس کودک، معتقد است: «چنین رفتاری شکنندگی و آسیب‌پذیری کودک را پنهان می‌کند. درحقیقت، این رفتارهای مستبدانه، نشان‌دهنده این است که کودک توان یافتن جایگاه واقعی خویش را در خانواده ندارد. ورود فرزند دیگر، وی را با بحران جدی مواجه می‌سازد چون سال‌ها فقط او مورد توجه والدین بوده ‌است و تولد نوزاد جدید، تصویر مقتدرانه او را در خانواده بر هم می‌زند و حسادت وی را برمی‌انگیزد و درادامه شرایطی پیش می‌آید که مدیریت آن بسیار دشوار است. درنتیجه، مشکلات موجود در بطن خانواده، در حیاط مدرسه و در میان هم‌کلاسی‌ها نمود پیدا می‌کند!

در برخی موارد، این رفتار کودک ممکن است در پی ناتوانی وی در کنترل ناامیدی‌ها و سرخوردگی‌ها شکل بگیرد. دختر یا پسر کوچکی که در دو یا سه سال اول زندگی چنین رفتارهای مستبدانه‌ای دارد، از آنجا که دلش نمی‌خواهد چنین احساس قدرتی را ترک کند، ممکن است به رفتارهای خود ادامه دهد و همواره بکوشد تا همه چیز و همه کس را تحت کنترل خود داشته باشد.

درحقیقت ترس از دست دادن این اقتدار، خود تشویقی ست برای این‌که کودک به این رفتار منفور ادامه دهد. این روانشناس می‌افزاید: «این‌ها، اغلب کودکانی هستند که اعتماد به نفس پایینی دارند.»

چگونه کودک اقتدارگرا را مدیریت و کنترل کنیم؟

در وهله نخست، به او کمک کنید تا احساسات خود را تعدیل و کنترل کند. در مواجهه با کودک خودمختار و خودرای، می‌توانید به او کمک کنید تا احساسات خود را آرام سازد: احساسات خود را بشناسد و نامگذاری کند، به او بیاموزید که چگونه عصبانیت خود را تشخیص دهد و مثلاً این خشم و عصبانیت را روی بالش تخلیه کند.

سوفی تورنساک همچنین توصیه می‌کند که همدلی خود را نسبت به او تقویت کنید، تا او به نوبه خود احساسات دوستانش را درک نماید. این روانشناس در ادامه خاطر نشان‌ می‌کند: «بازی‌های نقش‌آفرینی می‌تواند به کودک اجازه دهد تا از قالب خود خارج شود.» اگر در حین بازی تشخیص دادید که این اخلاق کودک از عدم یافتن جایگاه خویش در خانواده ناشی می‌شود، مراقب باشید که بین او و دیگر کودکان فرق نگذارید، برای او نیز مثل فرزند دیگرتان زمانی را اختصاص دهید و فعالیت‌هایی منحصر به خودش را برایش برنامه‌ریزی کنید. اگر توجه خاصتان را به کودک اقتدارطلب خود پیشکش کنید، به او کمک خواهید کرد تا ارتباط بهتری با دیگران داشته باشد. دکتر سوفی تورنساک بر این باور است که نکته اصلی احساس امنیت داخلی است و والدین باید این احساس را در فرزندان‌شان تقویت کنند. اما فراموش نکنید که میل کودک به تسلط بر دیگران و نیز بهتر بودن، ممکن است از شکل رفتارهای والدین نیز ناشی شود. درحقیقت پدر و مادرها نیز باید یاد بگیرند که همیشه یک قدم به عقب برگردند، به رفتارهای خود فکر کنند و مراقب دستوراتی که به کودک می‌دهند باشند: به عنوان مثال این که مدام به او فشار بیاورند که شاگرد اول کلاس شود و توقعاتی بیشتر از توان وی داشته باشند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.