تاثیر چشمگیر اسفناج در پیشگیری از سرطان روده

نتایج مطالعات اخیر نشان می‌دهد مصرف اسفناج می‌تواند مانع از رشد سلول‌های سرطانی در روده بزرگ یا کولون شود.

به گزارش تازه‌نیوز، البته برای بهره‌مندی از این تاثیر نباید منتظر بروز علائم بیماری شد و به‌‌عنوان راهکار پیشگیرانه در رژیم غذایی گنجانده‌ شود. سرطان کولون یکی از سرطان‌های شایع و خطرناک است اما براساس نتایج مطالعه اخیر که در نشریه علمی Gut Microbes منتشر شد، خوردن اسفناج می‌تواند در پیشگیری از رشد این سلول‌های سرطانی تاثیر داشته ‌باشد.

محققان برای دستیابی به این نتایج، مطالعه ای روی موش‌های آزمایشگاهی مبتلا به پولیپوز آدنوماتوز ژنتیکی انجام دادند. پولیپوز آدنوماتوز ژنتیکی یکی از بیماری‌‌های وراثتی است که زمینه‌‌ساز رشد توده‌‌هایی در روده بزرگ و راست‌روده می‌شود.

علائم این بیماری معمولا از دوران بلوغ ظاهر می‌شود و در اکثر مبتلایان نیاز به عمل جراحی برای جلوگیری از گسترش تومورها خواهد بود. البته نیاز به‌ درمان‌های تکمیلی برای پیشگیری از رشد سلول‌های سرطانی نیز ضروری است. اما نتایج مطالعه اخیر نشان می‌دهد که گنجاندن اسفناج در رژیم غذایی مبتلایان به این بیماری می‌تواند در پیشگیری از گسترش بیماری نقش داشته ‌باشد و نیاز به جراحی و درمان‌های تکمیلی را به‌تعویق بیاندازد.

در این مطالعه، طی مدت ۲۶ هفته اسفناج خشک به موش‌های آزمایشگاهی مستعد بیماری داده ‌شد. پس از این زمان، محققان دریافتند که اسفناج می‌تواند تومورهای روده را از بین ببرد. نکته جالب‌تر اینکه علاوه بر تخریب سلول‌های سرطانی، تنوع باکتری‌های فلور روده موش‌ها نیز افزایش یافت که خود عامل جدی در پیشگیری از سرطان است. آنها همچنین متوجه شدند که اسیدهای چرب که در تنظیم التهاب روده‌ای نقش دارند نیز با مصرف منظم اسفناج افزایش پیدا می کنند.

به‌گفته مسئول این گروه تحقیقاتی، خوردن منظم اسفناج برای تمام افراد حتی بدون زمینه ابتلا به سرطان روده بزرگ نیز مفید است. البته این تاثیرات زمانی محقق خواهد شد که تومورها رشد نکرده ‌باشند و پیش از اینکه سلول‌های سرطانی فرصت رشد و تکثیر پیدا کنند باید به این توصیه تغذیه ای اهمیت داد.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.