آیا اندازه روزنه‌های پوستی با افزایش سن تغییر می‌کند؟

همراه با افزایش سن، اتفاقات زیادی در سطح درونی و بیرونی بدن شکل می‌گیرد. پیری و سالخوردگی روی همه قسمت‌های پوست بدن هم تاثیر می‌گذارد، از رنگدانه پوست تا بافت کلی. روزنه‌های پوستی هم از این قاعده مستثنی نیستند و همگام با افزایش سن تغییر می‌کنند.

به گزارش تازه‌نیوز، همه ما می‌توانیم سال‌های پیری پوست را با شرایط بهتری پشت سر بگذاریم، اگر بدانیم که روزنه‌های پوستی دچار چه تغییراتی می‌شوند و ما چگونه می‌توانیم شرایط بهتری برای آنها فراهم کنیم.

چه عواملی بر اندازه روزنه‌های پوستی تاثیر می‌گذارند؟

از همان اولین روزهای زندگی، اندازه روزنه‌های پوستی تا حدود زیادی براساس عوامل ژنتیکی تعیین می‌شود.اما در هر سنی که باشید، ظاهر روزنه‌های پوستی تحت تاثیر رعایت بهداشت قرار می‌گیرد. بی‌توجهی به روندهای مراقبت از پوست باعث می‌شود که چربی، سلول‌های پوستی مرده و ذرات آلودگی نهایتا روزنه‌های پوستی را مسدود کنند، باعث انبساط غیرعادی آنها شوند و کاری کنند که این روزنه‌ها بزرگ‌تر از حالت عادی به نظر برسند. چربی خاصی که باعث انسداد روزنه‌های پوستی می‌شود، سبوم نام دارد که خودش تحت تاثیر عواملی جنسیتی و عوامل هورمونی مانند قاعدگی قرار می‌گیرد. هرچقدر که سبوم بیشتری توسط بدن تولید شود، روزنه‌های پوستی هم بزرگ‌تر به نظر خواهند رسید.

با افزایش سن چه اتفاقی می‌افتد؟

همراه با گذشت سالیان متوالی، پرتوهای فرابنفش خورشیدی و عوامل زیست‌محیطی باعث می‌شوند که الاستیسیته یا قابلیت کشسانی پوست از بین برود. وقتی که چنین اتفاقی شکل می‌گیرد، روزنه‌های پوستی به‌واسطه تجمع سبوم، آلودگی‌ها و سلول‌های پوستی مرده مسدود می‌شوند و درنهایت این روزنه‌ها بزرگ‌تر از قبل به نظر می‌رسند.

دلیلش این است که در دوران پیری، پوست اطراف هر کدام از روزنه‌ها دیگر مانند دوران جوانی محکم و سرشار از کلاژن نیست. استحکام و سفتی پوست ذاتا از روزنه‌های پوستی محافظت می‌کند و باعث می‌شود که روزنه‌ها کوچک‌تر به نظر برسند. اگر استفاده منظم از محصولات ضدآفتاب را از اوایل جوانی جدی گرفته باشید، پوست شما هم در دوران سالخوردگی و پیری قطعا سفتی و استحکام بیشتری خواهد داشت.

راهکارهای خانگی

لایه‌برداری منظم یکی از راهکارهای کلیدی برای مبارزه با بازشدگی بیش‌ازحد روزنه‌های پوستی است. بنابراین یک اسکراب لایه‌بردار مخصوص روزنه‌های پوستی تهیه کنید که حاوی ترکیبات فعالی مانند اسید سالیسیلیک یا اسید گلیکولیک باشد.

با این اسکراب می‌توانید سلول‌های پوستی مرده را از بافت پوست جدا کنید و همچنین مانع از انسداد و بزرگ‌شدگی روزنه‌های پوستی شوید. شست‌وشوی صورت هم باید دو بار در روز انجام بگیرد و اگر فعالیت‌های بدنی همراه با تعریق داشته باشید، باید دفعات شست‌وشوی صورت را بیشتر کنید. اگر پوست شما به‌طور طبیعی چرب باشد، باید از مرطوب‌کننده‌های جذب‌کننده چربی استفاده کنید و همچنین از محصولات آرایشی مات کمک بگیرید تا روزنه‌های پوست کوچک‌تر به نظر برسند. استفاده از پرایمر آرایشی قبل از به‌کارگیری محصولات زیرسازی هم می‌تواند بافت صاف‌تری روی پوست ایجاد کند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.