این کارها را در زمستان نکنید پیرتان می‌کند!

زمستان نزدیک است و مشکلاتی مانند خشکی پوست، رنگ‌پریدگی، پوسته‌پوسته شدن پوست و مشکلاتی از این دست بیشتر می‌شوند. واقعیت این است که سوز و سرما با پوست نامهربان است و علائم پیری پوست را تشدید می‌کند. بنابراین باید بیشتر حواستان باشد.

به گزارش تازه‌نیوز، در ادامه عواملی را بررسی می‌کنیم که در این فصل بیشترین آسیب را به پوست می‌رسانند.

رطوبت هوا کم می‌شود

در فصل زمستان هوا سرد و خشک است. این دو عامل دشمن پوست جوان و سالم هستند. آب و هوای خشک و سرد زمستان تعادل پوست را برهم زده و باعث قرمزی و حساس شدن آن می‌شود. بنابراین زمینه برای بروز رزاسه و در طولانی مدت پیری و چین و چروک پوست فراهم می‌شود.

ضدآفتاب نمی‌زنید

کرم ضدآفتاب را هر چهار فصل سال بزنید و کاری به این نداشته باشید که هوا ابری یا برفی است. شدت اشعه‌های ماورای بنفش UVB در فصل زمستان کاهش پیدا می‌کند. اما اشعه های UVA همچنان بی‌امان می‌تابند و عامل بیشترین آسیب‌ها به DNA هستند که مشکلاتی مانند سرطان پوست و پیری زودهنگام پوست را به همراه دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود در هر فصلی کرم ضدآفتاب مناسب با  SPFحداقل ۳۰ بزنید.

همان مراقبت‌های تابستانی را ادامه می‌دهید

زمستان با شرایط آب و هوای سرد و خشک به مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز دارد. بنابراین باید به سراغ محصولاتی بروید که ترکیباتی متفاوت و قوی‌تری دارند. توصیه می‌شود کرم‌های مرطوب‌کننده حاوی سرامید و هیالورونیک اسید را در اولویت قرار دهید  که ۱۰۰۰ برابر وزن خود آب ذخیره می‌کنند.

با آب داغ دوش می‌گیرید

درست است که در سرمای زمستان آب داغ لذت‌بخش است اما این کار باعث خشکی بیش از حد پوست می‌شود. دوش آب داغ، به‌خصوص در فصل زمستان، چربی‌های طبیعی پوست را از بین برده و آن را خشک و پوسته پوسته می‌کند. توصیه می‌شود که با آب ولرم حمام کنید و بلافاصله بعد از آن کرم مرطوب‌کننده مناسب بزنید.

محصولات پاک‌کننده پوست‌تان مناسب نیستند

از آنجایی که پوست خشک نمی‌تواند از پایانه‌های عصبی خود محافظت کند، بنابراین در برابر محرک‌هایی مانند پاک‌کننده‌های شیمیایی که باعث سوزش پوست‌های خشک و ترک‌خورده می‌شوند آسیب‌پذیرتر است. به همین دلیل توصیه می‌شود که در فصل زمستان از محصولات پاک‌کننده بر پایه روغن استفاده کنید. این محصولات آلودگی‌های پوست را بدون خشک کردن آن از بین می‌برند.

تغذیه نامناسب دارید

یادتان باشد «ما همان چیزی هستیم که می‌خوریم» و این مسئله در خصوص پوست نیز صدق می‌کند. بدین معنی که هر چه میل می‌کنید روی شرایط پوستتان نیز تاثیر می‌گذارد. با وجود اینکه با شروع فصل سرما همه ما میل به غذاهای چرب و پرکالری پیدا می‌کنیم اما پوست سالم نیاز به مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه دارد. بنابراین لازم است که حد تعادل را رعایت کرده و رژیم غذایی سالم و متنوعی داشته باشید تا پوستتان جوان بماند. مصرف آب را فراموش نکنید. درست است که میزان تعریق کم شده و عطش تابستان از بین رفته است اما برای داشتن پوستی باطراوت و مرطوب روزانه حداقل ۸ لیوان آب میل کنید.

کمتر در معرض آفتاب قرار می‌گیرید

در فصل زمستان میزان ویتامین D و ویتامین K کاهش پیدا می‌کند و به همین دلیل نیز حلقه سیاه زیر چشم‌ها پررنگتر می‌شود. در نتیجه شکسته‌تر و پیرتر به نظر می‌رسیم چون در فصل زمستان پوست روشن‌تر و رنگ‌پریده‌تر نیز می‌شود. بنابراین بهتر است به جای اینکه خودتان را به دستگاه‌های برنزه بسپارید سعی کنید بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید. توصیه می‌شود به جای استفاده از این دستگاه‌ها که آسیب‌های جدی آنها به اثبات رسیده است از کرم‌های برنزه‌کننده استفاده کنید. این محصولات با آسیب کمتری رنگ‌پریدگی و خستگی پوست را می‌پوشانند.

خانه‌نشین شده‌اید

کاملا طبیعی است که در فصل زمستان کم‌تحرک‌تر شوید. چون سرمای هوا مانع از بیرون رفتن می‌شود. با این حال لازم است که چند بار در هفته ورزش کنید. یادتان باشد که کم‌تحرکی و خانه‌نشینی باعث بدخلقی، افزایش وزن و همچنین افزایش التهاب بدن می‌شود. این مسائل نیز احتمال بروز مشکلات قلبی و دیگر بیماری‌های مربوط به افزایش سن را بالا می‌برد.

مراقبت از پوست در زمستان

خانه را بیش از حد گرم می‌کنید

بدون شک شوفاژ و به‌طور کلی وسایل گرمایشی در فصل زمستان نعمت بزرگی هستند. اما سیستم‌های مدرن باعث خشکی هوا می‌شوند و در نتیجه پوست را خشک می‌کنند. یادتان باشد که پوست خشک نیز بیشتر در معرض آسیب و چین و چروک قرار می‌گیرد. خوشبختانه استفاده از دستگاه‌های بخور خانگی می‌تواند خشکی هوا را کاهش داده و پوست را مرطوب نگهدارد.

چند بار در هفته پوست را لایه‌برداری می‌کنید

توصیه می‌شود در فصل زمستان پوست را زیاد لایه‌برداری نکنید. از آنجایی که پوست به دلیل سردی و خشکی هوا خشک‌تر می‌شود، استفاده از صابون‌ها و لایه‌بردارها نیز این وضعیت را تشدید کرده و به پوست آسیب می‌رساند.

بنابراین توصیه می‌شود در فصل زمستان در روز یکبار پوست خود را بشویید (مگر اینکه عرق کرده باشید و یا بیش از حد کثیف شده باشد) و حتما از صابون‌های بسیار ملایم استفاده کنید.

دست‌ها را بیش از حد می‌شویید

بدون شک به دلیل شرایط کنونی و برای رعایت بهداشت بیشتر همه ما روزانه چندین مرتبه دست‌های خود را می‌شوییم و ضدعفونی می‌کنیم. اما واقعیت این است که آب و صابون باعث خشکی بیشتر پوست می‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود که صرفا در مواقع ضروری دست‌ها را بشویید، از آب ولرم استفاده کنید، در حین شست‌وشوی ظروف و کارهای منزل دستکش بپوشید و بعد از شستشوی دست‌ها از کرم‌های دست قوی استفاده کنید.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

 

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.