دولت‌ استراتژی ندارد؛ وضع بدتر از زمان روحانی شده

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: نه تنها جامعه چنین احساسی ندارد که با تغییر ریل از روحانی به رئیسی، تغییری در مدیریت اجرایی کشور حاصل شده بلکه احساس می کند وضعیت بدتر هم شده است.

به گزارش تازه نیوز، دولت سیدابراهیم رئیسی تا به اینجای کار نه تنها برای مهار و کنترل قیمت کالا و خدمات نتوانسته نسخه مناسبی بپیچد بلکه هر کدام از اعضای کابینه ساز خود را می زند و بعضا حرف همدیگر را نقض می کنند. این وضعیت تا حدی پیش رفته که برخی برای آن از تعبیر «دولت بی پروژه» استفاده می کنند.

غلامعلی رجایی در گفتگو با نامه نیوز درباره بی برنامه‌گی دولت سیدابراهیم رئیسی گفت: دولت آقای رئیسی نسبت به دولت های دیگر تفاوت هایی دارد و یکی از تفاوت های برجسته و آشکارش آن است که معدل توان اجرایی این دولت پایین‌تر از دولت‌های گذشته است.

وی افزود: بیشتر اعضای کابینه دولت آقای رئیسی از افرادی نبودند که عهده دار مسئولیت های کلان اجرایی در کشور باشند و از دانشگاه یا مجلس آمدند که قطعا فاصله فضای آکادمیک یا تقنین تا اجرا زیاد است بنابراین باید به آنها زمان بیشتری داد و بعد این دولت توقع داشت. هرچند نمی توان زمان دقیقی را برای دولت آقای رئیسی تعیین کرد اما به نظر می رسد زمان این دولت کم کم دارد تمام می شود. به ویژه آنکه در دولت آقای رئیسی وزرایی با تجربه اجرایی قوی مثل آقایان زنگنه یا ظریف حضور ندارند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی دوره کنونی کشور را مهمتر از زمان جنگ تحمیلی خواند و اظهار کرد: زمان جنگ تحمیلی که دشمن به برخی شهرهای کشور حمله کرده بود، این قدر در کشور مشکل نداشتیم که امروز بر اثر تحریم ها در کل کشور مشکل داریم. به طور نمونه کاهش ارزش پول ملی موضوعی است که نمی توان آن را نادیده گرفت.

وی افزود: بیشتر صنایع ما وابسته هستند و مواد مورد نیازشان وارد نمی شود. از طرفی برخی صنایع قدرت رقابت با محصولات خارجی را ندارد ضمن آنکه نیز نمی توانند تولیدات ارزان تری داشته باشند بنابراین نمی توان در این حوزه اجازه واردات داد. مثلا خودرو اگر وارد شود قیمتش به یک سوم کاهش پیدا می کند اما از آن طرف صنایع داخلی نابود می شوند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: باید دولت به برنامه های اقتصادی خودش شتاب بیشتری دهد تا جامعه احساس کند، در ۶ تا یک سال آینده کشور به کدام سو می خواهد برود. با این لایحه بودجه ای که دولت به مجلس داده است می تواند وضعیت آینده را قدری نگران کننده توصیف کرد چون ۶۵ درصد درآمد سال آینده دولت ظاهرا از مالیات است که صرفا از افراد ثروتمند اخذ نمی شود.

وی درباره بی پروژه بودن دولت سیزدهم بیان کرد: آقای رئیسی ادعا کرد ۷۰۰ صفحه برای بهبود وضعیت اقتصادی برنامه دارد، امروز تقریبا یک نهم عمر دولت سپری شده است و به نظر می رسد دولت باید شفاف تر با مردم صحبت کند. با گفتگوهای تلویزیونی که مجری هم مشخص است می خواهد چه سئوالی کند کار پیش نمی رود.

رجایی یادآور شد: معلوم نیست دولت برای خروج از بحران معیشتی چه استراتژی دارد و این استراتژی حاصل نمی شود مگر از طریق تعامل با خبرگان اقتصادی فعال در صنایع کلان. فکر می کنم اینکه دولت استراتژی خود را اعلام نمی کنند به معنی آن است که چنین استراتژی وجود خارجی ندارد. به عنوان مثال اگر می خواهند ارزش پول ملی را تقویت کنند، چرا اعلام نمی کنند؟

وی افزود: هرچند در حوزه کاهش اثر تحریم ها و احیای برخی کارخانه ها اقداماتی صورت گرفت اما در مجموع این فعالیت ها نتوانسته جامعه را به آینده امیدوار کند به این معنا که با تغییر ریل از روحانی به رئیسی، تغییری در مدیریت اجرایی کشور حاصل شده است. نه تنها جامعه چنین احساسی ندارد بلکه احساس می کند وضعیت بدتر هم شده است. به ویژه بعد از آنکه ارز ۴۲۰۰ را حذف کنند قیمت ها به ویژه محصولات مصرفی مثل گوشت و مرغ دچار التهاب بیشتری می شوند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.