لانولین چیست و چه تاثیری بر پوست دارد؟

بارها مطرح شده است که لانولین باعث تحریکات پوستی در پوست‌های حساس می‌شود و واکنش‌های آلرژیک مختلفی را به‌وجود می‌آورد. پس واقعیت درباره لانولین چیست؟

به گزارش تازه‌نیوز، مدت‌هاست که از لانولین به‌عنوان یک ماده امولینت اثربخش (نرم‌کننده) در محصولات مراقبت از پوست و صنعت زیبایی استفاده می‌شود. این استفاده معمولا در کرم‌ها و لوسیون‌های بدن رواج دارد و با هدف حفظ رطوبت مورد نیاز بدن و پیشگیری از کم شدن آب بدن انجام می‌گیرد.

لانولین چیست؟

لانولین ماده زردرنگ و چربی است که از ترشحات (سبوم) متعلق به غدد پوست گوسفند گرفته می‌شود. این ماده طبیعی و حیوانی از پشم‌های چیده‌شده گوسفندان به‌دست می‌آید. هزاران سال است که در فرهنگ‌های مختلف از لانولین تصفیه‌نشده استفاده می‌شود، درحالی که قدمت استفاده از لانولین تصفیه‌شده در پمادها به بیش از ۱۰۰ سال می‌رسد.  لانولین نوعی استر مومی زنجیره‌بلند است که از کلسترول تشکیل می‌شود، اما ساختار ترکیبی متفاوتی نسبت به سبوم انسان‌ها دارد. لانولین به دو شکل اصلی تقسیم می‌شود: لانولین و لانولین الکل. مورد دوم که کاربرد زیادی در ساخت محصولات مراقبت از پوست دارد، مولکول خاصی را به پوست انسان‌ها اضافه می‌کند تا صافی و نرمی مطلوبی را به‌وجود بیاورد.

لانولین به‌دلیل داشتن چربی زیاد در گروه ترکیبات پوشاننده یا انسدادساز (occlusive) قرار می‌گیرد؛ ‌یعنی از تبخیر آب موجود در پوست جلوگیری می‌کند. همین سازوکار خاص به‌خوبی پوست را مرطوب نگه می‌دارد و به ترمیم پوست کمک می‌کند.

چرا لانولین بدنام شده است؟!

به‌طور کلی لانولین برای پوست‌های سالم در گروه ترکیبات بی‌خطر و ایمن قرار می‌گیرد. با این‌حال، پمادها و محصولات پوشاننده با این هدف طراحی می‌شوند که روی پوست‌های درحال التیام و بهبودی فعالیت کنند، نه روی پوست‌های عادی و سالم.

مشکل لانولین دقیقا از همین‌جا شروع می‌شود. به‌رغم این‌که لانولین یکی از ترکیبات رایج در محصولات طراحی‌شده برای التیام اگزما، سوختگی و… است، اما موارد آلرژی به لانولین هم روبه‌افزایش هستند. برای مثال، یکی از مطالعات اخیر با بررسی بیش از ۱۰۰۰ کودک مبتلا به اگزما نشان داده است که ۶۶ درصد از آنها نسبت به لانولین الکل واکنش منفی داشته‌اند.

مطالعه دیگری که واکنش‌های آلرژیک را در بیماران مبتلا به زخم‌های مزمن بررسی کرده هم نشان می‌دهد که ۱۱ درصد از این بیماران نسبت به لانولین واکنش منفی نشان داده‌اند.

به نظر می‌رسد که افزایش سریع آلرژی نسبت به لانولین با افزایش تماس انسان‌ها با لانولین مرتبط است. با توجه به فراگیر شدن استفاده از لانولین در محصولات مراقبت از پوست چنین اتفاقی اصلا تعجب‌آور نیست. بنابراین انسان‌ها در سراسر جهان باید اطلاعات بیشتری درباره لانولین داشته باشند و متخصصان پوست‌ومو یا جراحان پلاستیکی که محصولات حاوی لانولین را به بیماران مختلف توصیه می‌کنند هم باید با دقت بیشتری درباره این ترکیب عمل کنند.

جایگزین‌های لانولین

ترکیبات بسیاری می‌توانند به جلوگیری از تبخیر آب پوست کمک کنند که از میان ارزان‌ترین این موارد می‌توان به وازلین، روغن‌های مینرال و پارافین اشاره کرد. همه این ترکیبات ضدحساسیت هستند، اما از هیدروکربن‌های برگرفته از سوخت‌های فسیلی ساخته می‌شوند که امروزه حساسیت‌برانگیز شده‌اند. اگر به گزینه‌های طبیعی‌تر علاقه‌مند هستید، از محصولات حاوی موم عسل یا ترکیبات گیاهی مانند موم‌های گیاهی و روغن‌های گیاهی هیدروژنه استفاده کنید.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.