باقیمانده متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از ۱۴۰۰ کی پرداخت می‌شود؟

از هر زمان که افزایش مستمری سال جاری جاری اعمال شود، باید متناسب‌سازی همزمان با صدور احکام اتفاق بیفتد.

به گزارش تازه نیوز، همزمان با افزایش حقوق بازنشستگان و پرداخت مابه التفاوت آن یک مطالبه جدی  پرداخت ۲۵ درصد باقی مانده متناسب‌سازی سال ۱۴۰۰ و اعمال آن در احکام ۱۴۰۱ بازنشستگان به همراه افزایش سالیانه مستمری است.

به نقل از اقتصاد۲۴، حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) چندی پیش گفت: ۲۵ درصد باقی مانده متناسب‌سازی همانند افزایش مستمری‌ها باید از فرودین ۱۴۰۱ محاسبه شود. چنانچه مقرر شده که افزایش مستمری‌ها اعمال شود، ۲۵ درصد باقی مانده هم باید توام با آن در نظر گرفته شود.

به هر صورت، نباید ۲۵ درصد باقی مانده متناسب‌سازی جدا از افزایش سالیانه مستمری‌ها دیده شود؛ چراکه در این صورت اعمال طلب ۲۵ درصدی با تاخیر مواجه می‌شود و نمی‌توانیم این طلب را که میزان آن به ۶۶۲ هزار تومان می‌رسد دریافت کنیم.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان اینکه هیچ ابهامی در رابطه با اعمال این ۲۵ درصد از سال جاری وجود ندارد، گفت: «از طرفی در بودجه عنوان شده که بعد از افزایش حقوق سال ۱۴۰۱ متناسب‌سازی باید صورت بگیرد و احکام بازنشستگان باید بر مبنای متناسب‌سازی اعمال شود. قاطع عرض می‌کنم که بلافاصله پس از اعمال افزایش مستمری سال ۱۴۰۱ موضوع اعمال ۲۵ درصد متناسب‌سازی باقی مانده‌ی سال ۱۴۰۰ دنبال می‌شود.

این ۲۵ درصد باید همزمان با صدور احکام افزایش مستمری اعمال شود تا یک «حکم واحد» را برای هر بازنشسته شاهد باشیم؛ ضمن اینکه متناسب‌سازی مستمری سایر سطوح را در پیش روی داریم. در هر صورت حدکثر مستمری در سال ۱۴۰۱.۷ برابر حداقل است. بنابر این حداکثر بگیر در سال ۱۴۰۱، حدود ۲۹ میلیون تومان مستمری دریافت می‌کند

وضعیت نامشخص افزایش مزایای ثابت

با این حال، در مصوبه هیات دولت وضعیت افزایش سایر آیتم‌های بازنشستگی نامعلوم است. به صورت مشخص حقوق مسکن و معیشت و حقوق عائله و فرزند، از جمله مزایای جنبی هستند که هر ماه به همراه مستمری به بازنشستگان واجد شرایط پرداخت می‌شوند، اما در مصوبه روز گذشته وضعیت افزایش آن‌ها نامعلوم است.

همچنین قرار بود برای سال ۱۴۰۱ بخش اجرا نشده متناسب‌سازی حقوق بازنشستگی عملیاتی شود، اما هنوز چند و، چون این وضعیت نامشخص است. با مصوبه روز گذشته دولت، دیگر محرز است که قرار نیست مستمری بازنشستگی غیر حداقل‌بگیران به میزان ۳۸ درصد افزایش یابد. به نظر می‌رسد هیات دولت قرائتی متفاوت از ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی دارد. در این ماده قانونی که به نوعی مبنای افزایش مستمری بیش از حداقلی است، بر تناسب میان درآمد و هزینه‌های زندگی بازنشسته تاکید شده است. از نظر دولت همان افزایش ۱۰ درصدی و همراه با رقم ثابت ۶۵۰ هزار تومان جوابگوی این تناسب است.

5 نظر
  1. بازنشسته

    ای مردم عزیز و بازنشستگان محترم افزایش 57 درصدی دروغ است چون به من بازنشسته که یک حداقل بگیر واقعی هستم با 32 سال خدمت پارسال کل دریافتیم چهار میلیون و پانصد بود دیروز پیامک زدند که مبلغ یک میلیون وسیصداز بابت افزایش حقوق خرداد واریز شد در حالی که بر اساس سابقه کاری فکر نکنم در سطح کشور کسی باشه که کمتر از من بگیره حالا شما نگاه کنید ببینید اینکه میگویند افزایش 57 درصدی شامل چه کسانی است خدا میداند؟ حتما” کسانی راشامل میشود که ده یا پانزده سال سابقه دارند ودر آن حالت ظلم بزرگی برای افراد با سابقه امسال بنده است و الآن با این افزایش افراد مثل بنده رفتیم آخر آخر صف حقوق بگیران حداقلی قبلا” نسبت به افراد کم سابقه یک قدم جلو بودیم الآن با این حساب از آنها هم عقب افتادیم دیگر نمیدانم چکار میشه کرد ؟نمیفهمند

  2. لطیف جهانبانی

    چرا دولتیها در مقابل اجرای قانون کار شکنی می کنند اجرای ماده ۹۶ و۱۱۱ تامین اجتماعی افزایش حقوق باز نشستگان متناسب با تورم ان هم از جیب خودشان با مصوبه شورای عالی کار به دولت گران می اید ولی پرداخت حقوقهای نجومی به مدیران را نمی بینند همسان سازی حقوق چرا تحقق پیدا نمی کند

  3. عباس مرادی

    این چند روز باقیمانده عمرم توسط ابله های دولت نابود شد
    تعدادی از این پیشکسوتان برحمت الهی رفتند وای بحالتون عضب خداوند دامنت رو میگیره

  4. خجسته

    چرا قانونی تصویب شده بعد از چند سال قرائت مختلفی از اون به گوش میرسه و برداشت های متفاوت

  5. جواد نیازی

    اگر قرار باشه ،که دولت که مجری قانون هست ،زیر میز قانون بزنه و قانون شکنی کنه،،،دیگه سنگ روی سنگ تو مملکت بند نمیشه،،واقعا علاوه بر بیسوادی،،،بی شعور هم هستند

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.