چرا پوست صورت من چرب است؟!

این روزها داشتن پوست چرب با مجموعه‌ای از مشکلات و نگرانی‌ها در زمینه مراقبت از پوست و آرایش صورت همراه است، از شکل‌گیری مکرر جوش‌ها تا خراب شدن آرایش روی بافت صورت.

به گزارش تازه‌نیوز، برای جلوگیری از افزایش چربی در پوست صورت، به‌گفته متخصصان باید روتین هوشمندانه‌ای برای مراقبت از پوست داشته باشیم، اما افراد بسیاری در درجه اول می‌خواهند بدانند که چرا پوست صورتشان چرب است و آیا راهی برای ازبین‌بردن همیشگی این حالت وجود دارد؟! دکتر جنیفر کوالک، متخصص پوست‌ومو، دکتر مورگان راباک، متخصص پوست‌ومو و دکتر گیتا شاه، متخصص پوست‌ومو درباره این موضوع توضیح می‌دهند.

چرا صورت من چرب است؟

دلایل مختلفی برای چرب بودن پوست صورت وجود دارند. در درجه اول، پوست چرب به‌واسطه عوامل ژنتیکی تعیین می‌شود، یعنی بعضی افراد ذاتا پوستی دارند که چربی بیشتری ترشح می‌کند. نقش اساسی هورمون‌ها را هم در این زمینه نمی‌توان نادیده گرفت. وقتی که کم‌سن‌ و نوجوان هستیم، هورمون‌ها در حوالی دوران بلوغ شروع می‌کنند به تحریک غدد چربی. به همین دلیل هم بعضی افراد در دوران نوجوانی، جوانی و در دهه ۲۰ سالگی دارای پوست چرب‌تری نسبت به دیگر دهه‌های زندگی‌شان هستند، درحالی که معمولا چرب بودن پوست‌شان پس از ورود به دهه ۳۰ سالگی کم‌کم کاهش می‌یابد.

عوامل دیگر شامل محیط زندگی و عادات غذایی روزانه هستند. افرادی که در مناطق گرم و مرطوب زندگی می‌کنند، پوست چرب‌تری نسبت به ساکنان مناطق خشک و سرد دارند. رژیم غذایی سرشار از قند، کربوهیدرات، چربی‌های اشباع و محصولات لبنی هم می‌تواند غدد چربی را به فعالیت بیشتر وادار کند و باعث عدم تعادل در ترشحات چربی پوست شود.علاوه بر اینها، خود روتین مراقبت از پوست هم می‌تواند چربی پوست صورت را افزایش دهد، مخصوصا اگر از محصولات مناسبی برای مراقبت از پوست استفاده نکنید. عاداتی مثل شستن بسیار کم یا بیش‌ازحد صورت و همچنین استفاده از محصولات حاوی ترکیبات روغنی هم می‌تواند مشکلات پوست چرب را تشدید کند.

همه اینها به این معناست که داشتن رژیم غذایی سالم و همچنین داشتن روتین مراقبت از پوست هوشمندانه و دقیق برای تنظیم ترشحات چربی پوست و حفظ سلامتی پوست‌های چرب ضرورت دارد.

 

چگونه می‌توان پوست چرب را تغییر داد؟

از آنجایی که ترشحات چربی به‌واسطه ژنتیک و هورمون‌‌ها کنترل می‌شود، در همه موارد نمی‌توان پوست‌های چرب را از پایه و اساس تغییر داد. با این‌حال کاری که واقعا امکان‌پذیر است و همیشه توصیه می‌شود، کنترل ترشحات اضافی چربی در پوست صورت است. افراد دارای پوست چرب باید روزانه ۲ تا ۳ بار پوست صورت‌شان را با استفاده از محصولات شوینده ملایم بشویند و از ترکیبات فعالی مانند اسید سالیسیلیک و رتینول برای کاهش ترشحات چربی کمک بگیرند. در بعضی موارد هم ممکن است که متخصصان پوست‌ومو داروهای خاصی را برای تنظیم هورمون‌ها و کنترل جوش‌های پوستی تجویز کنند.

 

افراد دارای پوست چرب باید از کدام محصولات دوری کنند؟

متخصصان پوست‌ومو تاکید می‌کنند که افراد دارای پوست چرب باید از محصولات برپایه روغن یا هر محصولی که بتواند باعث انسداد در روزنه‌های پوستی شود، دوری کنند. محصولات حاوی روغن، چربی و وازلین معمولا باعث انسداد روزنه‌های پوستی در این نوع از پوست‌ها می‌شوند.اگر پوست چرب و مستعد آکنه دارید، حتما از محصولات غیرجوش‌زا (non-comedogenic) استفاده کنید زیرا این محصولات طوری طراحی شده‌اند که باعث انسداد روزنه‌های پوستی نمی‌شوند و غدد ترشح چربی را هم مسدود نمی‌کنند.

گذشته از اینها، افراد دارای پوست چرب باید از محصولات خشک‌کننده پوست مانند محصولات برپایه یا اسکراب‌های غلیظ و سنگین هم دور بمانند زیرا چنین محصولاتی به‌راحتی ترشحات چربی را تشدید می‌کنند.اگر می‌خواهید ترکیبات روغنی را به روتین مراقبت از پوست خودتان اضافه کنید، احتمالا فقط می‌توانید از محصولات حاوی جوجوبا یا عصاره گل سرخ استفاده کنید. این ترکیبات حاوی ترکیبات لینولئیک هستند، بافت سبک‌تری دارند و راحت‌تر هم جذب می‌شوند، بدون این‌که روزنه‌های پوستی را مسدود کنند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.