پهپادهای ایرانی بلای جان اسرائیل/ سامانه «پرتو آهنین» به داد صهیونیست‌ها می‌رسد؟

اسرائیل نشان داده به شدت نگران ناوگان رو به رشد پهپادی ایران است.

به گزارش تازه‌نیوز، در حالی که اسرائیل مدت‌هاست به دلیل تلاش‌هایش برای خنثی کردن برنامه هسته‌ای تهران شناخته شده است، مقامات اسرائیلی به طور فزاینده‌ای زنگ خطر را در مورد ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) ایران به صدا در آورده‌اند.

به نقل ز شفقنا، در ماه جاری، ارتش اسرائیل مدعی شد که در مجموع چهار هواپیمای بدون سرنشین غیرمسلح را که به سمت یک سکوی گازی دریایی در حرکت بودند، رهگیری کرده است. این پهپادها ساخت ایران بوده و توسط گروه لبنانی حزب الله که مورد حمایت تهران است به آسمان پرتاب شده است.

با افزایش نگرانی ها در مورد جنگ با هواپیماهای بدون سرنشین، اسرائیل امیدوار است سامانه جدید «پرتو آهنین» آسمان این رژیم را ایمن کند. در حالی که هنوز این سامانه عملیاتی نشده، نخست وزیر وقت نفتالی بنت آن را رونمایی کرد و از آن به عنوان یک «تغییرگر بازی» توصیف نمود.

در همین حال ـیوزی روبین« متخصص سابق وزارت جنگ اسرائیل در سیستم های ضد موشکی، معتقد است: رهگیری هواپیماهای بدون سرنشین یک چالش مهم است.

وی با اشاره به سامانه لیزری که اسراییل در پی گسترش آن است، بودجه را مهمترین چالش در این زمینه معرف کرد و اظهار امیدواری نمود آمریکا در این مورد به اسراییل کمک کند.

انتظار می‌رود در سفر چند روز آینده بایدن به اسراییل، مقامات این رژیم در مورد کمک‌های بیشتر دولت ایالات متحده برای مقابله با برنامه‌های ایران به ویژه در حوزه پهپاد با او صحبت کنند.

از سوی دیگر، وال استریت ژورنال ماه گذشته گزارش داده بود که مقامات ارشد نظامی اسرائیل و آمریکا برای گفتگو درباره هواپیماهای بدون سرنشین ایران از مصر بازدید کرده اند.

شرکت کنندگان در این گفتگوها شامل امارات و بحرین بودند که هر دو روابط خود را با اسرائیل در سال ۲۰۲۰ عادی کردند. عربستان سعودی و قطر که دولت یهود را به رسمیت نمی شناسند نیز در این گفتگوها حضور داشتند.

به گفته «ایال پینکو» افسر اطلاعاتی سابق نیروی دریایی اسرائیل، این رژیم تهدید فزاینده هواپیماهای بدون سرنشین ایران و نیروهای نیابتی آن در منطقه را پیش بینی کرده است.

پینکو، متخصص دانشگاه بار-ایلان تل‌آویو می‌گوید: از سال ۲۰۰۹، اطلاعات نیروی دریایی اسرائیل این درک وجود داشت که پهپادهای حزب‌الله تهدیدی برای دکل‌های اسرائیلی خواهند بود.

بر اساس مقاله ای که توسط اندیشکده شورای اروپا در روابط خارجی منتشر شده است، تهران «خود را به عنوان یک قدرت بزرگ هواپیماهای بدون سرنشین در منطقه معرفی می کند».

در این گزارش آمده است: «این کشور ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین گسترده خود را در طول سالیان متمادی، عمدتاً با هدف جبران نیروی هوایی قدیمی خود که توسط دهه‌ها تحریم ضربه خورده، ایجاد کرده است.»

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.