یک تهدید نظامی: آمریکا و اسرائیل امروز توافقنامه مشترک ضدایرانی امضا می‌کنند

رویترز مدعی شده اسرائیل و آمریکا یک توافقنامه مشترک با هدف مقابله با برنامه اتمی ایران امضا می کنند.

به گزارش تازه نیوز، رویترز مدعی شده اسرائیل و آمریکا یک توافقنامه مسترک با هدف مقابله با برنامه اتمی ایران امضا می کنند.

اکو ایران نوشت: بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده و یایر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنج‌شنبه یک توافقنامه مشترک برای مقابله با برنامه اتمی ایران امضا خواهند کرد. به نوشته رویترز این پایانی بر اختلافات طولانی‌مدت بین این دو متحد بر سر دیپلماسی جهانی با تهران است تا بتوانند به موضعی مشترک برسند.

بایدن که از روز گذشته وارد سرزمینهای اشغال شده، به کانال ۱۲ اسرائیل گفته که برای استفاده از »آخرین راه حل» علیه ایران -استفاده از زور- آماده است؛ موضعی که به تعبیر رویترز، اقدامی آشکار در راستای تائید درخواست های مکرر اسرائیل از قدرت های جهانی برای ارائه یک «تهدید نظامی معتبر» تلقی می شود. پیش از این، ایالات متحده و اسرائیل به طور جداگانه اظهارات غیرمستقیمی و یا مستقیمی در مورد جنگ پیشگیرانه احتمالی علیه ایران داشته اند. اما بیان رسمی چنین لفاظی هایی می تواند حس بازدارندگی و تصمیم را تقویت کند.

یک مقام آمریکایی به رویترز گفته: «این توافقنامه بسیار مهم و شامل تعهدی است که [ادعا می شود] هرگز به ایران اجازه دسترسی به سلاح هسته‌ای ندهد و با فعالیت‌های ایران، به‌ویژه تهدیدات علیه اسرائیل مقابله کند».

بایدن احتمالاً با سؤالاتی از سوی اسرائیل و کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی و امارات در مورد ضرورت احیای توافق هسته‌ای و اقدامات منطقه ای ایران، صرف نظر از احیای این توافق، مواجه خواهد شد.

بایدن در مصاحبه تلویزیونی شب گذشته خود گفت: «تنها چیزی بدتر از اکنون که ممکن است وجو داشته باشد، دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای است [امری که ایران دائما آن را تکذیب کرده] و اگر بتوانیم به توافق برگردیم، می‌توانیم آنها را محکم نگه داریم».

مقام مذکور آمریکایی در پاسخ به این سوال که آیا بیانیه روز پنجشنبه نوعی خرید زمان در برایر اسرائیل است در حالی که واشنگتن مذاکرات با ایران را دنبال می کند، گفت: «اگر ایران بخواهد توافقی را که در وین مورد مذاکره قرار گرفته است را امضا کند، ما به وضوح اعلام کرده ایم که آماده انجام آن هستیم. و در عین حال، اگر موفق نشویم، ما به افزایش فشار تحریم‌ها ادامه می‌دهیم و سعی می کنیم به فشارها برای افزایش انزوای دیپلماتیک ایران ادامه می‌دهیم.»

یک مقام ارشد اسرائیلی، تهدید به اقدام نظامی را وسیله ای برای اجتناب از جنگ توصیف کرده است. امیر اشل، مدیر کل وزارت دفاع به رادیو کان اسرائیل مدعی شدهه: «این تضمینی است که تلاش‌های دیپلماتیک، اقتصادی و حقوقی علیه ایران مؤثر خواهد بود تا ایران تغییر موضع دهد».

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.