رئیسی رکورددار بیشترین تذکر کتبی از مجلس شد!

پس از رئیس قوه مجریه به ترتیب، وزارت راه و شهرسازی با ۳۳۸ تذکر، وزارت نیرو با ۳۱۴ تذکر، وزارت جهاد کشاورزی با ۲۹۰ تذکر، وزارت بهداشت با ۲۶۲ تذکر، وزارت کشور با ۲۳۴ تذکر و وزارت صنعت معدن و تجارت نیز با ۲۳۲ تذکر بیشترین سهم را از تذکرات کتبی نمایندگان داشته اند.

به گزارش تازه نیوز، مشکلات جاده های روستایی، تنظیم بازار، صادرات دام و طیور و محصولات کشاورزی، تامین و انتقال آب شرب، حقوق، موضوعات معیشتی فرهنگیان و تجهیز مراکز درمانی صدر لیست تذکرات نمایندگان به مسئولین دولتی در اجلاسیه دوم مجلس یازدهم بود.

به نقل از مدارا، سوال، تذکر و استیضاح برخی از ابزارهای نظارتی مجلس در مسیر اجرای درست قوانین و انعکاس مشکلات مردم است و مجلس یازدهم براساس اسناد بالادستی، مجلسی نظارت‌محور و با محوریت کارشناسی است.

این مطالب را هم ببینید:

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اجلاسیه دوم دور یازده از خرداد ماه ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۱۴۳ تذکر کتبی خطاب به مسئولان را ثبت و در جلسات علنی مطرح کردند که رئیس جمهور بیشترین سهم را از تذکرات کتبی نمایندگان داشته و وزیر اطلاعات نیز با ۱۹ تذکر کمترین تذکر کتبی را از نمایندگان دریافت کرده است.

تذکرات کتبی:

پس از رئیس قوه مجریه به ترتیب، وزارت راه و شهرسازی با ۳۳۸ تذکر وزارت نیرو با ۳۱۴ تذکر وزارت جهاد کشاورزی با ۲۹۰ تذکر وزارت بهداشت با ۲۶۲ تذکر،وزارت کشور با ۲۳۴ تذکر و وزارت صنعت معدن و تجارت نیز با ۲۳۲ تذکر بیشترین سهم را از تکرات کتبی نمایندگان داشته اند.

اما با بررسی آماری دلایل تذکرات نمایندگان در یکسالگی دولت مردمی و هفته دولت می توان دریافت که کدام موضوعات درغدغه اصلی مردم و نمایندگان بوده تا شاید با تدبیر و اصلاح امور مسیر روشنی پیش روی کشور بگشاید.

مشکلات جاده های روستایی، تنظیم بازار، صادرات دام و طیور و محصولات کشاورزی، تامین و انتقال آب شرب، حقوق، موضوعات معیشتی فرهنگیان و تجهیز مراکز درمانی صدر لیست تذکرات نمایندگان به مسئولین دولتی در اجلاسیه دوم مجلس یازدهم بود.

شاید از دست داده باشید:

تذکرات شفاهی:

یکی دیگر از ابزار های نظارتی مجلس بر اساس ماده ۲۰۶ آیین نامه داخلی تذکرات شفاهی است که در اجلاسیه دوم وزارت نیرو بیشترین تذکر را به طور شفاهی از نمایندگان در جلسات علنی دریافت کرده است.

سوال از وزرا:

در اجلاسیه دوم مجلس ۲۰۹۴ تقاضای سوال از وزرا در سامانه سوالات ثبت شده است که از این میان ۱۷۲۱ سوال برای رسیدگی به کمیسیون های تخصصی مجلس ارجاع شده و از این میان نیز ۷۶۵ فقره سوال در کمیسیون ها تا تاریخ ۱۵ خرداد ماه ۱۴۰۱ مورد بررسی قرار گرفته است.

وزیر راه در این بخش نیز بیشترین سهم را دارا بوده و ۲۰۴ سوال در اجلاسیه سوم به نام وی توسط نمایندگان ثبت شده است. پس از وزارت راه وزرای نیرو و جهاد نیز دیگر وزارتخانه‌هایی بودند که نمایندگان بیشترین سوالات را از آنها داشتند.

در نهایت از میان سوالات بررسی شده ۶۵ سوال به دلیل عدم اقناع نمایندگان سوال کننده از پاسخ های وزیر در کمیسیون، برای رسیدگی در جلسات علنی مجلس، تقدیم هیئت رئیسه شده است.

تااردیبهشت ۱۴۰۱ ، ۱۸ سوال در صحن از وزرا در موضوعات مختلف مطرح شده است که وزرات تعاون،کار و رفاه اجتماعی با طرح ۵ سوال از شخص اول آن، از این حیث تا پایان اجلاسیه دوم رکورد دار بود و پس از آن وزارت خانه‌های راه، نفت و بهداشت هرکدام با ۲ سوال بیشترین پاسخ را به سوالات در صحن نمایندگان داده‌اند البته پس از این تاریخ نیز سوالاتی مطرح شده است و تا کنون سه وزیر دولت سیزدهم از مجلس یازدهم کارت زرد نیز دریافت کرده اند و باید صبر کرد و دید آیا رکورد ۱۱ کارت زرد دولت یازدهم حفظ می شود یا خیر؟

مقایسه تعداد و موضوعات مورد تذکر و سوال ارتباط معنا دار بین این دو ابزار نظارتی را نشان می دهد به طوری که وزیران نیرو و راه و شهرسازی مخاطب بیشترین سوالات بوده‌اند و در صدر دریافت کنندگان بیشترین تذکرات از نمایندگان نیز قرار دارند و وزارت دفاع و اطلاعات نیز با کمترین سوال و تذکر مواجه بوده اند.

مقایسه آماری و فراوانی تعدادی از ابزارهای نظارتی مجلس بیانگر انتظارت و مطالبات مردم از دولت مردان و چراغ راه تعامل سازنده قوای مقننه و مجریه در پیشبرد اهداف کشور است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.