بیانیه مشترک سفرای اتحادیه و اوکراین در خاک ایران علیه روسیه

روزنامه شرق نوشت: سفرای کشورهای اتحادیه اروپا و اوکراین در تهران از روسیه خواستند فورا خاک اوکراین را ترک کرده و از نقض آشکار استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و نقض جدی منشور سازمان ملل دست بردارد.

به گزارش تازه‌نیوز، روزنامه شرق نوشت: در آستانه یک سالگی جنگ روسیه علیه اوکراین تمام سفیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا و اوکراین در تهران با انتشار بیانه‌ای خواستار پایان دادن به این جنگ شده و از روسیه خواستند فورا خاک اوکراین را ترک کند. متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

«امروز دقیقا یک سال از تجاوز نظامی همه جانبه روسیه به اوکراین می گذرد. البته این آغاز جنگ نبود، زیرا پیشتر، در فوریه ۲۰۱۴ ، کریمه به طور غیرقانونی به روسیه الحاق شد. جنگ تجاوزکارانه روسیه نقض آشکار استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و نقض جدی منشور سازمان ملل است. اتحادیه اروپا هرگز الحاق غیرقانونی خاک اوکراین به روسیه را که قوانین بین المللی را آشکارا نقض می کند، به رسمیت نخواهد شناخت. روسیه باید فورا این تجاوز را متوقف کند. اتحادیه اروپا آماده است تا از ابتکار اوکراین برای صلحی واحد و بر اساس احترام به حاکمیت اوکراین و تمامیت ارضی حمایت کند.

اتحادیه اروپا در همبستگی با اوکراینی‌ها در کنارشان می‌ایستد. در طول ۱۲ ماه گذشته، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن حداقل ۶۷ میلیارد یورو به عنوان حمایت سیاسی، اقتصادی، نظامی، مالی و بشردوستانه در اختیار اوکراین قرار داده‌اند. اتحادیه اروپا به ارائه حمایت نظامی بیشتر برای کمک به اوکراین جهت دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت خود قویا متعهد است. در واکنش به نقض قوانین بین‌المللی از سوی روسیه، اتحادیه اروپا علاوه بر تلاش‌های دیپلماتیک فشرده که همواره نخستین گزینه در حل مناقشات است، اقدامات حائز اهمیتی را علیه دولت روسیه و مقامات آن اتخاذ کرده است.

برخلاف آنچه مسکو ادعا می کند، نه اروپا و نه ناتو تهدیدی برای روسیه ایجاد نمی‌کنند و همچنین نه اروپا و نه ناتو در جنگ با روسیه نیستند. فقط دولت روسیه است که مسئول آغاز جنگ تجاوزکارانه علیه اوکراین است. واکنش اروپا با هدف پایان بخشیدن به تجاوز روسیه به کشور مستقل اوکراین است، نه تهدید مرزهای روسیه. روسیه می‌تواند و باید به این جنگ پایان دهد.

این مطالب را هم ببینید:

تجاوز غیرقانونی روسیه به اوکراین پیامدهای انسانی ناگواری دارد. ما حملات بی‌رویه روسیه علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های حیاتی را محکوم می‌کنیم. جنایاتی که نیروهای روسی مرتکب شده‌اند و رنج و ویرانی‌های وارده، وحشتناک و غیرقابل بیان است. بیش از ۷ هزار غیرنظامی از جمله صدها کودک کشته شده‌اند. تقریباً ۵ میلیون آواره اوکراینی برای حفاظت موقت در اروپا ثبت نام کرده‌اند.

جنگ تجاوزکارانه غیرقانونی روسیه علیه اوکراین تهدیدی برای همه کشورها است، نه فقط برای اروپا. اقدامات روسیه با تشدید ناامنی در مواد غذایی و انرژی، جامعه جهانی را در معرض خطر قرار می‌دهد. از جمله پیامدهای دیگر این جنگ افزایش قیمت‌ها و تأثیرات چشمگیر آن بر آسیب پذیرترین اقشار در سراسر جهان، از جمله در ایران است. محاصره صادرات غلات اوکراین توسط روسیه، منجر به کاهش یافتن دسترسی جهانی به غلات شده است. اتحادیه اروپا و اوکراین در تلاش برای کاهش این پیامدهای منفی هستند؛ به عنوان نمونه می‌توان به ابتکار غلات دریای سیاه و همچنین طرح خطوط همبستگی اتحادیه اروپا-اوکراین و غلات از اوکراین اشاره کرد. از آنجا که هدف از این طرح ها فرونشاندن بحران جهانی گرسنگی است، ما از سایر کشورهای می‌خواهیم تا به این طرح‌ها بپیوندند.

ما هر گونه حمایت نظامی از جنگ تجاوزکارانه و غیرقانونی روسیه علیه اوکراین را غیرقابل قبول می‌دانیم. فروش تسلیحات و سایر موارد کمک رسانی و یا کمک به کشوری که ناقص قوانین بین‌المللی است، به عنوان نقض قوانین بین‌المللی به شمار می‌رود.

در حالی که ایران از تعداد زیادی پناهجو از افغانستان استقبال کرده و به حق از جامعه بین‌المللی انتظار دارد کمک دریافت کند و می‌کند، روسیه یک بحران انسانی عظیم در اوکراین ایجاد کرده است که وضعیت اضطراری جهانی پناهندگان را شدت بخشیده و فشار مضاعفی را بر منابع موجود وارد می‌سازد. اتحادیه اروپا قاطعانه متعهد گردیده تا برای کاهش درد و رنج مردمی که در سرتاسر جهان و به ویژه در این منطقه، با جنگ و بی عدالتی روبه‌رو هستند، به آن‌ها کمک کند. به عنوان مثال، کشورهای اروپایی میزبان بیش از یک میلیون پناهجو و پناهنده سوری هستند.

اتحادیه اروپا متحد و یکپارچه می‌ایستد تا روسیه را وادار به پایان دادن به جنگ علیه اوکراین کرده و به اوکراینی ها کمک کند تا از خود دفاع کنند. اکنون که متاسفانه وارد دومین سال جنگ می‌شویم، ما درخواست اتحادیه اروپا برای خاتمه دادن فوری به خصومت‌ها و خروج کامل و بدون قید و شرط نیروها و تجهیزات نظامی روسیه از کل خاک اوکراین را تصریح می‌کنیم. نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین و اصول حاکمیت و تمامیت ارضی در منشور سازمان ملل متحد به نفع همه کشورها است. اوکراین از ارزش‌هایی دفاع می کند که برای تمام مردم دنیا که صلح و آزادی را گرامی می‌دارند حائز اهمیت است، از جمله حق هر کشور برای انتخاب آزادانه سرنوشت خود، چه در اروپا و چه در منطقه خلیج فارس. اتحادیه اروپا حمایت خود را نسبت به فرمول صلح رئیس جمهور زلنسکی ابراز کرده و متعهد به همکاری فعالانه با اوکراین در رابطه با طرح صلح ۱۰ ماده‌ای است. تعهد اتحادیه اروپا به حمایت از  اوکراین و مردم این کشور تزلزل ناپذیر است.»

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.