خرابکاری‌ها در صنعت نفت کار چه کسی است؟

بامداد دیروز انفجاری در خطوط لوله گاز سراسری در استان چهارمحال و بختیاری رخ داده که علت آن، «خرابکاری» اعلام شده است.

به گزارش تازه‌نیوز، رویداد۲۴ نوشت: حادثه دیروز در خط لوله گاز به انضمام سوابق این گونه حوادث، نشان می‌دهد صنعت نفت ایران در برابر خرابکاری‌ها آسیب پذیر است. مدیرعامل شرکت ملی گاز آبان ماه امسال در «آیین نکوداشت پدافند غیرعامل در صنعت نفت» به این آسیب پذیری اذعان کرده بود. چگنی گفته بود «این صنعت مهم کشور، در معرض انواع تهدید‌های سایبری، خرابکاری، جاسوسی و انفجار است.»

به جز انفجارها، صنعت نفت ایران در برابر حملات سایبری هم مصون نبوده است. سامانه سوخت هوشمند که زیر نظر وزارت نفت ایران اداره می‌شود، بار‌ها مورد حمله سایبری قرار گرفته است. آخرین مورد آن اواخر آذر امسال رخ داد که گروه هکری «گنجشک درنده» برای چندمین بار طی سه سال، این سامانه را مورد حمله قرار داده و توزیع سراسری سوخت را با اخلال مواجه کرد. آبان و تابستان ۱۴۰۰ هم اتفاق مشابهی توسط این گروه هکری رخ داده بود.

اینکه خرابکاری به شکل انفجار در خطوط لوله چطور انجام شده، مشخص نیست. پیش از این انفجارهایی در انبارهای موشکی و تاسیسات هسته‌ای ایران رخ داده که در تمامی موارد، مقامات ایران انگشت اتهام را به سمت اسرائیل گرفته‌اند.  تیر ماه ۱۳۹۹ افنجاری در تأسیسات هسته‌ای نطنز رخ داد و منجر به خسارت و آتش‌سوزی در مرکز مونتاژ سانتریفوژ این تاسیسات شد. مقامات ایران در ابتدا عمدی بودن حادثه را نفی کردند اما در نهایت اعلام کردند که حادثه نطنز، خرابکاری بوده است. فرضیه ابتدایی درباره انفجار در تاسیسات نطنز این بود که مواد منفجره در نزدیکی خط لوله گاز کار گذاشته شده، اما برخی کارشناسان احتمال دادند که انفجار در نتیجه یک حمله سایبری رخ داده‌است.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی که روز ۱۵ تیر آن سال منتشر کرد، به نقل از یک فرمانده سپاه پاسداران، بدون ذکر نام او، نوشت که انفجار یک بمب قوی در داخل ساختمان موجب وارد شدن خسارات سنگین به تأسیسات نطنز شده‌است. به نوشته این روزنامه بمب پرقدرت در مرکز تولید سانتریفیوژ‌های نسل جدید در سایت اتمی نطنز و با هدف ایجاد تأخیر در روند سرعت برنامه غنی سازی اورانیوم ایران منفجر شد. خبرگزاری رویترز به نقل از سه مقام ایرانی گفته‌ بود که انفجار نطنز در اثر حمله سایبری بوده‌است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.