جعل صفحات کاربری در روبیکا حقیقت دارد؟

در یکی دو روز گذشته اخباری مبنی بر ایجاد پروفایل یا حساب کاربری به نام اشخاص در پیام‌رسان روبیکا بدون اجازه و اطلاع این افراد در فضای مجازی منتشر شده است.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از هفت صبح، گفته می‌شود حساب‌های کاربری از روی صفحات اینستاگرام کپی شده و حتی محتواهای موجود در این صفحات هم در پیام‌رسان روبیکا منتشر شده است. حتی به بعضی از صفحات هم تیک آبی داده شده! با انتشار گسترده این خبر، کاربران در فضای مجازی دست به کار شدند که ببینند آیا به نام آن‌ها هم صفحه یا حساب کاربری در روبیکا ایجاد شده یا نه.

در ساعات اولیه انتشار خبر، کاربران می‌توانستند بدون نصب این اپلیکیشن، و فقط با جستجوی نام کاربری اینستاگرام افراد در نسخه وب روبیکا، متوجه شوند که آیا بدون این که بخواهند، در این اپلیکیشن عضو شده‌اند یا نه. اما ظاهرا دیگر این امکان وجود ندارد و برای پی بردن به این موضوع، فقط باید اپلیکیشن روبیکا را نصب کرد!

در همین ارتباط: اعتراض شدید ستارگان سینما به حساب‌های کاربری جعلی در «روبیکا»

در ابتدا این شائبه وجود داشت که این اتفاق به کاربرانی با فالوئرهای بالا محدود است، اما پس از انتشار این اخبار در اینستاگرام، کاربران دیگری در شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر اعلام کردند که بدون اطلاع آن‌ها، صفحاتی به نامشان در روبیکا ایجاد شده و در عین حال از مطالبی که در صفحه عمومی اینستاگرامشان قرار دادند، برای پر کردن محتوای صفحات استفاده شده است.

اطلاعیه روبیکا در خصوص مشابهت نام کاربری در صفحات روبینو

پس از آن نیز روبیکا در اطلاعیه‌ای در مورد جعل صفحات کاربری در روبیکا اعلام کرد: در روبینو همانند تمام شبکه‌های اجتماعی امکان ثبت شناسه کاربری از ۵ تا ۳۰ کاراکتر برای تمام کاربران فراهم است. تنها محدودیت برای ایجاد حساب کاربری، این است که نام کاربری موردنظر قبلا توسط کاربر دیگری رزرو نشده باشد. در تمامی شبکه‌های اجتماعی، بی‌شمار پیج و کانال‌، مشابه با عنوان یا شناسه افراد، توسط کاربران ایجاد می‌شود که این امر در پلتفرم روبیکا با بیش از ۴۷میلیون کاربر یکتای رجیسترشده، وجود ۷٫۶ میلیون کانال در پیام‌رسان روبیکس و ثبت بیش از ۹میلیون صفحه در شبکه اجتماعی روبینو توسط کاربران اجتناب‌ناپذیر است.

ماجرای روبیکا، مشابه کاربران پیام‌رسان سروش

این اتفاق برای روبیکا در حالی رخ داده که خردادماه سال ۱۳۹۷ و یک ماه پس از فیلترینگ تلگرام که تا امروز هم ادامه یافته، برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی ادعا کرده‌ بودند بدون اجازه آن‌ها، پروفایلی در پیام‌رسان سروش برایشان ایجاد شده است. این اخبار در حالی مطرح شده بود که علت فیلترینگ تلگرام، حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی عنوان شده و در عین حال، درباره تعداد کاربران فعال این پیام‌رسان‌ها که توسط مدیرانشان اعلام ششه بود، شائبه‌هایی وجود داشت.

همان زمان از سوی سروش اعلام شد «تمامی کاربران سروش واقعی هستند و وجود هرگونه اکانت بدون اطلاع صاحب شماره به هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست» و  مرکز ملی فضای مجازی کشور نیز اعلام کرد «هیچ مستندی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و افرادی که مدعی این موضوع هستند، دریافت نشده است و در صورت دریافت مستندات از سوی مدعیان مذکور، مرکز ملی فضای مجازی از جایگاه نظارت کلان بر فضای مجازی کشور، موضوع را در اسرع وقت بررسی و به اطلاع مردم خواهد رساند» اما در نهایت موضوع مسکوت ماند.

سرشناس‌ترین معترصان و شاکیان روبیکا چه کسانی هستند؟

یکی از سرشناس ترین معترضان به این ماجرا ترانه علیدوستی است. او امروز در یک استوری نوشت: «به چه حقی، بی‌اطلاع ما، برای‌مان اکانت ساخته‌اید؟ من در این اپ نیستم و نخواهم بود و در صورت پاک نشدن اکانتی که به نامم هست، از این اپلیکیشن شکایت می‌کنم. پیشنهاد می‌کنم در نسخه وب روبیکا، نام اکانت خودتان را جست‌وجو کنید و به این نقض احمقانه حریم‌تان معترض باشید.»

در ساعات اخیر، صابر ابر، سحر دولتشاهی و چند فوتبالیست هم از ایجاد صفحات کاربری در روبیکا به نام آن‌ها و بدون اطلاع خودشان خبر داده‌اند.

بیش‌تر بخوانید: مجوز «روبیکا» باطل شد؛ با طیف وسیعی از تخلفات روبرو شده‌ایم/ تبلیغات تلویزیونی‌ هم ممنوع!

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.