عادات غذایی که پدر و مادرهای ۵۰+ سال باید داشته باشند

یادتان باشد که اگر پزشک به شما توصیه نکرده باشد که رژیم غذایی تان را تغییر بدهید، با ورود به دهه 50 سالگی باید تغییرات در برنامه غذایی را جدی بگیرید.

به گزارش تازه نیوز، پس از ورود به دهه ۵۰ سالگی، اعمال کردن تغییرات مناسب در رژیم غذایی و سبک زندگی برای دریافت بیشترین سطح از مواد مغذی واقعا ضروری است. همان‌طور که بدن‌تان همزمان با افزایش سن دچار تغییر می‌شود، برنامه غذایی شما هم باید با این تغییرات همگام باشد.

۱. بیشتر از غلات سبوس‌دار استفاده کنید

اگر تا قبل از ۵۰ سالگی به استفاده از غلات سبوس‌دار توجه نداشته‌اید، با ورود به این دهه سنی باید این کار را جدی بگیرید. بنابراین نان‌های سفید، برنج سفید و ماکارونی سفید را کنار بگذارید و از غلات سبوس‌دار مانند برنج قهوه‌ای، کینوا، جو دوسر، گندم سیاه و… به‌جای آنها استفاده کنید. غلات سبوس‌دار برای محافظت از سلامت قلب عالی هستند و به‌خاطر فیبر خاص شان انرژی پایداری برای مغز و بدن فراهم می‌سازند.

۲. در انتخاب روش‌های آشپزی دقت کنید

پس از ورود به دهه ۵۰ سالگی باید استفاده از غذاهای رستورانی و فست‌فودی را به حداقل برسانید و خودتان در خانه آشپزی کنید. روش‌های آشپزی و دستورپخت‌های شما نیز باید با دقت کنترل شوند. بنابراین از به‌کارگیری قندها، نمک و روغن‌های اشباع در پخت‌وپز خانگی دوری کنید و همیشه سالم‌ترین روش‌ها را برای تهیه غذاهای خانگی انتخاب کنید. غذاهای خانگی شما باید سالم و دارای بیشترین تراکم از مواد مغذی باشند.

۳. از مواد غذایی سرشار از پروتئین استفاده کنید

درحالی که دریافت پروتئین در همه دهه‌های سنی مهم است اما پروتئین‌ها پس از ورود به دهه ۵۰ سالگی اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. دلیلش هم این است که عضله‌ها پس از ۵۰ سالگی به پروتئین بیشتری برای تقویت و همچنین بازسازی خودشان پس از فعالیت‌های بدنی نیاز دارند. از طرف دیگر، بدن پس از این سن دیگر نمی‌تواند از پروتئین به‌طور کارآمد و موثر برای عضله‌سازی استفاده کند. هنگام انتخاب مواد غذایی و خوراکی‌های سرشار از پروتئین هم باید به پروتئین‌های باکیفیت و بدون چربی توجه داشته باشید. گوشت‌های قرمز بدون چربی، ماهی (بخارپز یا کبابی)، سینه مرغ و بوقلمون بدون پوست جزو بهترین گزینه‌ها برای دریافت پروتئین هستند. پنیر توفو، عدس و کینوا هم باید در کنار این منابع حیوانی مورد توجه قرار بگیرند.

۴. مصرف سدیم را به حداقل برسانید

زیاده‌روی در دریافت سدیم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و بیماری پُرفشاری خون یا فشار خون بالا را افزایش دهد. بنابراین پس از ورود به دهه ۵۰ سالگی (اگر به بیماری خاصی یا بیماری‌های متابولیک مبتلا نباشید) باید دریافت سدیم روانه را حداکثر به ۱۵۰۰ میلی‌گرم در روز کاهش دهید. افراد مبتلا به بیماری‌های مختلف یا بیماری‌های متابولیک باید سدیم دریافتی روزانه را پس از مشورت با پزشک شان تعیین کنند.

۵. نوشابه‌های گازدار را برای همیشه کنار بگذارید

اگر می‌خواهید به ارتقای سلامتی خودتان پس از ورود به دهه ۵۰ سالگی کمک کنید، باید برای همیشه با نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های گازدار و شیرین خداحافظی کنید. استفاده منظم و مستمر از آب و چای تلخ به‌خوبی آب بدن شما را تامین می‌کند، درحالی که قند خون را افزایش نمی‌دهد. کسانی که می‌خواهند این قطع مصرف نوشابه‌های گازدار را راحت‌تر پشت سر بگذارند، باید از سنین پایین‌تر به فکر کاهش استفاده از این نوشیدنی‌ها باشند.

منبع: سلامت

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.