روش‌های خانگی برای رفع خشکی پوست آرنج

خشک شدن لایه شاخی پوست که با نام علمی «هیپرکراتوز» شناخته می‌شود در مناطقی با فشار و ساییدگی بیشتر مانند آرنج رایج است.

به گزارش تازه‌نیوز، خشکی پوست آرنج‌ها از ضخیم شدن لایه بیرونی پوست که حاوی پروتئین محافظ به نام کراتین است ناشی می‌شود. کراتین یکی از ترکیبات تشکیل‌دهنده اصلی موها و ناخن‌ها است که باعث مقاومت و استحکام آنها می‌شود.

علل و عوامل خشکی پوست آرنج‌ها

عوامل متعددی می‌تواند باعث خشک و خشن شدن پوست ناحیه آرنج‌ها شود. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هوای سرد و خشک زمستان

محصولات بهداشتی نامناسب و قوی

ماندن طولانی‌مدت در جکوزی

عوامل هورمونی

سبک زندگی

رژیم غذایی فرد

نبود رطوبت کافی و عدم استفاده از مرطوب‌کننده

بیماری‌های مزمن مانند پسوریازیس

با آرنج‌های خشک چه باید کرد؟

اگر خشکی پوست آرنج‌ها ناشی از یک بیماری پوستی مزمن مانند پسوریازیس یا اگزما باشد حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا درمان مناسب را دریافت کنید. اگر پوست آرنج‌هایتان خشک می‌شود از لوازم آرایشی و بهداشتی ملایم و طبیعی استفاده کنید چون محصولات قوی باعث خشکی بیشتر پوست می‌شوند. از خشکی بیش از حد هوای محیط اطراف خود جلوگیری کنید. در اتاق خود بخور بگذارید. از حمام‌های طولانی‌مدت و آب داغ بپرهیزید. هر هفته نواحی خشک را لایه‌برداری کنید و به پوست آرنج‌ها مرطوب‌کننده مناسب بزنید.

لایه‌برداری و مرطوب کردن؛ راز لطافت پوست آرنج‌ها

هیپرکراتوز یا ضخیم شدن پوست مسئله رایجی است. به همین دلیل خیلی از افراد این مشکل را نادیده می‌گیرند. با این حال مراقبت از پوست تمام نواحی بدن نه‌تنها مسئله زیبایی بلکه یک مسئله مربوط به سلامتی است. بنابراین نباید اجازه دهید پوست آرنج‌هایتان ضخیم، خشن و خشک شود.

لایه‌برداری پوست آرنج‌

لازم است که پوست ناحیه آرنج‌ها را لایه‌برداری کنید. می‌توانید در حمام با کمک یک لیف و بدون کوچکترین آسیب یا فشاری و با ملایمت اینکار را انجام دهید. با اینکار پوست مرده آرنج‌ها را جدا می‌کنید. توصیه می‌کنیم یک بار در هفته و با ماساژ ملایم و حرکات دورانی پوست آرنج‌ها را لایه‌برداری کنید. اگر متوجه شده‌اید که پوست آرنج‌هایتان بیش از حد خشک شده‌اند و با مراقبت‌های روزانه بهبودی حاصل نمی‌شود حتما به متخصص پوست مراجعه کنید.

لایه‌بردارهای خانگی برای پوست آرنج‌ها

شکر قهوه‌ای و روغن زیتون

یک چهارم لیوان شکر قهوه‌ای را با یک هشتم لیوان روغن زیتون ترکیب کنید. پوست آرنج‌ها را با این ترکیب به آرامی ماساژ دهید. ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس با آب سرد بشویید. می‌توانید چند قطره عصاره روغنی وانیل نیز برای خوش عطر شدن به ترکیب لایه‌بردارتان اضافه کنید.

نمک و لیموترش

۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون، ۲ قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه و نصف لیوان نمک را با هم ترکیب کنید. خمیر به دست آمده را به پوست آرنج‌ها زده و به آرامی ماساژ دهید. سپس یک حلقه لیموترش را روی هر کدام از آرنج‌ها قرار دهید. ۱۰ دقیقه صبر کنید و در نهایت با آب ولرم شستشو دهید.

عسل و تخم کتان

یک لیوان عسل را با نصف لیوان آب ولرم مخلوط کنید. سپس ۲۵ گرم تخم کتان به آن اضافه کنید. هم بزنید تا خمیری یکدست حاصل شود و آن را به مدت ۳ ساعت داخل یخچال قرار دهید. ترکیب به دست آمده را به پوست آرنج‌ها بزنید و با حرکات دورانی ماساژ دهید. ۵ دقیقه صبر کنید و در نهایت آرنج‌ها را بشویید.

مرطوب‌کننده‌های خانگی برای پوست آرنج‌ها

بعد از لایه‌برداری، نوبت مرطوب کردن پوست آرنج‌ها می‌رسد. اگر طرفدار محصولات طبیعی و خانگی هستید می‌توانید از ترکیبات زیر استفاده کنید:

روغن بادام، روغن زیتون و روغن اسطوخودوس

این روغن‌ها باعث تغذیه پوست می‌شوند. اگر از عصاره‌های روغنی استفاده می‌کنید باید آن را با مقداری آب رقیق کنید چون ممکن است باعث تحریک پوست شوند. بعد از اینکه این روغن‌ها را ترکیب کرده و به پوست زدید ناحیه مورد نظر را با کیسه پلاستیکی ببندید و ۲۰ دقیقه صبر کنید. در نهایت نیز پوست آرنج‌ها را با آب ولرم بشویید.

کره آب‌شده

کره به‌طور طبیعی پوست را نرم و مرطوب می‌کند. می‌توانید هر هفته چندین مرتبه کره آب‌شده به پوست آرنج‌ها بزنید.

اسیدسیتریک لیموترش

یک عدد لیموترش را نصف کرده و روی آرنج‌ها بمالید. در نهایت با آب ولرم بشویید. این کار را هر هفته دو تا سه مرتبه انجام دهید.

شیر و خیار

۱۰۰ گرم خیار رنده شده را با مقداری شیر ترکیب کنید و به پوست آرنج‌ها بزنید و اجازه دهید جذب شود.

ماسک مایونز و روغن

برای تهیه این مرطوب‌کننده به دو قاشق غذاخوری سس مایونز و یک قاشق غذاخوری روغن بادام یا روغن نارگیل نیاز دارید. این دو ماده را با هم ترکیب کنید و روی پوست آرنج‌ها بزنید. اجازه دهید ۲۰ دقیقه بماند و در نهایت با آب ولرم بشویید. این کار را هر هفته ۳ مرتبه تکرار کنید.

منبع: سلامت

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.