تمام جزئیات از نتیجه مذاکرات برجام تا کنون/ بازگشت پرونده ایران روی میز

ایران پاسخ خود به نامه آمریکا را در آخرین ساعات روز پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ به اتحادیه اروپا تحویل داد. روز گذشته نیز خبرهای ضدونقیضی از حصول یا دور شدن از توافق با نقل قول از مقامات یا کارشناسان در رسانه‌ها بازگو می‌شد. حالا باید دید سرانجامِ برجام امروز به کجا ختم می‌شود؟

به گزارش تازه‌نیوز، احیای برجام روز گذشته حالتی سینوسی داشت. در لحظات اول روز، آمریکا و اروپا با نظری مشترک اعلام کردند که پاسخ ایران راضی‌کننده نیست. پس از آن ایران آمادگی خود را برای برگزاری نشست مشترک وزرا اعلام کرد. در خبری دیگر آمریکا توافق را به بعد از انتخابات میاندوره‌ای کنگره کشورش موکول کرد. در آخرین ساعات نیز سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داد که طرف‌های مذاکره‌کننده همچنان در حال بررسی هستند و این یعنی باز هم باید برای نتیجه احیای مذاکرات هسته‌ای باید منتظر ماند.

به نقل از تجارت‌نیوز، یک مقام ارشد اروپایی که مستقیما در مذاکرات با ایران دخیل است، گفت که پاسخ ایران موضوع تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مجددا روی میز آورد. درحالی که ایالات متحده و سه کشور اروپایی (بریتانیا، فرانسه و آلمان) فکر می‌کردند قبلا حل شده است.

این مطالب را هم ببینید:

این مقام اروپایی افزود: واکنش ایران کاملا غیرمنطقی بود. تهران می‌خواهد متن هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مورد پادمان‌های هسته‌ای را مجددا تغییر دهد (که قبلا هم در خارج از چارچوب انعطاف ما بود) و ایرانی‌ها به‌طور ضمنی در پاسخ ۱۵ آگوست خود پذیرفته بودند.

این مقام اروپایی تاکید کرد: پاسخ ایران را فقط می‌توان این‌طور دید که آنها نمی‌خواهند این توافق را به سرانجام برساند، آن هم زمانی که ما خیلی به توافق نزدیک بودیم.

پکن مثبت داد

یک سخنگو وزارت خارجه چین بامداد شنبه (۱۲ شهریور) گفت که پکن در حال بررسی پاسخ برجامی اخیر ایران به آمریکا است.

این سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «داریم به صورت جدی پاسخ اخیر ایران را بررسی می‌کنیم. در نگاه اول، پاسخ طرف ایرانی فراتر از مواضع دائمی‌اش در خصوص مسائل مربوطه نیست.»(این‌جا ببینید)

وی اضافه کرد: «امیدواریم همه طرف‌ها بتوانند فعالانه نگرانی‌های مشروع ایران را برطرف کرده و برای جمع‌بندی زودهنگام توافق تلاش کنند.»

۲ سناریو دولت در احیای برجام

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا گشایش‌ها و افزایش منابع دولت منوط به تصویب برجام است، بیان کرد: دولت از ابتدا دو سناریو در نظر گرفت. یکی ادامه شرایط فعلی و عدم احیا برجام است که با خنثی‌سازی تحریم‌ها وضعیت اقتصادی در حال بهبود است. سناریوی دیگر به نتیجه رسیدن مذاکرات و رفع تحریم‌هاست که برای این وضع هم پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور قبل به صراحت می‌گفت آب خوردن، محیط زیست، اشتغال و همه امور در گرو توافق است. پس از هر جلسه مذاکرات، معاون، سخنگو، وزیر خارجه، سخنگو دولت و رئیس‌جمهور با آب و تاب فروان به شرح ماجرا می‌پرداختند و همه چیز را شرطی کرده و به زلف برجام گره زده بودند، ولی این دولت چنین رویکردی ندارد و اداره کشور را معطل و مردم را چشم انتظار مذاکرات نکرده است. دولت خنثی‌سازی تحریم‌ها را خیلی جدی دنبال می‌کند و همین موجب می‌شود که طرف مقابل نتواند به اهدافش دست پیدا کند و فشار را مضاف نماید.

مذاکرات در آمریکا محرمانه شد

رابرت مالی، نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران قرار است جلسه‌ای محرمانه با قانون‌گذاران کمیته امور خارجی مجلس سنا آمریکا درباره وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها با ایران برگزار کند.

در همین ارتباط بخوانید: نشست محرمانه دولت بایدن با کنگره درباره مذاکرات ایران

پایگاه پولیتیکو بر اساس یادداشتی که می‌گوید به رویت این مجله رسیده گزارش داد این جلسه قرار است روز ۱۴ سپتامبر (۱۶ شهریور) برگزار شود.

متن ایران در دست بررسی است

پیتر استانو، سخنگو مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که پاسخ ایران بین اطراف مذاکره‌کننده توزیع شده است.

وی افزود: بر همین اساس تمام طرف‌های مذاکره‌کننده سرگرم بررسی پاسخ ارائه‌شده هستند. به گفته این مقام اروپایی، «مسیر پیش‌رو مانند همیشه با تمام مشارکت‌کنندگان برجام و ایالات متحده بحث خواهد شد.»

مذاکرات رفع تحریم‌ها در هفته‌های اخیر به مراحل سرنوشت‌سازی رسیده و حصول توافق نهایی معطل تصمیم‌های سیاسی غرب به‌ویژه ایالات متحده آمریکا به‌عنوان طرف نقض‌کننده توافق سال ۱۳۹۴ است.

۱ نظر
  1. ایران

    بابا
    مذاکره و توافق کارشناس می خواد
    حقوق دان می خواد
    اینها اینکاره نیستند
    یه مشت …..
    می خوان توافق نامه بین المللی بنویسند
    زرشک

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.