اروپایی‌ها کم آوردند

صدای اعتراض کرونایی، از اتریش تا ایتالیا

هزاران نفر از شهروندان کشورهای اروپایی در اعتراض به محدودیت‌ها و سخت‌گیری‌ها به بهانه مقابله با همه‌گیری کرونا، به خیابان‌ها آمده و خواهان رعایت حقوق اساسی خود از سوی دولت‌ها شدند.

به گزارش تازه ‌نیوز، شهرهای مختلف آلمان شاهد تجمع اعتراضی هزاران شهروند این کشور در مخالفت با محدودیت های کرونایی بودند. خبرگزاری د. پ. آ. آلمان گزارش داده تنها در شهر مونیخ واقع در جنوب آلمان بیش از۱۰ هزار نفر به خیابان ها آمده و مخالفت خود را با ادامه سیاست های کرونایی دولت به نمایش گذاشتند.

در شهرهای هانوفر و ویسبادن واقع در مرکز و غرب آلمان نیز صدها نفر علیه این سیاست ها و نیز اقدامات خودسرانه دولت و نقض حقوق اساسی شهروندان تظاهرات کردند.

براین اساس تجمع حدود ۷۰۰ معترض در مرکز هانوفر موجب توقف قطار شهری شد. گروه های مختلف شرکت کننده در این تظاهرات دولت مرکزی و دولت های محلی را به دروغ گویی و خیانت به مردم به بهانه مقابله با کرونا متهم کردند.

همچنین صدها شهروند سوئیسی روز گذشته در اعتراض به سیاست های کرونایی به خیابان ها آمدند. به نوشته خبرگزاری اس. د. آ. سوئیس، بعدازظهر شنبه حدود هزارنفر از شهروندان ژنو با تجمع در میدان اصلی این شهر به اقدامات و محدودیت های اعمال شده به دلیل همه گیری کرونا اعتراض کردند.

شرکت کنندگان در این تظاهرات، مخالفت خود را با اجباری شدن ماسک، دروغ های رسانه ای و سختگیری ها برای رعایت پروتکل ها و تعیین جرایم سنگین علیه شهروندان اعلام کردند.

معترضان همچنین با تجمع در نزدیکی مقر سازمان جهانی بهداشت در این شهر سیاست های این سازمان را مورد انتقاد قرار دادند. همچنین سخنرانان در این تجمع خواهان بازگشت زندگی به شرایط عادی و خروج از وضعیت کنونی شدند.

این در حالی است که یک هفته پیش نیز هزاران مخالف اقدامات کرونایی در برلین و زوریخ تجمع کرده بودند. شمار معترضان در برلین حدود ۲۰ هزار و در زوریخ بیش از هزار و ۵۰۰ نفر تخمین زده شد. این تجمع بزرگترین اعتراض علیه قوانین و اقدامات مربوط به کرونا در هر دو کشور به شمار می رفت. شاهدان می گویند تظاهرات در برلین احتمالاً بزرگترین تجمع اعتراضی بود که تاکنون علیه تدابیر کرونایی دولت ها در اروپا برگزار شده است.

در همین حال معترضا سوئیسی برای برگزاری تجمعی مشابه در آغاز ماه اکتبر (دهم مهر ماه) در کنار دریاچه کنستانس واقع در مرز این کشور با اتریش و آلمان برنامه ریزی کرده اند.

اتریش نیز طی هفته های اخیر شاهد جنبش اعتراضی به سخت گیری های دولتی به بهانه مقابله با کرونا بوده است. در همین راستا اواخر آگوست (اوایل شهریور) تظاهراتی در وین برگزار شد. به نوشته روزنامه اشتاندارد اتریش مقامات این کشور شمار شرکت کنندگان در این تظاهرات را ۴۰۰ نفر گزارش داده اند.

از سوی دیگر در فرانسه معترضان به سیاست‌های اقتصادی دولت «امانوئل مکرون» موسوم به جنبش «جلیقه‌زردها» که از آخرین تظاهرات آنها نزدیک به چهار ماه می‌گذشت، شنبه بار دیگر به خیابان‌های این کشور آمدند.

جلیقه‌زردها که به دلیل شیوع کرونا و ممنوعیت برگزاری تجمع‌ها امکان حضور در خیابان را نداشتند، آخرین بار در روز ۲۸ اردیبهشت با خروج فرانسه از قرنطینه، اقدام به تجمع کرده بودند. به نوشته رسانه های فرانسوی در این تجمع در مجموع حدود ۶ هزار نفر در سراسر این کشور به خیابان ها آمدند که حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر آنها در پاریس تجمع کرده بودند.

اقدامات سختگیرانه دولت های اروپایی با هدف جلوگیری از همه گیری کرونا انتقاد برخی گروه های سیاسی و سیاستمداران را نیز برانگیخته است. در ایتالیا، الزام همگانی به استفاده از ماسک و اقدامات بهداشتی بارها بین سیاستمداران برجسته احزب راستگرا و وزیر کشور بحث برانگیز شده است. از جمله معترضان به این مسئله «ماتئو سالوینی» وزیر کشور سابق است که بارها بدون نقاب در انظار عمومی حاضر شده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.