خودکشی و آمار نگران‌کننده؛ راه‌هایی برای افزایش تاب‌آوری در برابر مشکلات

براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، سالانه در سراسر جهان حدود ۷۰۳ هزار نفر جان خود را به دلیل اقدام به خودکشی از دست می‌دهند، اما راهکارهایی برای افزایش تاب‌آوری در برابر مشکلات وجود دارد.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از تسنیم، دهم ماه سپتامبر هرسال، به عنوان روز جهانی پیشگیری از خودکشی نام‌گذاری شده است تا آگاهی مردم نسبت به این موضوع افزایش یابد. بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، سالانه در سراسر جهان تعداد زیادی از مردم دست به خودکشی می‌زنند و هرسال بیش از ۷۰۳۰۰۰ نفر جان خود را به این دلیل از دست می‌دهند.

طبق اعلام این سازمان، در سال ۲۰۱۹ میلادی، خودکشی چهارمین عامل مرگ و میر در بین جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله بوده است و همچنین بیش از ۷۷ درصد از خودکشی‌های جهانی در این سال، در کشورهای با درآمد کم و متوسط رخ داده است به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت، خودکشی را یک مشکل جدی بهداشت عمومی عنوان کرده است.

چه کسانی در معرض اقدام به خودکشی قرار دارند؟

این سازمان می‌گوید ارتباط بین وجود اختلالات روانی به ویژه افسردگی و اختلالات ناشی از مصرف الکل با اقدام به خودکشی ثابت شده است. همچنین بسیاری از خودکشی‌ها به صورت ناگهانی در لحظات بحرانی در زمان شکست در توانایی مقابله با زندگی اتفاق می‌افتد. استرس‌هایی مانند مشکلات مالی، قطع روابط عاطفی یا درد و بیماری‌های مزمن نیز از دیگر علل خطر اقدام به خودکشی به شمار می‌روند.

علاوه بر این، تجربه درگیری، خشونت، سوء استفاده یا از دست دادن عزیزان و احساس انزوا به شدت با افکار خودکشی مرتبط است. براساس اعلام این سازمان، نرخ خودکشی در میان گروه‌های آسیب‌پذیری که تبعیض را تجربه می‌کنند، مانند پناهندگان و مهاجران نیز بالاتر است.

اختلالات روانی، مصرف نابجای داروها، مصرف مواد مخدر و الکل و در دست بودن وسایل برای ارتکاب این عمل،‌ از عوامل دیگر خودکشی به شمار می‌روند.

راه‌های پیشگیری از خودکشی چیست؟

خودکشی قابل پیشگیری است و برای پیشگیری از آن، می‌توان اقداماتی در سطح اجتماعی و فردی انجام داد؛ محدود کردن دسترسی به وسایل خودکشی (مانند سموم، اسلحه و داروهای خاص)، پرورش مهارت‌های زندگی اجتماعی – عاطفی در نوجوانان از راه‌های مهم پیشگیری از خودکشی به شمارمی‌رود.

بیشتر بخوانید:

چگونه تاب‌آوری خود در برابر مشکلات را افزایش دهیم؟

افراد تاب آور به مشکلات به عنوان فرصت‌هایی برای رشد خود نگاه می‌کنند و افرادی که تاب‌آوری بیشتری داشته باشند؛ توان مقابله بیشتری با مشکلات روانشناختی دارند و هرچه توان مقابله با مشکلات بیشتر باشد؛ افکار خودکشی و میزان اقدام به این عمل، کمتر می‌شود. برای افزایش تاب‌آوری در برابر مشکلات، به این توصیه‌ها عمل کنید:

در زندگی خود هدف و معنا داشته باشید؛ افرادی که در زندگی هدف مشخصی ندارند و معنای مهمی برای زندگی خود نیافته‌اند با هر سختی و مشکلی دچار فروپاشی روانی می‌شوند.

ارتباطات سالم خود را توسعه دهید؛ داشتن روابط عاطفی و اجتماعی محکم و سالم، عامل بسیار مهمی در سلامت روان انسان به شمار می‌آید و هنگام بروز بحران‌های زندگی، پشتوانه بسیار مفیدی محسوب می‌شود.

دلبستگی‌های مثبت ایجاد کنید؛ مشارکت در یک یا چند فعالیت، حضور در باشگاه، عضویت در گروه‌های مذهبی، انجام سرگرمی‌های سالم مانند فعالیت‌های هنری و علمی، موجب ارتقای آرامش افراد می‌شود.

خوشبین باشید؛ نگاه خوشبینانه به زندگی سبب می‌شود درک مناسبی از مسئله داشته باشید.

نسبت به تغییرات انعطاف‌پذیر باشید؛ اگر نسبت به تغییرات زندگی مقاومت زیادی نشان دهید همواره در بیم و هراس باقی خواهید ماند و توانایی مواجهه با تغییرات زندگی را نخواهید داشت.

مراقب تغذیه و سلامتی خود باشید؛ پیروی از رژیم غذایی سالم، مصرف کافی میوه و سبزیجات، گوشت و حبوبات و استفاده از نان‍‌های سبوس‌دار، ‌تلاش برای کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده‌آل در افراد چاق و پیاده‌روی منظم و روزانه در کاهش استرس و افسردگی نقش مهمی ایفا می‌کند.

معنویت را در خود تقویت کنید؛ افرادی که ایمان قوی دارند و در مشکلات و سختی‌ها، ضمن تعقل و تلاش، به خداوند توکل می‌کنند از آرامش روانی بسیار بالاتری برخوردار هستند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.