چمن پرحاشیه؛ از شوکه شدن نیمار تا ورود دادستانی

ترمیم غیراصولی چمن ورزشگاه آزادی باعث شد تا رسانه‌های مطرح دنیا با تعجب نسبت به این اتفاق واکنش نشان دهند

به گزارش تازه‌نیوز، هم‌میهن نوشت: سه‌شنبه‌شب تیم فوتبال الهلال عربستان در ورزشگاه آزادی میهمان نساجی قائمشهر است تا بار دیگر هواداران فوتبال شاهد حضور یک سوپراستار دیگر در ایران و تهران باشند. بعد از حضور پرسروصدای رونالدو در تهران، این بار نیمار و یارانش از الهلال به پایتخت می‌آیند تا هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا را برگزار کنند. این درحالی است که باز هم «چمن ورزشگاه آزادی» سوژه روز رسانه‌های ورزشی دنیا شده و باتوجه به واکنش تعجب‌آمیز نیمار به ویدئویی وایرال‌شده از ترمیم چمن آزادی، حواشی بازسازی ورزشگاه ملی ایران بیش از پیش افزایش یافته است. در روزهایی که عربستان با خرید بازیکنان گران‌قیمت و مطرح دنیا و همچنین ورزشگاه‌های مدرن، توانسته حق پخش مسابقاتش را به بسیاری از شبکه‌های مطرح دنیا با قیمتی بالا بفروشد، دست‌اندرکاران ورزشگاه آزادی همچنان در ترمیم چمن یک ورزشگاه عاجز مانده‌اند.

شوکه شدن نیمار از ترمیم چمن آزادی

مسئولان ورزشگاه آزادی به عجیب‌ترین شکل ممکن مشغول ترمیم چمن این مجموعه ورزشی هستند. کیفیت چمن ورزشگاه آزادی در بازی پرسپولیس و النصر سوژه اصلی رسانه‌های داخلی و حتی خارجی شده بود. براساس آنچه خبرنگار روزنامه هم‌میهن از۱۵ دقیقه تمرین النصر در ورزشگاه آزادی در روز مسابقه مشاهده کرد، اکثر بازیکنان النصر تمایل نداشتند شوتی به سمت  دروازه بزنند چراکه به دلیل کیفیت وحشتناک چمن، خطر آسیب‌دیدگی برای بازیکنان بسیار بالا بود. همین نگرانی برای پرسپولیسی‌ها وجود داشت که در دقیقه ۵ مهدی ترابی به دلیل مصدومیت مجبور به ترک زمین شد.

حالا در فاصله ۴۸ ساعت مانده (تا لحظه نگارش این مطلب) به شروع بازی نساجی برابر الهلال عربستان در هفته دوم دور گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، فیلمی از ترمیم ورزشگاه آزادی منتشر شده که واکنش‌های زیادی را در پی داشته است. معمولا تعویض یا ترمیم چمن نیاز به متخصصین این کار دارد اما در فیلمی که از استادیوم آزادی منتشر شده است، چند کارگر ساده در حال انجام این کار هستند که این موضوع در فضای مجازی مورد انتقاد قرار گرفته است. کاملا مشخص است که دست‌اندرکاران ورزشگاه آزادی از علم روز تجهیز و ترمیم چمن ورزشگاه مطلع نیستند و صرفاً با دیدن چند کلیپ قدیمی درصدد بهبود وضعیت چمن ورزشگاهی هستند که روزگاری به‌عنوان باکیفیت‌ترین ورزشگاه ایران از آن نام می‌بردند.

درحالی‌که مدیران باشگاه رئال مادرید به مدرن‌ترین شکل ممکن در فاصله کمتر از شانزده ماه، بخش اصلی ورزشگاه سانتیاگو برنابئو را بازسازی و چمنی درجه یک را برای این باشگاه احداث کرد، مسئولین ورزشگاه آزادی از اسفندماه درگیر این ماجرا هستند و کاری هم پیش نرفته است. این درحالی است که ویدئوی منتشرشده از ترمیم عجیب و باورنکردنی ورزشگاه آزادی از سوی افرادی منتشر شده که مسئولیتی در این زمینه داشتند و حالا همین وایرال‌شدن ویدئوها باعث شده تا نیمار جونیور ستاره برزیلی الهلال که یازدهم مهرماه تیمش در ورزشگاه آزادی باید به مصاف نساجی برود، به تمسخر این اتفاق بپردازد. او در توئیتی با اشاره به ویدئوی ترمیم چمن ورزشگاه آزادی نوشته:«این اتفاق اصلاً باورکردنی نیست!».

ورود دادستانی برای نمونه‌برداری

اخیراً شایعه‌ای در فضای مجازی منتشر شده که درباره آلودگی آب دریاچه آزادی به دلیل انتقال آب دریاچه چیتگر به این دریاچه و همچنین مشکل چمن ورزشگاه آزادی به دلیل آبیاری با آب این دریاچه منتشر شده است. در همین راستا که شایعه قوی‌ای شکل گرفته بود، به‌منظور صرفه‌جویی در هزینه، چمن ورزشگاه آزادی را با آب دریاچه قایقرانی آزادی آبیاری کرده‌اند، به همین دلیل چمن باکتری گرفته و ۶۰ میلیارد هزینه اصلاح آن است! از طرفی این مسئله موجب شده تا سطح آب دریاچه قایقرانی پایین آمده، قایق‌های تیم ملی قایقرانی به گِل بنشیند! به همین دلیل، تیم ملی قایقرانی از برنامه‌های تمرینی‌تش جا مانده و هزینه جبران این برداشت آب حدود ۴۰ میلیارد پیش‌بینی شده است چراکه برای بالا اومدن سطح آب دریاچه آزادی، از دریاچه چیتگر آب منتقل کرده‌اند! آب انتقال داده‌شده دارای لارو حشرات بوده و مجموعه آزادی از پشه‌های یک‌روزه پر شده است! در همین راستا اما شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی ضمن تکذیب این خبر، بیانیه‌ای درخصوص شایعه آبیاری چمن ورزشگاه آزادی با آب آلوده صادر و صفر تا صد این شایعه را تکذیب کرد. اما ظاهراً این پایان ماجرا نیست چراکه ولی‌الله مهبودی معاون دادستانی تهران دیروز در ورزشگاه آزادی حضور پیدا کرد تا در خصوص ماجرای استفاده از آب دریاچه آزادی برای آبیاری چمن این ورزشگاه و آلودگی آن، تحقیق و بررسی کند، بر همین اساس از چمن ورزشگاه، خاک و آب دریاچه نمونه‌برداری شد تا در صورتی که تخلفی صورت گرفته باشد برخورد شود.

وعده ساخت ورزشگاه بدون موقعیت‌سنجی

بعد از اینکه رئیس‌جمهور با ساخت یک ورزشگاه مدرن در تهران موافقت کرد گمانه‌زنی‌های زیادی مبنی بر محل ساخت این ورزشگاه مطرح شد و حتی سیدمحمد پولادگر، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد که برای جانمایی این ورزشگاه سه مکان موردنظر قرار گرفته که یکی از آنها در نزدیکی فرودگاه امام خمینی(ره) است. در همین راستا کیومرث هاشمی، وزیر ورزش، امروز با محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس جلسه‌ای داشت تا تکلیف محل جانمایی ورزشگاه مورد نظر را مشخص کنند.

به گفته معاون اجرایی رئیس‌جمهور، با توجه به پیشنهادات تولیت آستان امام خمینی(ره) قرار شد مجموعه در این منطقه ساخته شود. قرار نیست صرفاً یک ورزشگاه باشد بلکه به صورت یک مجموعه کامل ورزشی خواهد بود. باید زودتر طرح آن را نهایی کنیم. برای ساخت ورزشگاه نیز با ۲ مجموعه بزرگ مذاکراتی انجام داده‌ایم.

از طرف دیگر، کیومرث هاشمی در حاشیه نشست مکان‌یابی برای احداث ورزشگاه جدید تهران که قرار است در زمین ۳۰۰ هکتاری در مجاورت حرم امام خمینی ساخته شود، گفته است: «آنچه که برای احداث یک مجموعه ورزشی مهم است، دسترسی به زیرساخت‌هایی مثل فرودگاه، مترو، اتوبان و نداشتن زمین‌های معارض است که در این موضوعات هیچ مشکلی درباره ساخت این مجموعه وجود ندارد. این زمین‌ها نه‌تنها معارض ندارد بلکه زمین‌های اطراف آن نیز متعلق به دولت و منابع طبیعی است.» کیومرث هاشمی درحالی از ساخت ورزشگاهی مدرن اطراف حرم امام خمینی حمایت می‌کند که اتفاقاً نکاتی را در جهت گزینه‌های مثبت قلمداد می‌کند که احداث ورزشگاه فوتبال در آن منطقه عملاً بسیاری از نکات لازم را ندارد. به‌طور مثال دسترسی مترو شاید قابل قبول باشد اما تردد اتوبوس یا تاکسی در آن مسیر نه‌تنها با ایمنی کافی برخوردار نیست بلکه در حال حاضر آنطور که باید چنین دسترسی برای تاکسی‌ها و حمل و نقل عمومی باشد، به شکل گسترده طراحی نشده است.

امنیت هواداران فوتبال، آن هم به شکل گسترده در آن منطقه، نیازمند همکاری بسیاری از ارگان‌های نظارتی است که تا این لحظه اصلاً چنین موضوعی مطرح نشده است. تصور کنید بیش از شصت هزار نفر بعد از ساعت ۲۱ اطراف حرم امام خمینی از ورزشگاه خارج شده‌اند. دسترسی آسان به مترو، اتوبوس و خودروهای شخصی اصلاً امکان‌پذیر نیست. همچنین با طرح سوال یا ابهام می‌توان از مسئولین امر پرسید که آیا از بازسازی ورزشگاه آزادی به شکلی صحیح ناامید شده‌‌اید که در اندیشه ساخت یک ورزشگاه مدرن هستید؟ وقتی هنوز ورزشگاه آزادی بازسازی نشده چطور به فکر ساخت یک ورزشگاه دیگر هستید؟ بهتر نیست ورزشگاه آزادی را بازسازی کنید تا بعد از سال‌ها بار دیگر قابل استفاده باشد و بعد از آن، به فکر ساخت یک ورزشگاه دیگر باشید؟ هنوز ساخت ورزشگاه نقش جهان را فراموش نکردیم که بیش از بیست سال زمان برد پس حداقل در این بخش اجازه دهید قانع نشویم که ورزشگاهی مدرن آن هم در تهران، آن هم در منطقه‌ای که بسیاری از زیرساخت‌های تاسیس یک ورزشگاه مدرن را ندارد، در مدت زمان مشخص ساخته خواهد شد!

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.