یادداشت واشنگتن تایمز از قدرت ایران در منطقه

اسرائیل در امتداد بلندی های جولان با سوریه ۴۰ مایل مرز مشترک دارد. واضح است که اسرائیل توسط دشمنان محاصره شده است که همگی با ایران هم پیمان هستند.

به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از آخرین خبر، درگیری حماس با اسرائیل که باعث کشته شدن بیش از ۱۴۰۰ اسرائیلی شد، توسط ایران آموزش و حمایت شده بود. ایران درگیری با اسرائیل را ستود و وزیر امور خارجه این کشور به اسرائیل هشدار داد که حمله خود به غزه را متوقف کند و هشدار داد که در صورت پیوستن حزب‌الله به نبرد، ممکن است جنگ به سایر نقاط خاورمیانه گسترش یابد.

حزب الله لبنان نماینده ایران، ۸۰ مایل مرز مشترک با اسرائیل دارد و بیش از صدها هزار رزمنده و ده ها هزار موشک دارد که می تواند علیه اسرائیل استفاده شود. ایران در سوریه هم بیش از ۵۰ پایگاه نظامی با استفاده از نیروهای زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروهای قدس و سرویس‌های اطلاعاتی ایجاد کرده است آن هم برای اطمینان از اینکه بتواند قدرت را فراتر از مرزهای خود نشان دهد. اسرائیل در امتداد بلندی های جولان با سوریه ۴۰ مایل مرز مشترک دارد. واضح است که اسرائیل توسط دشمنان محاصره شده است که همگی با ایران هم پیمان هستند.

سفر جو بایدن به اسرائیل نمایش واضحی از حمایت ایالات متحده از اسرائیل بود، همانطور که استقرار گروه ضربتی یو اس اس جرالد آر در اسرائیل و به دنبال آن گروه ضربتی یو اس اس آیزنهاور که باعث افزایش نیروی هوایی در اسرائیل بود. حضور نیرو در منطقه همراه با میلیاردها دلار کمک نظامی به اسرائیل است که بایدن از کنگره درخواست تایید آن را دارد.

این ایران است که از حماس، حزب الله و نیروهای نیابتی آنها در یمن، سوریه و عراق حمایت می کند. و اگر غزه با یک جنگ طولانی متعاقب، با تلفات گسترده غیرنظامیان و ویرانی های گسترده مورد تهاجم قرار گیرد، این ایران خواهد بود که به جنگ منطقه ای علیه اسرائیل دامن خواهد زد. بدون شک، اسرائیل باید به حمله هولناکی پاسخ دهد و برای آزادی گروگان ها و نابودی حماس هر کاری لازم است را انجام دهد. با این حال، تمام اینها تنها موضوعات مرتبط با ایران نیست بلکه تلاش برای گفتگو با تشکیلات خودگردان فلسطینی که بر کرانه باختری نظارت می‌کند و در عین حال گسترش توافق‌نامه ابراهیم ور از همه مهمتر روابط دیپلماتیک با امارات متحده عربی، بحرین، مراکش، سودان، و کوزوو – و به دنبال روابط عادی با عربستان سعودی، همه مواضعی است که آشکارا به ایران مربوط می شود.
آنچه واضح است این است که ایران از استفاده از نیروهای نیابتی برای درگیری به اسرائیل با هدف تبدیل شدن ایران به هژمون منطقه منصرف نشده است. پس ادامه حضور قوی ایالات متحده امری ضروری است، زیرا اکنون شاهد درگیری حماس – و به طور گسترده، ایران، با اسرائیل هستیم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.