کاهش استرس در دوران قاعدگی: راهنمای کامل برای مقابله با فشارهای روحی

برای کاهش استرس در دوران قاعدگی سعی کنید از غذاهای سالم و مفید استفاده کنید.

قاعدگی یک چرخه طبیعی در بدن خانم‌ها است که موجب بروز دردهای جسمی و ناراحتی‌های روحی می‌شود. اکثر خانم‌ها با نزدیک شدن به دوران قاعدگی با مشکلاتی مثل تغییر خلق و خو، استرس و افسردگی‌های مقطعی روبرو می‌شوند. معمولا تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی موجب حساس شدن روحیه خانم‌ها در این دوران می‌شود و تغییرات خلفی متعددی در آن‌ها ایجاد می‌کند. اما چطور می‌توان فشارهای روحی دوران قاعدگی را مدیریت کرد؟ آیا راهی برای درمان استرس در دوران قاعدگی وجود دارد. در این مقاله می‌توانید با روش‌های کاهش استرس در دوران قاعدگی آشنا شوید.

روش‌های مقابله با استرس در دوران قاعدگی

به هم ریختن تعادل هورمون‌های جنسی در دوران قاعدگی موجب تغییرات خلقی در دوران قاعدگی می‌شود. معمولا اکثر خانم‌ها با نزدیک شدن به سیکل قاعدگی علائم جسمی و مشکلات روحی مثل نوسانات خلقی و استرس و اضطراب را تجربه می‌کنند. اما آیا راهی برای کنترل استرس دوران قاعدگی وجود دارد؟ در ادامه می‌توانید با راهکارهای موثر برای مقابله با فشارهای روانی دوران قاعدگی آشنا شوید.

1- در دوران قاعدگی تغذیه مناسبی داشته باشید

برای کاهش استرس در دوران قاعدگی سعی کنید از غذاهای سالم و مفید استفاده کنید. مصرف کربوهیدرات‌های ساده موجب افزایش قند خون و تحریک استرس در بدن می‌شود. سعی کنید در این دوران بیشتر از کربوهیدرات‌های پیچیده، میوه و سبزیجات سالم استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که مصرف خوراکی‌های مضر، سرخ شده و فرآوری شده می‌تواند موجب تشدید علائم سندرم پیش از قاعدگی شود.

2-  سعی کنید خواب منظمی داشته باشید

برای مدیریت استرس در سیکل قاعدگی سعی کنید هر شب 7 تا 9 ساعت بخوابید. مطالعات نشان می‌دهد که خواب کافی موجب کاهش استرس و اضطراب می‌شود و علائم سندرم پیش از قاعدگی را کاهش می‌دهد. برای این که خواب راحتی داشته باشید، سعی کنید شب‌ها در ساعت مشخصی بخوابید و تا یک ساعت قبل از خواب از نگاه کردن به صفحه گوشی و تلویزیون اجتناب کنید.

3- مصرف کافئین و الکل را کاهش دهید

مصرف کافئین و الکل موجب افزایش استرس و ضربان قلب می‌شود. سعی کنید از چند روز قبل از شروع قاعدگی مصرف کافئین را به حداقل برسانید و به هیچ عنوان از نوشیدنی‌های الکلی استفاده نکنید. در این دوران بهتر است به جای نوشیدنی‌های حاوی کافئین از دمنوش‌های آرامبخش مثل بابونه و اسطوخودوس استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که میزان حساسیت بدن افراد به کافئین متفاوت است، اما کاهش مصرف کافئین می‌توانید به کاهش استرس و همچنین خواب بهتر شما کمک زیادی کند.

4- نفس عمیق بکشید

احتمالا نمی‌دانید که نفس عمیق تا چه حد روی سلامت روحی شما موثر است و برای سلامت جسم و روانتان اهمیت دارد. نفس عمیق می‌تواند به از بین رفتن استرس و اضطراب، کاهش ضربان قلب و آرامش بدن کمک کند. سعی کنید هر روز چند نفس عمیق بکشید و با این راهکار ساده حال روحی بهتری را تجربه کنید.

5- ورزش کنید

ورزش کردن یک راهکار ساده برای کاهش دردهای قاعدگی و جلوگیری از استرس و اضطراب است. فعالیت بدنی موجب ترشح هورمون‌های مفید در بدن می‌شود و از گرفتگی عضلات، استرس و بی‌خوابی جلوگیری می‌کند. زمانی که ورزش می‌کنید ترشح هورمون‌های اندورفین، نوراپی نفرین، دوپامین و سروتونین در بدن افزایش پیدا می‌کند و این موضوع موجب بهبود روحیه و حتی درمان افسردگی و استرس می‌شود.

6- با دوستان و خانواده‌تان وقت بگذرانید

قاعدگی موجب حساس شدن روحیه خانم‌ها می‌شود. ممکن است در این دوران تمایل بیشتری به تنها ماندن داشته باشید، اما برای بهبود روحیه و جلوگیری از استرس‌های این دوران بهتر است بیشتر از همیشه با دوستان و خانواده‌تان وقت بگذرانید. صحبت کردن با دوستان و اعضای خانواده ذهن شما را از استرس دور می‌کند و به بهبود حالات روحیه شما کمک زیادی خواهد کرد.

نکاتی که باید برای کنترل استرس در دوران قاعدگی بدانید

  • برای غلبه به استرس در دوران قاعدگی سعی کنید از یوگا و مدیتیشن کمک بگیرید.
  • برای این که در محل کار یا محیط بیرون از منزل دائم نگران عوض کردن پد بهداشتی نباشید، بهتر است از پدهایی با جذب بالا استفاده کنید. استفاده از نوار بهداشتی ضد حساسیت، بالدار، ویژه شب می‌توانید در روزهای ابتدای قاعدگی انتخاب مناسبی باشد.
  • سعی کنید در دوران قاعدگی بیشتر در پارک و طبیعت وقت بگذرانید. این کار به کاهش سطح استرس کمک زیادی می‌کند.
  • برای کاهش استرس قاعدگی سعی کنید در این دوران خودتان را با کارهایی که دوست دارید مشغول کنید.
  • در دوران قاعدگی سعی کنید از دمنوش‌های گیاهی استفاده کنید.
  • اگر در محل کار ناگهان با علائم قاعدگی روبرو شدید، بهتر است استرس را کنار بگذارید و از چند لایه دستمال کاغذی با کیفیت اقتصادی، دستمال توالت اقتصادی 12 و 24 عددی به جای پد استفاده کنید.
  • اگر میزان استرس و اضطراب شما در دوران قاعدگی شدید است و با روش‌های خانگی قادر به کنترل کردن علائم نیستید، بهتر است از یک مشاور برای درمان کمک بگیرید.

سخن نهایی

هر چند استرس و اضطراب در دوران قاعدگی امری اجتناب ناپذیر است و اکثر خانم‌ها تا حدی آن را تجربه می‌کنند، اما تغذیه درست، مصرف غذاهای مفید و وقت گذرانی با دوستان و اعضای خانواده می‌تواند به شما کمک کند تا این دوران را راحت‌تر پشت سر بگذارید. به خاطر داشته باشید که بدن شما در دوران قاعدگی به استراحت بیشتری نیاز دارد. سعی کنید از چند روز قبل از شروع قاعدگی برای خودتان بیشتر وقت بگذرانید و شرایطی را فراهم کنید که این دوران راحت‌تر سپری شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.