تاثیر درگیری در دریای سرخ بر ایران چیست؟

یو اس‌اس جرالد فورد، جدیدترین، بزرگ‌ترین و مهیب‌ترین ناوی است که در کنار ناوگان حامل هسته‌ای نیروی دریایی ایالات متحده، توانایی حمله مستقل به لبنان، سوریه یا ایران را دارد.»

به گزارش تازه‌نیوز، تا امروز جنگ در غزه وارد سناریوی کابوس وار کشیده شدن دامنه جنگ به سایر نقاط منطقه نشده است. حزب الله لبنان از ورود جدی به جنگ خودداری کرده و حملات حوثی‌ها در دریای سرخ محدود به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل باقی مانده بود. اما با رخداد‌های چند روز گذشته به نظر می‌رسد ورق برگشته است.

روز دوشنبه در پی رسانه‌ای شدن خبر تبادل آتش میان حوثی‌ها و آمریکایی‌ها در دریای سرخ، ایران اعلام کرده ناوشکن البرز را روانه تنگه استراتژیک باب‌المندب کرده است. نیروی دریایی ایران هیچ توضیحی درباره چرایی اعزام این ناوشکن به دریای سرخ نداده، اما خبرگزاری فارس در گزارش خود گفته «ناوگروه‌های ارتش از اوایل سال ۱۳۸۸، ماموریت خود را در آب‌های آزاد برای تأمین امنیت خطوط کشتی‌رانی و مقابله با دزدان دریایی و مأموریت‌های دیگر آغاز کرده‌اند و ورود ناوشکن البرز به دریای سرخ هم در راستای همین ماموریت‌ها به حساب می‌آید.»

در ادامه این گزارش، رسانه نزدیک به سپاه هشداری به آمریکایی‌ها داده و گفته «در جریان برگزاری رزمایش ولایت ۹۴ در بهمن ۱۳۹۴، رزمناو آمریکایی یو. اس. اس مونتری با اخطار ناوشکن البرز، مجبور شد از محل رزمایش نیروی دریایی ارتش دور شود.»

این خبر در حالی منتشر شده که در روز دوشنبه «محمد عبدالسلام» عضو شورای سیاسی گروه حوثی‌ها در تهران با مقام‌های وزارت خارجه ایران دیدار کرد. او روز یکشنبه با علی اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی ملاقات کرده بود. رسانه‌های غربی و عبری به اتفاق اعزام ناوشکن البرز به دریای سرخ را نشانه ورود ایران به درگیری دریایی بعد از غرق شدن سه قایق نیرو‌های حوثی مورد حمایت ایران در درگیری با آمریکا تلقی کرده‌اند.

ساعاتی پس از اینکه ارتش آمریکا حمله به سه قایق حوثی‌ها را در دریای سرخ علنی کرد، وزرای خارجه بریتانیا و ایران تلفنی گفتگو کردند. دیوید کامرون درباره جزییات گفتگو‌های خود با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در توییتر نوشت که در این تماس تلفنی «روشن» کرده که «مسئولیت پیشگیری از این حملات با توجه به حمایت درازمدت از حوثی‌ها به عهده ایران است.» اما ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران، صبح دوشنبه هر گونه «اتهام» در این زمینه را رد کرد.

کنعانی در نشست خبری روز دوشنبه گفت: «طرح ادعا‌های بی‌اساس از سوی هیچ مقام و هیچ کشوری از جمله مقامات دولت انگلیس که نقش تاریخی و شناخته شده و معروف و مشهود در ارتباط با بحران ریشه دار فلسطین دارند، مسموع نیست.» به گزارش وزارت امور خارجه ایران، کامرون از امیرعبداللهیان خواسته که برای جلوگیری از گسترش دامنه جنگ در منطقه و به خطر افتادن امنیت دریانوردی تلاش کند.

با افزایش تنش‌ها در دریای سرخ به نظر می‌رسد تنش‌ها در شرق مدیترانه در حال کاهش است. عصر روز دوشنبه دو مقام آمریکایی در گفتگو با‌ ای‌بی‌سی، از خروج ناو هواپیمابر یو اس‌اس جرالد فورد آمریکایی به همراه ناوگان همراهش از شرق دریای مدیترانه خبر داده‌اند.

این ناو که بزرگترین ناو هواپیمابر جهان است، هشتم اکتبر یعنی یک روز بعد از آغاز جنگ حماس و اسرائیل به شرق مدیترانه اعزام شده بود. اورشلیم پست نوشته «یو اس‌اس جرالد فورد، جدیدترین، بزرگ‌ترین و مهیب‌ترین ناوی است که در کنار ناوگان حامل هسته‌ای نیروی دریایی ایالات متحده، توانایی حمله مستقل به لبنان، سوریه یا ایران را دارد.»

به این ترتیب بازگشت این ناو به سواحل ویرجینیا به معنای کاهش قابل توجه حمایت‌های نظامی آمریکا از اسرائیل در شرق مدیترانه خواهد بود. هرچند مقامات آمریکایی گفته‌اند برگشت این ناو هواپیمابر به بندر ویرجینیای آمریکا به معنای پایان برنامه آمریکا برای «جلوگیری از گسترش جنگ» در منطقه نیست و آمریکا همچنان توان نظامی بالای خود در منطقه از جمله ناو‌های جنگی، ناوشکن‌های جدید را در دریای مدیترانه و خاورمیانه حفظ خواهد کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.